Rodding down under

Av Mats Carlsson 

 
Hur ligger det till med rodding på andra sidan jorden? Kör man bara 4 wheelers där eller?

Att det finns roddar i hela Europa det känner vi till, men hur ser det ut i Australien? 
Ja dessa G´day mates killar är hur stora 
som helst på rodding!
I detta otroligt stora glesbefolkade land finns en stor egen tillverkning av både karosser 
och ramar samt även inredning och annat 
inom rod hobbyn.

Karosser
Det finns ett flertal tillverkare av glasfiberkarosser i Au. Och faktiskt inte bara karosser till 
Ford -32 och -34 som är den vanligaste rodden. 
Custom Fiberglass i North Rockhampton, Queensland tillverkar Chevrolet 1934 samt Plymouth 1929!
Karosserna är helt klara med golv o skärmar. Priset för en komplett Cheva kaross med dörrar hängda, stålförstärkningar inlagda mm. ligger på ca: 40 000:-skr
Men självklart dominerar Fordarna även här. Deuce Customs i Ferntree Gully, Victoria tillverkar och säljer -28 roadster, -32 både roadster, 3w och 5w och Tudor. Från år -34 hittar vi  roadster, 3w cupé samt en Tudor och även en -36 roadster.
Företaget har en hög kvalité på sina jobb och har haft kunder som haft sina bilar som omslagsbild i tidningar som Street Rodding down under. 

Ett komplett rullande chassie inkl. roadster kaross som är helt klar, bara att lyfta i motor o låda samt inredning
ligger på 100 000:-skr
Frestande... 
Alla karosser är förstärkta med stålprofiler och helt klara att använda. Priset för till exempel en -32 3w med 3,5 tums chop ligger på ca: 50 000:-skr, då är karossen helt klar att sättas på ramen med bältesinfästningar, dörrhandtag, fönstermekanik mm. En roadster är 10 000:- skr billigare.
Kvalitén är mycket hög
För den som vill spara lite kan man även från R.M.A köpa karosser direkt från gjutform, då får man själv göra stål förstärkningar, skär ut där rutorna skall sitta mm. En -32 5w kostar här endast 21 000:- skr och då ingår även skärmar och ram till grillen.
Det finns i landet ett 20 tal olika kaross tillverkare.
Ramar
Även ramar har man lång tradition av att bygga här nere. Man kan köpa ramarna helt rena eller som rullande chassie.
Rod Bods i Nabiac, NSW tar för en boxad ram till en -32 med ramkryss osv. 22 000:- skr. 
För ett rullande chassie med skivbromsar och 4 link fram o bak i rostfritt, 9 tums bakaxel mm klart att lyfta på en kaross tar man 66 000:- skr. Frestande va? 
C & W Chassie i Redland Bay, gör både karosser och ramar och kompletterings detaljer.
Man tar 19 000:- för en -32 ram och 60 000:- skr för ett rullande chassie med 4 link och fram o bakaxel, fjädring bromsar mm.

 

Man har hög kvalite på sin chassie tillverkning.

Man kan väl säga att prisbilden ligger i fas med vad det kostar i USA, kanske något billigare men så är väl frakten hem lite dyrare. Kvalitén är i alla fall i toppskick och slutresultatet har de också snitts på. Stilen är helt rätt. Rodding är mycket populärt down under och de har bra tryck och stor efterfrågan på både karosser, ramar, inredning och motor-låda och fälgar. Tänk att de älskar samma saker på andra sidan jorden som vi gör här i norr? Jag var i februari 2006 på en bilträff utanför Melbourne. Bilarna hade samma stuk som hemma och på scenen spelade ett band samma rocka billy som vi lyssnar på här i Sverige. Visst är världen liten. Mer om den bilträffen i ett annat reportage.
Ladda ner hela reportaget som PDF fil