Del. 6 Motor o låda 

 

Text. Mats Carlsson Bilder Janne Kretz och Mats Carlsson

Att välja motor o växellåda till sin bil är som allt annat på en hot rod helt individuellt. 
Det finns massor med klassiska motorer som sitter helrätt i en rod. Cadillac 331 eller någon av Chryslers klassiska Hemi motorer från femtiotalet. Tänk dig en Chevrolet 348 eller 409 med sina speciella topplock och ventilkåpor, coolt. Eller en Buick Nailhead, varför inte motorn som Ike Turner spelade in en låt om redan 1951, Rocket 88, ett kraftpaket på den tiden. Sedan finns det en hel del moderna motorer som väl platsar i en rod. Cadillac Northstar motorn som är en fantastisk motor, eller den nya Chrysler Hemin. Nackdelen med moderna motorer är att de kräver databoxar o styrningar till allt möjligt. Mycket high tec.
Sedan skall vi absolut inte glömma Fords egna motorer. Sidventilaren som satt original i dessa bilar, en sidventilare med Offy-toppar osv är som ett konstverk. Varför inte den varvvilliga 302 som Ford har, den passar utmärkt i en rod.
Absolut vanligaste motorvalet i många roddar är dock Chevrolets småblockare.
En motor som kom 1955 och fortfarande är det samma grundkonstruktion efter över 50 år. 

Den uppmärksamme ser att motorn vi byggt är svart och den på bilden är röd.. Den röda motorn är en lånad motor som suttit i 
under sommaren 2009 när bilen visats på olika träffar.
Självklart är motorn utvecklad och förfinad genom åren men i mångt och mycket är det samma motor.
Lagom storlek och vikt, bra effekt och stor tillgång är säkert en av förklaringen till varför den blivit ett så vanligt val i olika bilbyggen.
Detta är även anledningen till att vårt val blev en 350 från Chevrolet.
Jag var helt inställd på att köpa en Crate motor från Summit eller någon liknande. Summit har en komplett motor på 330hk för $3,995 till detta skall man lägga frakt och tull samt moms. Priset slutar då på närmare 60 000:- innan den är hemma i mitt garage. Man kan självklart köpa ett short block från Summit och lägga på det som fattas men det var inte aktuellt, jag vill ha en helt klar motor som bara sätts på plats och startas. Tiden är ofta det som fattas så då är en helt färdig motor det bästa valet.
Efter att ha surfat runt lite på nätet och bland alla de länkar som finns på Usabil.nu så hittade jag ett företag i Skåne, Race-Shop www.race-shop.com som gav ett bra intryck och hade bra priser. 
På deras websida annonserar de en  275 hästars Cheva 350 för 34 000:- Kanonbra pris tycker jag. Kontakt togs och jag valde till lite mer blanka delar på motorn så den ser snygg ut.
Fördelen med att handla hemma i Sverige är att det är betydligt lättare med garantier om något skulle krångla, när det sedan som i detta fallet är billigare än i USA så är valet otroligt lätt.
Motorn är helt byggd från grunden av Janne på Race Shop han har utgått från ett fyrbultat block som han borrat och stoppat i prylar som gör att bilen får ett bra bottendrag och kraft. Perfekt i en rod. 
Klassisk Hemi från Chrysler.
Fanns i flera olika cubik.
Motorn som fick en 
egen låt 1951.
 
Oldsmobile Rocket 88
Egentligen heter motorn bara Rocket men har fått smeknamnet Rocket 88 efter bilmodellen.
Visst är en motor snygg!
Chevas 348 och 409 är en av de snyggaste tycker jag. 
Helrätt i en rod.
Visst är det vackert!. 
Hemi 354 med mycket blänk
Ford 302, en rapp varvvillig motor. En motor som alla någon gång drömt om att äga.
426 Hemi Kanske lite tung i en rod men manligt...
401 Buick som tillhör Nailhead familjen. Kallas så på grund av dess små ventiler som var vertikalt placerade, kamaxeln hade högre lyft för att kompensera de små ventilerna Cadillac 331 bra val i en rod.
En motor som nästan är ett konstverk. Fords sidventilare 
med Offy toppar och insug.
En motor som börjar dyka upp i olika bygge. Cadillac Northstar Chrysler nya Hemi. 
Perfekt i en Soft Rod 
Här är blocket nyborrat och tvättat. Klart för montering Veven på plats. Här är botten delen klar och väntar på att få topparna monterade, visst är det härligt att se ett nyborrat block med nya kolvar monterade. Vi har hållit oss på en kompression som 
gör att du alltid kan köra på 95oktan och även köra ner på 88oktan om det blir aktuellt.
Här har vi precis monterat toppar som givetvis planats och monterats med nya ventilfjädrar för att matcha kamaxeln. Hydraullyftarna samt stötstängerna har även de kommit på plats. Det börjar så sakta närma sig…….
Här monterar vi svängningsdämparen, man skall absolut INTE tvinga på svängningsdämparen med 
slägga. Det finns verktyg som pressar på dämparen på mindre än 2 minuter så slipper man förstöra veven.
Man skall aldrig glömma att montera plåten som sitter som 
en oljefälla vid vevhus ventilationerna på ventilkåporna. Detta för arr undvika oljestänk. Är det inte helt OTROLIGT, står det inte ”TAIWAN” i de nya Edelbrocks kåporna från USA. 

