Udda fågel

Text o foto Olle Wilson



Sven-Olov Karlsson i Skottorp 
tyckte som ung att Hudson  var 
det fulaste som fanns. Nu äger han 
en –46:a Super Six Coupe i trivsamt originalskick. En bilmodell som trots sitt relativt okända namn var ganska vanlig i Sverige på 40-talet.

Fågelartad. Så kan man beskriva en Hudson från 1946. Skärmarna ser ut som hopfällda vingar och kylaren liknar en jättestor näbb.
De skulpterade formerna är fantasifulla och associationerna flimrar när man går runt bilen och betraktar den ur olika vinklar. Flyttar man sig några decimeter är det en annan bil.
Men de uttrycksfulla linjerna är inte alltid så lättflirtade.

- När jag jobbade på Gulfmack i Karlskoga på 50-talet var det en kille som hade en –46:a cab och jag tyckte att den var så ful! berättar Sven_Olov Karlsson. Då var bilmodet annorlunda och en 10 år gammal kärra var ingenting att ha. Det var ju också under dessa 10 år som bilar utvecklades och moderniserades i ovanligt snabb takt. Dessutom var tidsandan sådan att allt gammalt skrot skulle bort och ersättas med nya produkter.

Sven-Olov Karlsson bor i Skottorp som 
ligger vid Laholmsbukten. På 50-talet jobbade han på Gulf-mack och det har 
lett till ett stort intresse för gamla Hudsonbilar och bensinmackar.
Sedan började Sven-Olov på Esso (eftersom det var bättre betalt där) och skaffade en Hudsonlimpa, en 1949 Commodore, som efter några år byttes mot en Indian motorcykel.

- Ja, tänk så man höll på. Limpan skulle jag förstås ha behållit, den var i kanonskick, minns Sven-Olov och suckar. Det skulle dröja ända fram till 1998 innan det blev en Hudson i huset igen. Och ironiskt nog en –46:a, den årsmodell som han en gång irriterat sig så mycket på. Smaken ändrar sig med tiden.

- Det gick till så, att jag hade fått problem med ryggen och var tvungen att besöka en kotknackare, och i väntrummet låg en motortidning med annonser som jag bläddrade i, förklarar Sven-Olov.
Där fanns –46:an med och efter några telefonsamtal var köpare och säljare överens.

- Jag hämtade den uppe i Ödeshög och körde hem till Skottorp i hällregn på kvällen. Det var fruktansvärt. Uselt lyse och vakuumdrivna vindrutetorkare. Som tur var hade jag en följebil så det gick bra, berättar Sven_Olov.

Motorn är en sidventilssexa på 212 kubiktum. Den saknar trycksmörjning och vevlagerskålarna är försedda med små spadar som hämtar upp olja från tråget när vevaxeln roterar. 
Kopplingen är av kork och badar i olja.
Hudsonkupén är en Super Six som tidigare hade renoverats och var i gott skick, men Sven-Olov var inte riktigt nöjd med lackeringen så det blev ny färg på bilen ganska omgående. En annan förbättring var byte till en bakaxel med lugnare utväxling.

- Den varvade alldeles för mycket på landsväg men nu känns det som en helt annan bil.
Frånsett de jobben har det inte varit så mycket att åtgärda på bilen.

- Jag fick tag på rätt olja till kopplingen också, så den funkar fint och håller tätt nu.
Olja i kopplingen låter märkligt, men en specialitet på Hudson är att kopplingslamellen är belagd med kork och löper i oljebad. En konstruktion som ger silkeslena starter när allt fungerar. Systemet har dock begränsad livslängd och ställde till mycket förtret om oljan läckte ut. Idag finns firmor i USA som nytillverkar och renoverar kopplingarna så att Hudsonägare kan hålla liv i sina korkanordningar.

Bakom ratten i Hudson –46:an noterar man den smala vindrutan och den vidsträckta motorhuven. Framhjulen är det en bra bit till och det ger en speciell karaktär åt styrningen. Det känns som att sitta långt bak i ett tåg och se loket i kurvorna.
Startknappen är en elfenbensvit fyrkant i sargen på instrumentbrädan. Startmotorn driver mödosamt runt sexan som tänder efter några varv och börjar susa framför fötterna. 

