Av Mats Carlsson.  Foto Mats Carlsson och Anders Thuresson samt Ina Mae Overman family archives.

Valley Custom Shop, var en custom shop som drevs av Niel Emory och hans svåger Clayton Jensen. Grabbarna öppnade sin shop i Burbank California 1948.
Niel jobbade tidigare på Burbank Body shop och hade byggt om sin egna Dodge -37 när han gick i skolan.

Han var lite trött på att bara förlänga skärmar och andra på den tiden vanliga customtrick. Han ville istället ändra hela formen på karosserna så de blev mer svepande och exclusivare framtoning.

Firman fick en bra start med Niel som plåtkille och Clayton som mekaniker. Man hade även två killar anställda, Tad Hirai och Bob Clark.

Byggena blev kända genom sin cleana look, takchoppning och sektionering var deras speciallité. Genom åren byggde grabbarna många bilar som  är kända idag som klassiker bland custombilar. 1955 ställde man ut för första och enda gången på Los Angeles Motoram och visade då 13 st av sina kunders bilar. Man vann 15 st priser!!!

Bilen till höger här är en av de mest kända kanske men vår historia skall faktiskt handla om en helt annan bil.

Vår historia skall handla om en Lincoln -52 som de byggde om redan 1953.

Vid min USA resa nu i höst så träffade jag en kille på H.A.M.B frukost som heter Larry, och han driver en liten shop i Chicago. 
Han bjöd in oss till sin shop för han ville visa oss två av sina bilar som var lite speciella sa han.
Den ena bilen kände jag igen men kunde inte riktigt komma på var jag sett den. Förklaringen kom snabbt, bilen byggs efter skisser som vår finska granne  Janne Kutja har gjort som visats i tidningen Gasoline nr 1 2008. 
Kolla in Janne webbsida han har massor med coola skisser på sidan.  Rod and Custom Magazine´s Dream Truck

Larry håller på att bygga om bilen men det är ett komplicerat bygge och han klagade lite på att energin är inte lika stark som  när han var yngre. När den blir klar så blir den en otroligt coolbil som kommer att bli en riktigt head twister. Här nedan ser ni lite bilder på bilen som vi tog nu i höstas. Nedanför Buicken fortsätter repot om vad det egentligen skall handla om.
Skisserna som Janne gjort Så här långt har Larry kommit med bygget
På väg in i shopen, Yes, here they are säger Larry. Larry och Jonas snackar om hur man bäst löser 
problemet med rutramarna.
Buicken har kommit en bra bit på väg, taket är sänkt 2 tum och den har fått ht sidofönster, den är sektionerad 2 tum. Bakskärmarna är ändrade och strålkastarna är ändrade men Larry har ännu ett par timmars plåtjobb framför sig.

Vår story handlar om en Lincoln från 1952 som grabbarna på Valley Custom byggde om redan 1953. 
Ina Mae Overman gillade bilar och speciellt lite modifierade så när hon sett vad killarna gjorde för typ av arbete så skissade hon upp vilka modifieringar hon ville ha gjort på sin bil och lämna in bil och skisser. Man ändrade den delade bakrutan till en hel som kom på 1953 års Lincoln, vidare vill Ina gärna ha ett conni kit men hon ville inte att det skulle sticka ut så man förlängde bakskärmarna 12 tum man ändrade även bromskyl scoopen på bakskärmarna.
Längst ner på bakskärmarna gjordes fyra stycken avgasutsläpp på var sida, ser otroligt coolt ut tycker jag.
Vidare ändrades stötfångaren fram och en Kaiser grill monterades. 

Ina Mae körde sedan med bilen ett år då hon ville ha lite nya förändringar på sin bil. Hon återvände till Valley Custom shop och man började då med att ändra hjulhusen, fram rundades de för att följa hjulet och bak togs fenderskirtsen bort och man rundade de även här för att få en radie som följer hjulet på ett snyggt sätt.
Motorhuven fick en massa louvers i fyra rader och kromlisten på sidan fick en ny svepande linje. Dörrhandtag tog bort för en clean look och dörrarna öppnades med en elektrisk solenoid precis som 1954 års Lincoln. Som avslutning lackades bilen om i en mjuk vit kulör men taket behöll sin guld färgade kulör. Efter ytterigare ett par år så fick bilen sedan sin silvergröna färg.
Ina Mae sålde sedan bilen och den försvann i flera år fram tills Larry köpte bilen 2008. Nu står den i hans shop o Chicago och väntar på renovering. Larry har en massa klurande att reda ut, till exempel i vilken form skall bilen renoveras? Som den var först, eller som den var sist, eller den vita versionen kanske... Svåra beslut. Motor, växellåda och bakaxel är bytade genom åren tyvärr, så även inredningen och rattstången. Att hitta original motorn hade varit riktigt kul säger Larry, han har lagt ut lite frågor på olika forum men inte fått några napp på vart motorn tagit vägen.
Vi önskar Larry lycka till med renoveringen av ett stycke modern custom historia. Och vi lovar att återkomma med bilder på renoveringen när den börjar. 


Foto. Ina Mae Overman family archives.
Buick närmast och Lincoln längst in Ina Mae´s nyinköpta Lincoln 1952 såg ut så här när hon 
hämtade den hos den lokala bilhandlaren samma år.

Foto. Ina Mae Overman family archives.

Foto. Ina Mae Overman family archives.
Första versionen av den ombyggda Lincolnen. 

Foto. Ina Mae Overman family archives.

Foto. Ina Mae Overman family archives.
Snygg bil med svepande linjer.



Foto. Ina Mae Overman family archives.
Motorn byggdes av en killa som hette Carl Fleischmann som hade en shop i Glendale innan han flyttade till Burbank

Foto. Ina Mae Overman family archives.

Version två med nya modifieringar, hjulhus som följer däckens radie, svepande kromlist på sidan och en mycket snygg lackering. 
I mitt tycke den snyggaste versionen av bilen.


Ser mjuk och soft ut. 

Foto. Ina Mae Overman family archives.

Foto. Ina Mae Overman family archives.
Bilen fick sedan en guldbrun lackering.

Foto. Ina Mae Overman family archives.

Foto. Ina Mae Overman family archives.
Avgasutsläppen skall visst vara Ford 1952 parkeringslampringar? Ny lackering i silver eller åt den gröna ton den har idag. 
Gamla färgkort kanske inte visar korrekta färger.
Så här ser bilen ut idag där den står i Larrys garage och väntar på renovering.
Bilen är fortfarande rätt så komplett men tyvärr så har motor och växellåda försvunnit genom åren så idag ligger en annan motor i bilen.
Men allt plåtjobb ser fortfarande mycket bra ut, lite ytrost men inget allvarligt på karossen.
Larry visar Jonas och Anders olika detaljer på bilen.

Här ser man den modifierade bromskylintaget 

Kul att bilen fått behålla sina fälgar genom åren.
Fyra avgasutsläpp på var sida. Coolt! Dörren öppnas genom att man trycker mitt i emblemet.
Vi önskar Larry lycka till med renoveringen av bilen och lovar komma tillbaka med bilder från den när den är klar 
men det tar nog ett par år till. Bilen har stått i Larrys shop i lite mer än två år.



Även inredningen är bytad genom åren till någon gallon historia.
Original hade bilen en skinnklädsel i svart och rött läder.
Undrar hur han som bytade rattstång tänkte...

Ladda ner som PDF