Del. 11 Besiktning, KLAR!!!!!

 

Text o bild Mats Carlsson 

Ja så var den körklar då, efter ett och ett halvt år och många funderingar och beslut under vägen. Ja jag vet att den har ännu ingen lackering men det är medvetet för att visa JOCARs fina plåtjobb. Det ligger endast en matt klarlack på plåten nu. 

Bilen har varit runt på en del träffar i sommar för att göra reklam för Usabil.nu och för JOCAR. Nu när den är besiktigad skall jag åka med den ett par månader sedan skall den lackeras. 
Det visar sig att klarlack har inte så bra rostskydd... Undertill är allt kromat och lackerat, det är endast utsida kaross och skärmar som saknar färg. Vilken färg blir det då???? 

Lugn ni får se det när den är lackad. 
Vi kommer självklart även att visa lackeringen här på Usabil.nu

Sugen på att ut och åka lite?

Första SFRO besiktningen gjordes påsken 2009 på Elmia av Peder Landberg. När det nu var dags för SFRO besiktning nummer två så kontaktades Peder igen och vi åkte iväg till honom.
En varm solig sommardag nu i juli  åkte vi ett par mil med bilen och Peder gjorde en mycket noggrann besiktning. Det var bara några smådetaljer som han hade att anmärka på. Vi har samlat all elektronik under sittdynan, där vi även har bensinpumpen. Peder ville att vi skärmar av dessa två avdelningar med en mellanvägg och borrar ett dränhål i golvet under pumpen. Ett helt korrekt påpekande tycker jag, borde ha tänkt på detta själv.
Isolering av pluspol på startmotor var ett annat påpekande, lätt fixat, och Peder menade att det måste finnas en defroster trots att bilen saknar tak. 
Ja det var inga större problem då vi har monterat ett värmepaket, bara att sätta på en slang och ett munstycke fäst med en magnet.

Jag var lite orolig för bullerprovet så jag hade skaffat huvsidor med tjock dämpmatta på insidan och även ett par slutrör packade med ljudisolering som jag brukar ha i min Harleydämpare inför kontrollbesiktning av den.
-Vad är det för skit, sa Peder,  -Jag är lite orolig för buller provet, svarar jag som som en liten skolpojk. Ja ja, vi får se, sa mäster.  
Peder åker ut på vägen och trampar full gas.. den ena slutdämparen flyger all världens väg. Men va fasen.... Lite tätt var det nog och det är bra drag i motorn. Jag fick plocka bort den andra slutdämparen också, och sedan lät det lite bättre. Tog även bort huvsidorna, och sen blev det åka av. 
Bilen klarade bullerprovet med 1 decibel till godo! Gött, den låter bra och helt lagligt. Perfekt. Bromsar, väghållning mm provades, allt var till belåtenhet och bromsarna fick extra beröm. Det lönar sig med bra grejor. 

Lastat och klart för SFRO Mina slutdämpare.. Gött med ett riktigt släp Peder kollar styrningen
Herr Landberg är en hot rod legend. Han var med på sjuttiotalet och byggde bilar. 
Mätaren på huven visar hur bra bromsarna tar vid inbromsning. MVG, Femma eller stora A, vilket du vill, högsta betyg blev det. 
Extra E-märkta baklampor Här ser man hur våra kapade bakskärmar blev. Väntar på att få komma ut

Dags att lasta igen för att åka till SBP och registreringsbesiktiga. 

När allt var klart skickades protokollet till SFRO:s huvudkontor för påskrift och stämpel. Kom i retur efter 14 dagar då detta var mitt i semestertider. Kopia på detta protokoll skall tillsammans med samtliga kvitto på alla delar som är inköpta skickas till Transportstyrelsen för ursprungskontroll. 
Det tog ytterligare 14 dagar innan jag fick tillbaka detta godkänt, och då var det äntligen dags att boka tid för registreringsbesiktning. Det visade sig efter en lång stund i telefonbokningen med en tonåring i andra änden som inte vet vad en Ford -32  eller Hot Rod är för något, inte heller har han någonsin sett ett SFRO protokoll, att det finns inga tider! Åker ner till min lokala station här i Falkenberg där de hjälper mig med en tid i Halmstad då det visade sig att stationen i Falkenberg inte är godkänd för amatörbyggda bilar. Tack för hjälpen SBP Falkenberg.