Motorn är mjuk och tyst, långt slag och låg kompression ger ångmaskinskänsla och med den fint arbetande Hudsonkopplingen kan jag släppa iväg bilen på tomgång utan att det hackar. Varvtalsregistret är i det närmaste obefintligt och så fort man gasar till lite är det som om det tar stopp någonstans. Det är sidventilsmotorns dåliga andning på högre varv som gör sig påmind. Konstruktionen gör att luften måste svänga skarpt på sin väg ner i cylindrarna och bromsas upp. 
En toppventilare kan fortsätta varva utan att ge mer effekt medan en sida bara tar stopp och nästan bromsar. Det ger en egendomlig upplevelse om man är van vid modernare motorer. 
Fast för sin tid var Hudsons motorer framstående och hade ofta högre effekt än konkurrenterna.

Förarmiljön rymmer en pampig radio i mitten och ratten har ordentliga mått. Vindrutetorkarna drivs av vakuum och är knappast anpassade till dagens tuffa trafiksituation.

En lustig historia med just denna motor är att den hittades i en container på en bilskrot i Hedemora av artikelförfattaren flera år innan Sven-Olov köpte bilen. Motorn fraktades hem och behölls som en trofè, men kom sedermera att hamna i denna bil vars dåvarande ägare sökte en originalmotor.

Jänkare brukar vara stora och klumpiga men på 40-talet hade karosserna inte börjat svälla så mycket. Visst är det en stöddig pjäs men styrningen går lätt utan servo och man hanterar bilen utan problem i stadskörning. De markerade flyglarna gör det lätt att placera bilen på vägen. Kylarkråkan fungerar också som ett bra riktmärke när man kör.

På 40-talet såldes Hudson av Ostermans i Stockholm och i marmorhallarna på Birger Jarlsgatan har många Hudsonbilar beundrats. Om denna kupé levererades ny där känner inte Sven-Olov till men det är tänkbart. Kanske har den en gång stått där som en magnifik påfågel och lockat den stora skaran av bilsugna strax efter kriget. En tid då bilbehovet var stort och det breda utbudet på vagnar rymde exotiska märken som Hudson

Ståtlig och rikt utsmyckad förmedlar Hudson från 1946 en glimt av en lyckligare bilvärld. Huven är lång och välknådad med ett stolt emblem längst fram. I mörker tänds Hudsonmärket tillsammans med parkeringsljuset och glöder mystiskt.

Denna modell av Hudson tillverkades 1946-47 och de är i stort sett identiska. 1948 kom den senare limpamodellen, eller Step_Down som den kallas i USA.
Bilar av märket Hudson tillverkades från 1909 till 1957, då man gick samman med Nash och AMC bildades. Berömda Hudsonbilar var Hornet som i början av 50-talet tog hem många priser i Nas-Car-tävlingar.

Hudson Super Six 1946

Pris ny: 16 000 kr
Pris nu: 95 000 kr
0-100 km/tim: ca 16 sekunder
Toppfart: 130 km/tim
Motortyp: rak sexcylindrig
Volym: cc 3 474
Ventilsystem: sidventiler, 2 ventiler/cylinder, 1 kamaxel
Bränslesystem: enkel fallförgasare
Effekt: 102 hk SAE /4 000 varv
Vridmoment: 230 Nm/1 200 varv
Transmission: treväxlad manuell
Drivning: bakhjulsdrift
Bromsar: trummor fram/trummor bak
Styrning: skruv och rulle
Antal rattvarv mellan stopp: 5 7/8
Vändcirkel: 12,8 meter
Hjulställ fram: individuell med skruvfjädrar och teleskopdämpare
Hjulställ bak: stel axel med bladfjädrar och teleskopdämpare
Fälgtyp/storlek: stålfälgar 16 tum
Däckdimension: 6.00 X 16
Hjulbas: 307 cm
Spårvidd fram/bak: 142/147 cm
Längd/bredd/höjd: 526/178/166 cm
Tjänstevikt:  1750 kg
Snittförbrukning: ca 15 liter/100 km
Skriv ut artikeln som PDF fil