CHRYSLER NEW YORKER 1957

Av Johan Nilsson
Nostalgidagarna i Borlänge 2007 och finaste bil av årsmodel 1957 skall utses.
Som segrare står slutligen Inger och Ingemar Olers med sin mycket stiliga Chrysler New Yorker Hardtop Coupe.
En hett eftertraktad modell ifrån Virgil Exners framtidsvision The Forward look.
Ingemar är en trevlig entusiast som inte har något emot att bli intervjuad, vilket säkerligen inte är första gången.
Ingemar som till vardags driver en Mercedes verkstad i hemstaden Borlänge, har sedan tidigare en mycket fin orenoverad 3,5 liters Merca 280 se ifrån 1972. Detta tillsammans  med 4 st Volvo PV, i varierande skick i sitt garage.

Har man, som i familjen Olers fall varit på samtliga Classic Car Weeks i Rättvik, är det dock rätt naturligt att också hitta sin favoritmodell ifrån de Amerikanska biltillverkarna.

- Ja, just en -57 New Yorker har vi letat länge efter säger Ingemar.
Faktum är att vi precis missade den första gången den var utannonserad berättar han.
Då var det en flygvärdinna vid namn Susanne i Stockholm som ägde den
När den dök upp igen 2001, nu hos Mikes Garage i Skåne tvekade vi inte en sekund.
Chryslern var i ett bra skick och helt utan rost, vilket var ett stort plus.
Kelsey Hayes ekerfälgar har funnit sin plats på många fina Chryslervagnar, vilket är fullt förståeligt då dom verkligen lyfter fram det där 
lilla extra.
Under huven hittar vi den för året nya kraftfulla Hemimaskinen på 392cu och 325 hp, tillsammans med en tryckknappsmanövrerad 3stegad Torqueflite automat. Bilen är ganska basutrustad med styr och bromsservo, men vi finner även option skärmornament och skinninredning vilket inte var standard.
Den har i tidigare ägo fått en omlackering i de härliga färgkombinationerna Desert Beige och Sunset Rose. Dessa var bilens originalkulörer som efter polering av Ingemar får det att vattnas i munnen av betraktaren.
Stötfångarna har fått ny lyster i och med en omchromning. Lyktsargarna bak är nya N,o,s och Stefan på Forward Look i Lidköping har ordnat fram en ny Dash ( Instrument bräda). Kylaren har även fått ett nytt cellpaket monterat efter köpet.
Virgil M. Exner kom till Chryslerkoncernen 1949, och bidrog till investerandet av $100 miljoner för framtagandet av 1955 års modeller (The Hundred Million Dollar Look). En design som förmedlade kraft med deras C-300 i centrum. 1956 fick karossen ytterligare en ansiktslyftning samt erbjöd 280 hp i New Yorker modellen.
300B använde sig av samma 354 Hemi motor på 340 alt 355 hästkrafter vilket var banbrytande (mer än 1hp per cu,i).
1957 kom så denna nya kaross. Längre, lägre och bredare än året innan. Fenorna gjorde entre året före, men var mer accentuerade nu.
354 Hemin som erbjöds New Yorker modellen -56, var nu standard i Windsor och Saratoga modellen med 285 resp 295hp.
Väl värt att nämna är Torsion-Aire Ride. Fjädringen fram som med sina vridrör absorberade stötarna istället för spiralfjädrar.
Systemet hittar vi även på Packard 1955-56 och att det fungerar bevisas av att det hängde med in på 80 talet.
Ingemar och Inger letar faktiskt efter en New Yorker till. En convertible, naturligtvis ifrån -57.
Oavsett blir denna juvel  kvar hos familjen Olers i Borlänge.
Det tror jag det.

C-76 New Yorker.              Prod
Sedan 4d      
Hardtop sedan10,948
Hardtop Cupe 
Convertible cupe
Town & Country wagon
12 369 st
10 948 st
  8 863 st
  1 049 st
  1 391 st
Ladda ner hela reportaget som PDF fil