Återköpet

 

Av Johan Nilsson


Att gammal kärlek inte rostar är ju ett gammalt kärt uttryck. 
Det stämmer absolut in på denna Impala -58 med värsta Old School stuket.
Hans Backman som är hemmahörande i Blåsmark utanför Piteå har nämligen ägt bilen vid två tillfällen.

- Jag köpte den redan 1983 berättar Hans. Den är förresten Svenskåld och rullade som ny i Vara fram tills 1966.
Den var röd/vit vid köpet och användes flitigt fram tills -96, 
då det var dags för renovering.

Hans hade bestämt sig för ett personligt stuk, så efter traditionsenlig rostlagning blev bakre hjulhusen diskret inflyttade. En 9 tums Ford bakaxel monterades efter att ha blivit kortad 4-5cm på var sida och försågs med 8 tums American Racing fälgar. Motorn fick ett lågrest insug som kompletterades med Carter förgasare.

Slutligen draperades karossen i den vita kulör, som vi finner på den än i dag.

Suget efter något nytt och då speciellt en Bel Air ifrån -57, gjorde att den såldes -97 berättar Hans.

Någon -57a dök naturligtvis inte upp när pengarna väl brände i fickan, vilket säkert fler i samma situation har fått erfara. En Cheva ifrån -55 hittade så småningom hem till garaget och plockades ihop med ny motor. Denna kördes därefter i en sommar då ett Cheva -58 objekt dök upp. Tanken var först att renovera, men med växande familj var det var svårt att få tiden att räcka till. Bilen såldes således och en -65 ( naturligtvis ifrån Chevrolet) hamnade i garaget. Impalan lackerades om och fick tjänstgöra i 2 år framåt. Ett nytt sökande efter ett lämpligt objekt därefter gav tyvärr inget resultat.
Hans som hela tiden haft kontakt med Christer som ägde Impala -58an, kom slutligen överens om att få köpa tillbaka sin gamla trotjänare.

- Ja han vart väl less på att jag ringde hela tiden, menar en tacksam Hans.

Nu var vi framme vid år 2005. Tunnelram insuget fanns redan på hyllan och hamnade nu som kronan på verket. Fränhetsfaktorn är naturligtvis uppnådd. Men att motorn kanske lirade bättre med lågrest insug, är smällar som man får ta. Problem uppstod då Hans inte ville förstöra original huven.
Detta löste sig slutligen med att en motorhuv som blåsts upp införskaffades. Denna riktades och förstärktes innan den monterades.

För övrigt sitter det Block Headers på den varvvilliga 327 motorn. Bakom monterades en TH 400 låda med mindre konverter med ca 2200varvs stallspeed. Inredningen har faktiskt suttit i bilen ända sedan 1978, och passar bra in i stilen även om Impalan som i detta fall används flitigt.

-Det är väl så att den skulle behöva lite nytt krom och sånt fast det får väl bli av framöver. Fast ibland kan det ju vara roligare köpa dit lite trim eller fälgar innan man går på att fixa till skicket, avslutar Hans.

Själv tycker jag att den är hur grym som helst, och jag skulle gärna vilja se fler bilar med detta stuk.

Ladda ner hela reportaget som PDF fil