MY PRECIOUSSSS. CHRYSLER CROWN IMPERIAL 1963

Av Johan Nilsson

 

Jag håller i en luggsliten barnbok daterad 1956. Nästan alla sidor i den tunna boken med titeln: "Den Gamla Bilen" är lösa. 
När jag öppnar boken som Ulf Torstensson i Falkenberg fick läst för sig som liten knatte ser man en tecknad grön bil.
 – Visst är det en stor Chrysler fenbil.
– Jag har alltid funderat på om detta är skälet till att hobbyn började, säger han vidare.
Uffes val i övre tonåren var naturligtvis att bli bilburen ungdom. Varje fredag drog vi iväg på turné. Främst Varberg, men även turer till Jönköping och Båstad.

Vi åkte i allt som fanns att tillgå på -70 talet, alltifrån Opel till Polara. En ”snutvalle”, lackad som Highway Patrol raggades det också friskt i. Ända tills en björk en dag stod i vägen och förvandlade bilen till en 4 dörrars Cab.– 1978 var jag spekulant på en 1963 Imperial, som var till salu hos ”Fakiren” i Smålandsstenar. 18.000 begärde han för bilen, men jag kunde bara skrapa ihop 10.000 så det blev ingen affär.
– Jag blev verkligen helfrälst i modellen då. Den nämnda Imperialen rullar för övrigt i Lundsbrunn idag.

Därpå följde 20 år med svenssonliv säger Uffe och ler, och när barnen började växa upp kom tankarna på en -63 Imperial tillbaka.
– Jag började kolla runt på nätet 2002 och fann en i Oklahoma. Den var fullmatad med options, men på tok för dyr. Strax efter dök en annan upp i England, den som vi köpte. Den importerades ifrån Tyskland, men var nysåld i Canada. Hängde ni med?
Förra ägaren köpte bilen som present till sin fru, som dock vägrade att köra den, då hon ansåg att den var för bred. – Vi stack över till England efter Wheels& Wings 2003. Bilen såg helt okey ut. Vi sa att vi tänkte köra hem, men säljaren tvivlade starkt på huruvida vi kunde köra 150 mil till Sverige. Detta p.g.a. att den mestadels stått inlåst i garaget. Detta visade sig inte vara några som helst problem. Den stora Chryslern gick som en klocka.

    Ready for takeoff

Ett vackert linjespel

Uffe visar vad som gäller

413V8 kom 1959 och var enda motoralternativet t om 1965

Gollum vakar över sin skatt. Precioussss

Motorn fick sig en översyn -04, och nu senast blev det en större genomgång med lack, renovering av automatlåda och lite nytt chrom. 
Detta tog 2 år i anspråk och blev färdigt nu i våras.
Detta är för övrigt bil nr 18 som byggdes, daterad 13 dec 1962. Originalkulören är Mayan guld, men Uffe tyckte att en ljusgul kulör matchade inredningen bättre. Förutom broms och styrservo är bilen utrustad med Cruise-control, el-hissar samt 6vägs el-säte.

Imperial blev 1955 en fristående modell hos Chrysler. 
Tänkt för den exklusiva målgrupp som annars körde Cadillac och Lincoln. De fristående strålkastarna var något som dök upp på 1961 års modell. 

Dessa återkom även under gigantiska fenor där bak. Virgil Exner som varit chefsdesigner hos Chrysler avlöstes mitt under modellåret av Elwood Engel. Engel kom närmast från Ford, där han designat Continental modellen. Om Exner ansetts vara för djärv i sin design vet jag inte. Men eran med fenor var nu på väg bort och 1962 års modell fick fristående baklyktor ovanpå de reviderade bakskärmarna. 

1963 var sista året med denna kaross med mindre modifieringar.

Avslutningsvis kan herr Torstensson tänka sig att avyttra sin tjusiga cabriolet. Varför? – Min absoluta dröm är en annan Imperial, en ifrån 1956. Precis som i min barnbok.

Det går inte att missa att man äntrar en kunglig Imperial

Cruise control till höger i bild. Snudd på standard idag. Dyrt option för snart 50 år sedan Grym design. Notera indikatorerna ovanpå dom elliptiska knappsatserna

Brutal design och elegans ifrån en svunnen era

Efter två års renovering är man nöjd. Ska vi ta en sväng på stan?

Klicka på bilden för större bild!

FAKTARUTA

Modell                   Pris $           Tillv.        Motor
Custom    Cpe        5,058               749        V8 413  340hp
   -          Sdn        5,243            3,264            -  
Le Baron Sdn       6,434            1,537            -
Crown    Cpe        5,412            1,067           -
  -          Sdn         5,656             6,960           -
  -          Conv        5,782              531           -
  -          Limo       18,500               13            -

Ladda ner repot som PDF fil.