KALMELIDS THUNDERBIRD 1961 

Av Johan Nilsson

 

1953 då Chevrolet presenterade sin Corvette stod Forddivisionen handfallna. Marknadsundersökningar hade visat 
på för låga vinstandelar med en 2 sitsig sportbil jämfört med den totala marknaden. 
Intresset för den nya sportbilen satte dock fart på Fords designteam, som redan året efter (under Frank Hersheys ledning) presenterade en ”mockup” av vad som komma skulle. 
Succe”n var ett faktum, och 16,155 bilar rullade av bandet redan första året 1955. 

Undersökningar visade ändå att en 4sitsig bil skulle sälja mer och när andra generationen av modellen presenterades besannades detta. 
Nära nog 38,000 T-birdar producerades 1958 som från och med nu blev 4 sitsiga, att jämföras med Corvettens styvt 9,000 exemplar. 

Cabställningen som så elegant lade sig tillrätta i skuffen, använde sig av ett liknande system som på Skylinermodellen 1957-1959 och en 352cu V8 på 300hp med en 3vxl Cruise-O-Matic automat var standard. Självbärande kaross var också en nyhet på 1958 års modell. 

Tredje generationen 1961-63 använde sig av samma hjulbas som 1958-60, men designen blev lite mer strömlinjeformad. 352 motorn strokades till 390cu. Ford funderade ett tag på framhjulsdrift men lade focus på konstruktion och komfort i stället, med (för sin tid) mycket fina köregenskaper som följd. 
Förfrågningar om en semi-sport modell hamnade på designern Bud Kaufmans bord. Han stod bakom det klassiska 
Tonneau glasfiberskyddet som så elegant döljde baksätet och gjorde modellen tvåsitsig. Roadster kittet som inkluderade ett set Kelsey Hayes ekerfälgar kom egentligen först på 1962 års modell, men passar perfekt även på Kenneth Kalmelids -61 som vi skall titta närmare på nu. 





Med en så här snygg kärra är det väl klart att Kenneth är stolt

I Sports Roadster utförande ingick Kelsey- Hayes ekerhjul med Knock off centrum.
Här en annan fälgtyp med raka ekrar, men likväl av Knock off modell

– Thunderbird har varit min drömbil sedan 18 års ålder, säger Kenneth utan omsvep. Ägde tidigare en svart -65 Landau hardtop som byttes in mot denna -61 i Vallentuna 2006. 
"Swing Away Steering Wheel" är ett intressant option på denna bil, som för övrigt var en nyhet för modellåret. Med växelväljaren i Parkläge kunde ratten tiltas in 10 tum, för att underlätta i och urstigning. Aircondition, el-hissar och 2 vägs el-stol på förarsidan är andra options som denna bil är utrustad med. 

– Jag ville även komplettera med en coupe" och beställde en T-bird av firman MDA... någon bil levererades aldrig, och den inbetalade handpenningen såg jag inte heller röken av. säger en besviken Kenneth. 

– Klart jag känner mig lurad, men det finns ju dom som förlorat betydligt mera pengar på liknande skumraskaffärer. 
Tiden läker som sagt alla sår, och efter kontakt med Connys USA Bilar i Filipstad är en vit - 59 T Bird på väg att skruvas ihop efter renovering.

Årsmodell –61 kännetecknas av denna dekor. 
1962 blev utsmyckningen som den röda här till höger,
 för att året efter återfinnas på dörrarna

 – Egentligen har jag inte så mycket historik om min -61;a förutom att det är tidigare ägaren som importerat och 
renoverat merparten av bilen. Vi kan ändå glädja oss åt denna mycket fina tredje generations Thunderbird. 

Vad gör man då när man snart har två åskfåglar i garaget. Jo, Kenneth lägger sitt krut på att bygga upp en 
nostalgimack hemma i Sävsjö i Småland. Macken som uteslutande går i BP; s tema beräknas stå färdigt nästa år. 
Här ser man tydligt konstruktionen för cabställningen. Felfritt som resten av bilen

Swing Away Steering Wheel betyder att ratten vik ut för att damerna lättare skulle kunna komma in och ur bilen, 
Eller var det kanske för rundlagda herrar?

390V8 på 300 bhp. Året efter erbjöds 340 bhp som option Ett vackert motorrum man inte behöver skämmas för

Snygg design. Att integrera dörrhandtag i listverket är vackert

FAKTARUTA

Hjulbas 113, 0 inch 
V8 390cu 300hp 
Modell 63A Hardtop Coupe Prod 62,535 
Modell 76A Conv Coupe Prod 10,516 

Pris $4,172-$4,639
Ladda ner reportaget som en PDF fil.