Strejk på Chevrolet fabriken

Av Bengt Dehlin

I min ungdoms fagraste vår ägde jag en ganska udda rolig bil det var en 58 cheva med 58 Pontiac bakända på, bilen rullar ännu i dag även om det är långt mellan varven jag har sett den. Denna bil lovar jag är nog den som har fått de flesta jänke intresserade personerna att klia sig i huvudet och fundera va F.. är det här för något. Under de åren jag hade den var det ett antal gånger som folk kom fram och frågade. De flesta förutsatte att det var en Pontiac som man hade bytt framskärmar på vilket skulle ha varit mest lågiskt och även enklast att göra, men så var nu inte fallet uti detta nu. Hur som haver, för att göra en lång historia kort om själva bygget tillkomst så var det en kille i norrland som hade en 58 Bel air och på den monterade han en 58 Pontiac bakdel från en 4 dörrars bara det. Men snyggt blev det och en rolig bil var det. Som sagt det var många som funderade och ibland kom det lite olika svar vad det var för bil. Den episod jag nu tänkte berätta om var nog en av de roligaste på hittade versioner om denna bil.

Det hela utspelades en sen kväll i Säters folkets park, jag och en kompis sitter i bilen ute på parkeringen. Jag sitter vi ratten och kompisen på passagerarsidan då dyker det helt plötsligt in ett huvud bredvid kompisen.

– Hörru va ä de hä för bil, är det en Cheva eller är det en Pontiac? 
Frågar han kompisen som han tror äger bilen eftersom jag satt vid ratten trodde han nog att jag var chaffis. Kompisen tittar på mig men jag säger inte ett ord, då flög faan i honom

– Jo du förstår säger han 1958 på hösten blev det strejk på Cheva fabriken så då hann dom inte bygga klart alla bilarna utan det blev ett antal som blev utan bakdel.
– Jaha? Säger killen utanför bilen något förbryllad.
– Ja och dom skickades upp till Canada för att få Pontiac bakdelar fortsatte kompisen.

Killen utanför bilen börjar nu se ut som ett allt större frågetecken och samtidigt lite tveksam. Men kompisen stod på sig.
jo du vet väl att dom gjorde Pontiac även i Canada? fortsatte han .
Jo det kände killen till.

– Dom amerikanska bilarna hette ju Star chief och dom canadensiska hette Strato Chief fortsatte kompisen allt för att låta övertygande och väl inläst på ämnet.
Killen börjar nu faktiskt tro på kompisen och säger efter ett tag.

– Det måste vara en väldigt ovanlig bil.
– Ja jag har inte sett någon till i Sverige i alla fall svara kompisen.
Efter ett tag tackar Killen för sig och trampar iväg medans jag och kompisen garvar så att vi håller på dö. 

Denna episod har jag skrattat åt många gånger under åren, det att kompisen var så snabb i tanken och samtidigt trovärdig. Jag har berättat den för ett antal personer om hur han ljög ihop en så trovärdig historia. Så för några år sedan var jag på Classic car week trampar runt där och för plötsligt se en något udda bil. Bak såg det ut som Charger baklysen, från sidan som en Torino och framifrån som en ombyggd GTO jag fattade ingenting. Samtidigt kommer det en kille fram och vi börjar diskutera bilen vilket vi kom fram till efter en stund att det var en Canada byggd Ford Cyclone.


Efter lite prat om udda bilar säger killen .
– Men jag har hör talas om en udda bil jag har aldrig sett den men det är en 58 cheva med fabriksbyggd Pontiac bak del på gjort upp i Canada även det. JAG TROR INTE MINA ÖRON HISTORIEN LEVER ÄN. Så Wahlman om du läser detta, du var en trovärdig historieberättare den där kvällen i Sätersparken.