Chrysler Windsor 1955 - På Svensk mark

Av Erik Stigsson

På svensk mark
Visst byggs det numera en del fina customs 
i Sverige men det hindrar inte att vårt land även förskönas av en nyimporterad blysläde från USA
Med tanke på den enorma importvågen av jänkebilar från USA under de senaste fem åren är det faktiskt förvånande att det kommit in så få custombyggen.

Intresset för klassiska custom har varit stort i USA under ett flertal år och det har byggts många fina customs under den senaste tioårsperioden. En genomarbetad custom kostar visserligen en del men det har importerats ett flertal fina Buick Limited cabbar från -58:a och Cadillac Biarritzer från sent 50-tal och även den går loss på en ansenlig bunt med dollars. Därför borde det även finna folk som är villiga att lägga upp en skaplig slant för at kunna få hem en klassisk custom från USA. En som trots allt har lättat på lädret är Åke Boström från Säter som har set till att denna läckert ombyggda Chrysler Windsor 
från -55 kommit hem till Sverige.
Från Texas
Åke har under de senaste åren regelbundet åkt över till Texas och där blivit bekant med diverse bilfolk. I Texas har han sett en hel del läckra custombyggen och då började han fundera på att själv skaffa sig en klassisk custom.
– Jag har sedan några år en Cadillac -53 cab som är sänkt i fjädringen men jag var ute efter något mera ombyggt, berättar han.
När så Åkes kompis Benny Järudd fick ett mail från sin kontakt i Texas, från vilken han brukar köpa bilar, visste Benny att mailet med en mängd bilder på denna Chrysler var något som Åke skulle bli mycket intresserad av. I mailet blev Benny nämligen erbjuden att köpa bilen 
för en rimlig summa. Anledningen till att priset var vettigt var att bilen hade en skadad motor. 
Den Chevrolet 502 cui big block motor som satt i bilen hade ett sönderslaget tråg och säljaren visste inte om motorn hade tagit skada när tråget hade gått sönder. Man fick därför köpa bilen lite på vinst och förlust. Eftersom Åke och Benny sedan länge är nära vänner fick Åke helt enkelt ta över affären om han var intresserad. Det var han och Benny, som just då var på väg till Texas, 
fick i uppdrag att kolla in bilen och köpa den åt Åke om den verkade okay.
Det sitter en modern Chevrolet 502 cui motor ihop med en TH 400 automat i Chryslern. Eftersom den tidigare har rullat i heta Texas sitter det givetvis även air condition i bilen.
Fint bygge
Nr Benny väl säg bilen i Texas förstod han direkt att det handlade om 
en välbyggd custom. Trots att bilen har fått taket sänkt tre och en 
halv tum är den i grunden en rätt milt bygge där man gått varsamt fram 
för att inte förstöra bilens ursprungliga linjer. Man har i stället 
gjort linjerna lite renare för att ytterliggare få fram den trevlig 
ursprunglig designen.
Det är David Guymon på firman Guymon Custom som stått för själva 
ombyggnaden av karossen och han har i likhet med bröderna Barris tagit 
fram egna emblem som numera pryder framskärmarna på detta bygge. 
Förutom taksänkningen har David frenschat bakljusen och även rensat 
bagageluckan från handtag och emblem. Båda stötfångarna har fåt hornen 
och bågar borttagna för att få en renare look. Även strålkastarna som 
hämtats från en Imperial -56:a är frenschade. Fronten har dessutom fåt 
mera personlig prägel genom att den försänkta originalgrillen 
kombinerats med en grillribba från en Chrysler New Yorker -55 som även 
har positionsljus. Huven som har fått rundade hörn är i likhet med 
bagageluckan rensad från huvprydnad med mera. När David var klar med 
sin plåtmassage togs bilen till lackeraren som lade en linegrön 
Chryslerkulör vilken benämns Citron Pearl.
De stora runda instrumenten är original medan det sitter en rad extra instrument ibland annat den hemtillverkade mittkonsolen. Ratten är från en Moparbil från åren runt -60.
Tuck and roll inredning hör hemma i en custom. De separata stolarna är hämtade från en 60-tals Moparbil medan baksätet är det ursprungliga.
 

Ekerfälgarna är åkta vara från 50-talet eftersom fälgbanorna var lite anfrätta har man monterat rostfria snobbringar på fälgbanorna.

Bakljusen är original men frenschade.
Oval ratt
Även invändigt har bilen modifierats på diverse områden. Den ovala ratten är från Chryslerkoncernen men är några år yngre än själva bilen. 
Merparten av instrumenten är de ursprungliga vilka sedan har kompletterats med diverse extrainstrument som sitter i den custombyggda mittkonsolen. Vad vore en riktig custom utan en tuck and roll inredning. I det här fallet i vitt och på ett par separata stolar som kommer från en 60-tasl Moparbil. Baksätet är fortfarande det ursprungliga.
Även om bygget är klassisk 50-tals custom på utsidan är det betydligt modernare under skalet. Framvagnen med skivbromsar är hämtad från en Camaro vilket även styrsnäckan med servofunktion är. Bakaxeln är en tiobultad GM av lite nyare årgång. Fjädringen har sedan sänkts 
ordentligt för att Chryslern verkligen skall göra rätt för titeln blysläde. Det enda som inte var riktigt bra på bygget var faktiskt att 502 motorn var för lågt placerad i ramen. Enligt ryckte hade tråget 
körts sönder vid flera tillfällen. 
Fronten har fått frenschade Imperial -56 strålkastare, grillribba med 
positionsljus från New Yorker -55 och rensad huv med rundade hörn. 
notera även att båda stötfångarna har rensats från horn och bågar.
 

Alt plåtjobb är gjort av firman Guymon custom och dom har givetvis satt 
sina emblem på bilens framskärmar.

En liten gangsterkeps i rostfritt tillkom i samban 
med att taketchoppades tre och en halv tum.
När bilen väl kom till Sverige under början av 2006 tog Åke och Benny gemensamt tag i bilen och började med att ta bort det skadade tråget och sedan monter et nytt. Det var sedan lite pirrigt när motorn skulle startas upp men turen var på Åkes sida. 
Den stora Chevamotorn spann nämligen som en belåten katt och det fanns inte minsta missljud i den. När tråget plockades bort kunde Åke även nöjd konstatera att blocket hade fyrabultade ramlager vilket gör att det går att belasta motorn ordentligt om så önskas. Förgasaren är en Holley 850 dubbelpump och motorn har även försetts med headers vilket visar att den är byggd för mer än enbart sakta cruising. 
Växellådan är en TH 400 automat. När motorn väl var checkad och det visade sig att allt stod rätt till byggde man nya motorfästen för att få upp motorn lite högre i chassit. Åke är nämligen inte intresserad av att råka ut för samma missöde som ägaren i USA gjorde. Har en så här pass hal custom hittat över till vårt nordliga land gäller det att ta väl hand om den och då är vi övertygade om att Åke är rätt man för uppdraget.

Ladda ner hela reportaget som PDF fil