Besiktningen sker en solig dag i augusti. Besiktningsmannen berömmer bilen och har endast ett par småsaker att anmärka på. Vi har stämplat in chassinumret med 1/4 " stansar vilket är 6,3 mm. Han mäter det till 5mm vilket är för smått för de skall vara 7mm. Vidare har jag rört till det lite med E märkning på sidoblinkers,  E 5 skall det vara på sidan, jag hade positionslampor som heter E 3... 
Sedan när får man inte längre ha MC blinkers fram på bilar? SBP stationen dubbelkollade med deras support. Måste vara E 1, MC blinkers har E 11.
I SFRO:s bygghandbok står det att man får ha MC blinkers på bilar men detta är tydligen ändrat efter tryck.
Jag måste även ha ett siktglas på bromsbehållaren så man kan se nivån. Samtliga punkter var bagateller så det fixar jag på en dag och åker in igen. 
No worries. Killarna på bilprovningen gör bara sitt jobb och det kan inte alltid vara så lätt med alla nya regler och ändringar som kommer hela tiden. Jag tar gärna dessa småsaker med E hit o dit på glas bara vi får bygga egna bilar o motorcyklar här i landet. Tycker det är helt fantastiskt att denna möjlighet finns 2010. Tack mr Torngren och Ambell med vänner som jobbade hårt och gjorde detta möjligt för oss alla för snart 30 år sedan.  


Vindrutetorkare med spolning Defroster..inte på var dag...
Utanför bilprovningen i Halmstad. Perfekt väder. För litet. Skall vara 7 mm
Inne i besiktningshallen tog det lite tid, en massa papper som skall skrivas.
Kul med roddar, ta bort skärmarna och byt hjul så får du en helt annan bil!

När registreringsbesiktningen är godkänd kommer nummerskyltarna inom någon dag sedan är det bara att åka, nästa gång är det en vanlig kontrollbesiktning och det är om 3 år.
Nu hoppas jag på en varm och lång september och oktober så man kan åka lite. Hoppas kunna åka på någon höstträff med bilen också, lite värme på så skall det väl funka att åka även om det är lite kyligt.

Vy över/från förarplatsen. Man åker bekvämt i den. Man skall komma ihåg att det är en liten bil i sittbrunnen.
Ja så här blev det. Om jag är nöjd? Mer än nöjd. Första rodden i garaget för min del men nästa surrar redan i huvudet hur den skall se ut..
Undertill är allt lackerat svart och kromat
Mitt stuk. Clean och en mix mellan modernt och gammalt. Nästa kommer att ha ett annat stuk.
350 går som en dröm. Rapp!



Ja nu blir det till att försöka hålla rent undertill.
Får väl ta regniga dagar till det.

Nu blir det ett litet uppehåll med serien om Projektbilen. Vi återkommer i vinter när den skall lackeras. Någon som har frågor eller undringar är välkommen att kontakta mig. Passar på och tacka Jonas på JOCAR som hjälpt mig fantastiskt mycket med bilen. Jonas kunskap och erfarenhet har varit oerhört viktigt för detta bygge. Kan varmt rekommendera er som funderat ett tag på att bygga en rod att ta tag i detta, det har varit otroligt trevligt och lärande och hur kul som helst. Sedan skall man veta att det är ingen spikrak resa, det är delar som inte passar och delar som inte kommer osv. men när allt är klart känner man sig mycket nöjd.

Lycka till med ditt bygge!

Mats Carlsson
Usabil.nu

Ladda ner repot som pdf fil.

Usabil.nu Projektbil No.1  
Usabil.nu Projekt bil. Del.2 Ram  
Usabil.nu Projektbil. Del 3 Fram och bakvagn
Usabil.nu Projektbil. Del 4 Kaross   
Usabil.nu Projektbil. Del 5 Kaross fortsättning   
Usabil.nu Projektbil. Del 6 Motor o låda

Usabil.nu Projektbil. Del 7 Skärmar o hjul

Usabil.nu Projektbil. Del 8 Detaljer, småsaker
Usabil.nu Projektbil. Del 9 Plocka ner igen
Usabil.nu Projektbil. Del 10 Montering Inredning