Peggen Andersson gör comeback i svensk racing
tillsammans med Usabil.nu

Text och Bild:  Mats Carlsson och Peggen Andersson

 

Inte sedan säsongen 2000 har Peggen Andersson tävlat i större sammanhang i Sverige.  Men nu är det dags för honom att åter köra biltävling i större sammanhang i Sverige.

-
Ända sen jag slutade med STCC har jag haft en längtan att köra igen.
Men på senare tid har kostnaderna skjutit i höjden på ett sätt att det varit i princip omöjligt att göra en nystart på karriären.

Tills nu när Nya Camaro Cup drar igång med nya häftiga bilar.
Med Amerikanska Nascar som förebild byggs de nya bilarna på en rörram med plastkaross.  Alla bilar blir likadana och en röd tråd i hela konceptet är att det ska vara rimligt ekonomiskt att köra.

-Nu blir det riktiga racerbilar i Camaro Cup! Då gäller det att försöka vara med från början.

Det ska bli väldigt roligt att tävla på samma villkor som de övriga i fältet. Det har jag inte gjort sedan jag körde Volvo Turbo Cup för snart trettio år sedan

 

I bilen sitter det en etanoldriven v8-motor på 450 hk som gör att det kommer att gå snabbare än med en STCC-bil.
Hittills är 22 bilar köpta och det är möjligt att ytterligare några hittar till Sverige innan fösta tävlingen i maj.
Karossen är av senaste snitt, den nyaste Camaron som kom 2009.
Sex tävlingshelger kommer att genomföras tillsammans med STCC. Med två tävlingar varje helg ger det 12 tävlingar.
Ni kommer att få följa Peggens öden och äventyr i årets Camaro Cup här på Usabil.nu
Mer information om klassen hittar ni på www.camarocup.com

Peggen Andersson

Peggen Andersson är en av de mest framgångsrika svenska standardbilsförarna genom tiderna. Under en tioårsperiod, från mitten av 80-talet till mitten av 90-talet var Peggen den alla ville slå i svensk standardbilsracing.
STCC, BTCC, ETCC, WTCC och DTM är några av de
serier vår förare tävlat i. USA, Japan, Thailand, Malaysia, Nya Zeeland, ja listan på länder där Peggen tävlat kan göras lång. Lång är också listan över vunna mästerskap. Nio stycken närmare bestämt!
Camaro Cup är inte en helt ny bekantskap
för Peggen. Han startade sin racingkarriär som mekaniker i Team Tjabo, ett team som deltog i den mycket populära Super Star-serien som kördes på 70-talet.
Peggens målsättning i nya Camaro Cup behöver
knappast nämnas!


Nya Camaro Cup snabbare än STCC!

I Camaro Cup gäller det att vara vass. Enbart förarens och teamets förmåga fäller avgörandet på banan. Bilarna är identiska och betydligt snabbare än STCC-bilarna. Den nya bilen i Camaro den fjärde generationens tävlingsbil sedan starten på Super Star 1975.
Bilen är i princip en Nazcar-bil med rörram och plastkaross. Karossen är den femte generationens Camaro som hade premiär 2009. Den har lånat sina drag från den första Camaron som kom 1967.
Camaro Cup-bilen har en motor, som körs på etanol, på över 400hk som ger bilen en toppfart på närmare 300 km/tim.
Tävlingarna körs sex helger och vid samma
tillfällen som STCC. Varje helg körs det två stenhårda tävlingar. Efter 12 deltävlingar koras Skandinaviens kanske bäste förare till mästare.



Tävlingskalender

7-8 maj Ring Knutstorp
I en dalgång vid den Söderåsen i Skåne ligger Ring Knutstorp mycket vackert. Den tekniska och mycket kuperade banan inbjuder till spännande tävlingar som med fantastisk översikt följs från sluttningarna runt banan.

21-22 maj Gelleråsen
Gelleråsen strax utanför Karlskoga är en av de mer populära banorna Camaro Cup körs på. Det samlas stora publikskaror som kan se hela banan från lutningarna.

9-10 juli Västkustloppet
Sveriges mest anrika race körs på den snabba banan i Ljungby utanför Falkenberg. Peggen Anderssons hemmabana, där han segrade förra gången han gjorde ett framträdande i en Porsche, är 1.843 meter lång och är mycket överskådlig. Bad, semester och racing är en svårslagen kombination!

13-14 augusti Gelleråsen
Ännu en tävlig i Värmland. Gelleråsen är Sveriges äldsta bana som fortfarande är aktiv. Här har man kört racing sedan 1948.

17-18 september Ring Knutstorp
Åter på den roliga banan i Knutstorp. Vet ni föresten att Tycho Brahe är född på Knutstorp slott som ligger ett stenkast från banan. 1546 var året.

1-2 oktober STCC-Finalen Mantorp
Banan ligger strax söder om Linköping och är 3.106 meter lång. Finaltävlingen bjuder alltid på extra dramatik och det är massor av folk i depån och på läktarna.