DODGE CHARGER R/T -70

Av Johan Nilsson för usabil.nu

Aldrig kunde väl jag tro att det enorma intresset för muskelbilar som gjorde sitt intrång i Sverige under senare delen av -70 talet skulle fortgå i så många år.
I och för sig så har väl aldrig bilar i USA tillverkats med inriktning på att de skulle vara kvar efter 40 år. 

Trender går väl knappast att förutspå – eller? När jag kom i samspråk med Jan Larsen förstod jag ganska snart, - antingen är man eller så blir man, beroende alltså. 
Fronten ser så hungrig ut att om jag skulle stoppa in fingrarna i grillen så tar den väl sig en tugga. 
Karossen har ett linjespel som borde ha fått varenda ”Twiggybrud”att besöka McDonalds Ingen bilentusiast har väl missat biljakten i 
Jan tillsammans med kompisen Per som åker Corvette -72 med 454.
 filmen Bullit då en charger ifrån -68 får på pälsen.


Sportigt, hungrigt utseende.
En av de snyggaste och mest populära Charger modellerna är denna sjuttia. 
Det var kompistrycket som -85 fick mig att köpa min första Charger, som jag dessutom har kvar säger Jan . Den är för närvarande under renovering. Inte nog med det, i fjol köptes en – R/T 71 också, nylackad men inte hopmonterad.
Jan som kommer ifrån Sörum norr om Oslo visar sig vara en riktig entusiast.
Denna bil har dock inhandlats i stort sett färdig -01. Det är en exportmodell som importerades till Norge på -80 talet, efter ett avslut i Sverige som framgångsrik streetracer med Hemisfäriska förbränningsrum under motorhuven .

På gatan ser de flesta först fronten i backspegeln....... och sedan bakpartiet......

Jan blev tillfrågad om han var intresserad att köpa bilen av ägaren som fått tag på en -69 istället.
Bilen har nu en korrekt 383 Magnum motor som är års matchande, fast med en lite vassare kamaxel och högre kompression.
383 motorn gick att få med alternativt 290 till 350 hp. Detta exemplar levererades i 335hp utförande. Datakoden talar också om att växellådan är en 727 automat (enbart ca 7 % kom 
med 4 vxl manuell låda), och bakaxeln som nyligen renoverats är en 8,3/4 med diff. 
Bilen har original 15 tums rallywheels och skivbromsar som standard fram. Egentligen är detta en 500 modell som uppdaterats till R/T utförande, då R/T modellen standard kom med 440 Magnum. Charger 500, som var en mellanmodell såldes i hela 27000 exemplar med ett grundpris på $3246.

Bilen har helvit inredning vilket inte var så vanligt i dessa bilar.

I det välpolerade motorrummet ligger 383 Magnum motorn.
Det är faktiskt lite ovanligt med vit inredning och det tillsammans med den fe5 röda originallacken matchar fint det vita vinyltaket. Ca 7000 exemplar lämnade produktionslinjen med vinyltak. Förarstolen har 6-vägs elunderrede och första ägaren kostade även på sig tachometer, el-hissar samt AC-anläggning, som kostade 361$. Dessvärre är systemet inte helt komplett . Är det någon som har lite prylar till detta system så hör gärna av er till Jan på tel. 004791195914 Jag lovar att Jan då blir en glad 'gutt' även om han nog redan kan kosta på sig ett brett leende med denna bilpark.


Moparbilar från dessa år kan kännas lite plastiga invändigt. Här är allt i bra 
skick och ser snyggt och prydligt ut.

Ladda ner hela reportaget som PDF fil