En liten parantes, jag har möt 
Mr Vic Edelbrock 2 ggr i USA och båda gångerna har jag upplys honom att det absolut sämsta insuget vi dynotestat 
är Edelbrock Torker. 
Han höll med, men då det är otroligt billigt i USA säljer det fortfarande. 
Han
lovade dock att inom en snar framtid ta det ur sortimentet

Här är insuget som givetvis är 
ett dualplane insug för gatbruk, detta för att få så bra 
bottenvrid som möjligt.
Här är Edelbrock ventilkåporna med centrumbult (4st) då de skall monteras på ett par moderna och alltså inte passar på äldre Chevy Sb toppar.
Nu är även insug och förgasare monterade, jag vet inte hur många motorer vi fått in med insug o förgasare som dragits 
med alldeles för höga moment. Insug samt förgasare är 
ömtåliga saker som skall monteras med försiktighet.
Nu är det nära för 
första uppstart !!!!
Här är nu äntligen motorn i gång, vi börjar med att köra in kammen i 30 minuter, byter därefter vi olja och filter. 
Därefter börjar vi med att göra ett par 
pull för att få kört in själva motorn.
Sedan påbörjas själva optimeringen av motorn, till vår hjälp har vi lite hjälpmedel såsom lambda, avgastemp, oljetryck, motor vaccum, vattentemp, bränsle tryck, bränsle flöde, tändning, luftmängd etc.
Vi började på 267hp och slutade på 325hp. 
Vi behövde göra 7 pull för att uppnå detta. 
En mycket trevlig motor !!
ÄNNU EN BRA 
DAG PÅ JOBBET!!

Bildtexter till motorbygget kommer från Race Shop
www.race-shop.com

Följande delar har monterats på motorn till Usabil.nu Projectbil 

GM 4-bult motorblock, borrat 0.030. Detta innebär att motorn Chevrolet 350 cu.in numera är på 355 cu.in.
GM gjuten stålvevaxel
GM vevstakar
GM toppar
SFI 164 kuggars flexplatta
ARP flexplattsbult
Pro Street svängningsdämpare
Keith Black hypereutectic coated kolvar
Keith Black enkel molly kolvringar 4.030”
Clevite 77 lager (Ram – Vev – Kamlager)
Pioneer mässings frysplugg
Crane Z kamaxel (Kretz värde)
Sealed Power hydraullyftare
Melling högvolyms oljepump
Sealed Power oljepickup
Cloyes Roller kamdrivning
MrGasket packningssats
Pro Products dual plane polerat insug
Edelbrock ventilkåpor
MrGasket kromad ventilkåpa
MrGasket kromat termostathus
Purolator oljefilter
GM Performance Parts HEI fördelare
Holley 600cfm shiny förgasare
Gates kort vattenpump
CNC aluminium remskivor
Kromat generatorfäste
Kromad 100Amp 1-wire generator

Växellåda

Växellåda skall man ha. Jag är ingen växlare så manuell låda har aldrig varit aktuellt. Jag vill åka med automatlåda, end of discussion.
Eftersom motorn är en Cheva så har vi då att välja på TH 350 eller TH 400 eller TH 700, ja det finns en 200 också som säkert funkar lika bra som 700 i en rod.
GM TH 350 och 400 är otroligt bra automatlådor. TH 400 kom först i Cadillac och Buick med 1964 års modell, då under namnet Super Turbin 400, en stark bra låda som växlar otroligt fint var född.
Lådan är så bra att den använts av flera andra biltillverkare genom åren. Som till exempel Ferrari, Jeep, Jaguar, Rolls Royce och Bentley

TH 350 kom 1969, lådan utvecklades för att ersätta Buicks Super Turbine 300 och Chevas Powerglide som båda var tvåstegs lådor.
350 var en liten lätt låda som också var väldigt lätt mekad och tillförlitlig.
Det är lätt att skilja lådorna åt. Dels så har TH 400 elektrisk kickdown kontakt och TH 350 har en wire. Annars titta på trågets form, 350 har en kvadratiskt tråg med ett knäckt hörn kan man säga. 400 har ett helt annat utseende. Kolla på bilderna.

TH700R4 kom 1982 växellådan har en överväxel som ligger på utväxling 0,70 till skillnad mot 350 och 400 som har 1,00 på tredje växeln. detta ger ett mycket behaglig varvtal på motorvägen och ändå bra stick på ettan och tvåan.
Lådan har därför blivit ett mycket populärt val för rod och kustomåkare.
Bygger man rod skall man kanske vara uppmärksam på att de 700 lådor som sitter på Corvetter har ett helt annat bakre fäste. De saknar ett traditionellt växellådsfäste. Man kan byta bakre huset mot ett med traditionellt fäste men dessa hus kostar ofta ett par tusen begagnade om du hittar något.
För att 700 lådan skall funka i en bil utan dator så köper man ett kit från till exempel Summit Racing för $162, detta gör att lådan låser lock up en utan dator. Vi har inte monterat in vår grunka i lådan ännu. Återkommer med bilder när detta är gjort. 
Till vår projektbil så köpte jag en nyrenoverad låda som var från en Corvette, hade ingen aning om att den saknar ett vanligt växellådsfäste förrän den låg på garagegolvet. 
Det är svårt att få till det på ett snyggt sätt på en rod där allt exponeras så när jag hittade en nyrenoverad 700 låda i USA när jag var där i våras så blev det affär. Den lådan skall nu lackas och monteras i lock up kit i.
Återkommer med bilder på detta.

Turbo Hydramatic 350 Turbo Hydramatic 400
Turbo Hydramatic 700
Strut med vanligt växellådsfäste Corvette fäste, struten är också lite kortare

Se tidigare artiklar

Usabil.nu Projektbil No.1  
Usabil.nu Projekt bil. Del.2 Ram  
Usabil.nu Projektbil. Del 3 Fram och bakvagn
Usabil.nu Projektbil. Del 4 Kaross   
Usabil.nu Projektbil. Del 5 Kaross fortsättning   

Ladda ner repot som PDF fil.