Sällsynt flyttfågel

Text o foto Olle Wilson

Magnus Clarin i Göteborg är ägare till en högst sällsynt Buick från 1964. 
Att det råkar vara en convertible är kanske inte så märkvärdigt men att bilen befunnit sig i Sverige sedan 1964 och dessutom har manuell fyrväxlad låda gör den till en verklig raritet.

Historiska källor uppger att Buick Skylark Convertible 1964 byggdes i 10 255 exemplar. Hur många som levererades med manuell växellåda har inte gått att få fram men med tanke på att automatiska växellådor dominerade i amerikanska bilar på 60-talet kan man förmoda att det bara kan handla om ett fåtal. Den fyrväxlade lådan med golvspak var dessutom extrautrustning, standardtransmission innebar treväxlad manuell låda med rattspak.

En annan märklig sak är att Buicken från början inte utrustades med servostyrning, ett option som amerikanska bilköpare knappast missade att bocka för vid beställning.
Magnus Clarin i Göteborg har ägt Skylarken sedan 1991 och tycker nog att den manuella lådan mest har samlarvärde.

- Det hade passat mig bättre med automat, konstaterar han utan omsvep.
Enligt bilregistret har 7 ägare passerat revy sedan registreringen den 26 oktober 1964. Efter lite telefonarbete spåras 5 av dem upp. Först i denna rad är Hans Kvarnmalm i Stockholm som fann Buicken på Skanstulls Bilhall 1981.

 - Den stod där med punka och trasig cabruta men annars var den jättefin, berättar Hans och upplyser att det var han som modifierade bilen till servostyrning.
 - Jag lyckades få tag i ett komplett servo från en skrotad bil så det var bara att bulta på.

Four-on-the-floor  kunde man beställa till 
sin Buick som extrautrustning men få
 gjorde det. Idag är bilar som ursprungligen levererades med denna transmission samlarobjekt.
Det var också nära att Hans Kvarnmalm bytte ut växellådan mot en automat men han lyckades inte få tag på någon.
1984 såldes Buicken till Tor Johansson i Barkarby.

- Å, det var en mysig bil, utbrister han och tillägger att det är en av de där bilarna som han borde ha behållit.
Nästa ägare är Carl-Axel Hööglund i Rönninge, känd MHS-profil, som behöll Buicken i 2 år.

- Jag har ju haft så mycket bilar... men den där manuella lådan var jobbig. Otroligt tungtrampad koppling, erinrar han sig.
Sedan blev det Bo Forsbergs tur 1989 och Buicken hamnade i Gävle några år.

- Är den fortfarande lika fin? Det var originallack när jag hade den, kommenterar han.
När Magnus Clarin köpte bilen av Bo Forsberg var den fortfarande i orört skick men en krockskada ledde till en hellackering. I samband med det ordnades lite detaljer på inredningen som annars var i mycket gott skick.
En Buick Skylark Convertible från 1964 
med manuell fyrväxlad låda är idag en 
raritet även i hemlandet USA. Det här exemplaret har rullat i Sverige sedan 1964 och idag ägs den av Magnus Clarin i Göteborg.

- Sömmarna på förarstolens klädsel hade spruckit men det räckte med att lossa vinylen och sy om. Och ratten har jag målat om, säger Magnus.
Vid samma tillfälle byttes golvmattorna och plastdetaljer på instrumentbrädan kromades om.

- Jag har också haft ur motorn men den behövde inte renoveras. Det var bara lite packningar som måste bytas.
Magnus har också ersatt originalfälgarna till så kallade Rallye Wheels som egentligen fanns som option först 1965.

- Det är ju samma utseende det året så ingen märker något, menar Magnus.

När vi rullar fram i den stora hamnstaden en guldskimrande försommarkväll är Buicken i sitt rätta element. Göteborg är på toppenhumör och bjuder på ljum vind med doft av hav, breda avenyer kantade av uteserveringar och obekymrat folkvimmel. Hjulen dundrar till när vi kör över spårvagnsräls och det gurglar entusiastiskt under huven när Magnus släpper upp gaspedalen och V-åttan motorbromsar. Det är den mindre motorn på 300 kubiktum som ger 210 hästar och en intressant finess är att den har topplock och insug i aluminium. En kvarleva från den lilla aluminiumåttan som Buick sålde till Rover i England.

- Förgasaren är inte riktigt i ordning. Det är nog acc-pumpen som inte funkar, noterar han och varvar till.
Som passagerare märks ingenting men ägaren har alltid sin personliga kännedom om det mekaniska. Kanske är det också därför som jag njuter speciellt mycket av denna åktur; det är bara att sitta här och uppleva utan att bekymra sig.

Interiören i Magnus Clarins Buick är i originalskick. Endast några sömmar 
har ersatts, annars är det samma vinyl 
som för 40 år sedan.
Motorn är en lagom stor V8 på 4,9 liter. Topplock och insug är av aluminium vilket inte var så vanligt under amerikanskt sextiotal. Men Buick var också en dyrare bil än en vanlig Chevrolet eller Pontiac.

 Något som ursprungligen beställdes till denna bil var sportigare fjädring med stötdämpare från Koni. Ett tillägg som annars bara fanns på GS-modellerna, Buicks svar på Pontiac GTO. Muskelmodellen levererades med en 401 big block, men här kommer nog den styvare fjädringen mer till sin rätt och bilen är riktigt fin att hantera. I högre fart känns den hur stabil som helst.

Det råder lite delade meningar om vem som köpte Buicken ny. En av de senare ägarna uppger att bilen inhandlades i USA av en affärsman, en annan hävdar att det var en chef på svenska GM som beställde bilen för egen räkning. Bortser man från dessa muntliga uppgifter och utgår ifrån andra fall där udda bilar hamnat i Sverige kan man gissa att Buicken på grund av sin speciella utrustning var osäljbar i USA. Sådana bilar brukade ofta skeppas över till Europa.

Buick Skylark började som en kompaktmodell 1961 men i och med 1964 års modell 
klev den upp i storlek och benämndes "intermediate". Linjerna blev detta år något rakare men kantigheten mjukas upp av hjulhusens mjukt svepande form.

Tekniska fakta
Buick Skylark Convertible 1964
Nypris: $2 840, 
svenskt uppskattat pris 40 000 kronor, 
(Sport Coupé kostade 34 750 kronor)
Värde idag: 70 000 – 150 000 kronor
Motor: V8 med enkel kamaxel, 
två ventiler per cylinder. 4-portsförgasare. 
Vattenkylning. Volym 4 916 cm3. 
Max effekt 210 hk vid 4 600 r/min. 
Max vridmoment 390 Nm vid 2 200 r/min.
Kraftöverföring: 
Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. 
Fyrväxlad manuell låda.
Mått: Axelavstånd 292 cm. 
Längd/bredd/höjd 517/187/138 cm. 
Spårvidd fram/bak 147/150 cm.
Vikt 1 530 kg. Tank 75 liter.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram individuell, bak stel axel. 
Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: snäcka med servo. 
4 varv mellan fulla rattutslag. 
Vändcirkel 12,4 m.
Hjul: Fälgbredd 5 tum, däck 6.50 X 14.
Bromsar: trummor fram, trummor bak. Servo.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11 sekunder. 
Toppfart  170 km/h.
Förbrukning:
1,6 l/mil blandad körning.

Skriv ut artikeln som PDF fil