Telefonbolag.

 

Hur ofta ringer det inte försäljare från olika telefonbolag och vill att du skall byta till just deras företag för det är så billigt och bra?
Ja till mig på kontoret så ringer det försäljare varje dag och vill att man skall byta telefonbolag, förlänga ett abonnemang som håller på att gå ut, annonsera i någon obefintlig webbadresskatalog eller få ett par gratis kalsonger eller sockar!!! Att de orkar?????
Jag är så anti mot alla telefonförsäljare så jag orkar inte prata med de längre. Många av er känner säkert igen det.

För någon vecka sedan var det ett par olika personer som skrev på Anslagstavlan att det gick inte att få tag på Michael på Old West. Michael är inte direkt okänd i vår hobby krets och inte den som är känd att inte svara i telefon, tvärtom. Jag mailade Michael och frågade vad som var på g. Svaret är telefonbolaget 3.
Michael hade nappat på ett erbjudande om att byta telefonbolag. Läs hans historia nedan.

Hej Mats

Det där med 3 är ju en riktig värstinghistoria. De ringde och hade ett kanonerbjudande - ring så mycket du vill varje månad för 600 kr i månaden. Eftersom min mobilräkning oftast är betydligt högre än det så nappade jag. 3 skulle ordna med allt jobb med att överföra telefonnumret från Telenor osv. Jag skulle få en ny telefon också, men det var inget jag var intresserad av eftersom jag behöver en som är tålig mot både stötar och vätskor. (Den jag har - Nokia XXX - hade jag i näven när jag trillade i poolen förra sommaren och den överlevde.

Nåja, jag fick hem en ny telefon - som jag bara la åt sidan till att börja med. Sådant ömtåligt smäck är som sagt inget för mig. Efter någon dag fick jag även ett nytt simkort - som jag också till att börja med la åt sidan. Den dagen som abonnemanget flyttades över till 3 började mina problem. Det gick inte att ringa eller ta emot samtal överhuvudtaget. Trots att jag bytte till det nya simkortet, provade med att stänga av och sätta på telefonen ett par gånger. Det spelade ingen roll vilken telefon jag använde - ingen fungerade!

Då ringde vi till 3 som sa att allt såg ut att fungera, men de testade med att ringa till min mobil. Detta första samtal kom faktiskt fram. Då trodde jag ju att allt var som det skulle, men när min fru en stund senare försökte ringa mig på mobilen var det dött igen!

Nya samtal till supporten på 3 som då konstaterade att något var fel. Den här gången gick inte ens deras samtal fram. Nu var det fredag kväll och teknikerna jobbade tydligen inte under helgen så jag fick snällt vänta tills de hade tittat på problemet veckan därpå, sedan skulle de återkomma. Denna vecka är nog den längsta vecka jag eller någon annan varit med om - de har nämligen inte återkommit än!
För att inte behöva gå en hel helg utan att någon kunde få tag på mig frågade jag dem om de i alla fall kunde vidarekoppla mitt abonnemang till ett Teliabonnemang som jag hade vilande. Det kunde de. Detta genererade en extrakostnad på ca 10 000 kr under de månaderna som gick innan jag äntligen fick abonnemanget avslutat.

Efter att ha varit i kontakt med dem ett antal gånger - där de hävdade att problemet var löst eftersom mina samtal ju faktiskt kom fram (att jag påpekade att det bara var för att abonnemanget var vidarekopplat - annars fungerade det inte - brydde de sig inte om) - bad jag dem till slut att avsluta mitt abonnemang och flytta tillbaka det till Telenor - som alltid fungerat kanonbra. Visst, det kunde de göra, men då skulle det kosta 10 000 kr eftersom jag bröt avtalet i förtid! Jag hävdade att de lovat att deras abonnemang skulle fungera, att det bevisligen inte hade gjort så och att de inte lyckats lösa problemet. M a o tyckte jag att det var de som bröt avtalet eftersom de inte kunde leverera en utlovad vara. 3 gav sig inte en tum utan för att få en mobiltelefon som fungerade fick jag så snällt betala de 10 000 kronorna plus moms. Vad detta strul kostat mig i förlorade kundkontakter och ev försäljningar vågar jag inte tänka på. Jag är bara glad att jag kommit ur härvan och försöker varna alla jag känner för detta oetiska företag.

  Hälsningar

Michael

Sugen på en bil? Kontakta Michael på tel. 0413-55 56 28 eller mobil: 0708-42 05 23 eller mail oldwest@bredband.net