CSI Texas

Av Anders Dahlgren
Anders Dahlgren driver Door2Door Carbroker sedan 2004. Företaget hjälper kunder att köpa bil i USA, allt från att leta bil till att sköta  betalning och import. 
Alla kan idag leta bil på internet, men hur gör man sedan? Door2Door inspekterar bilar på plats över hela USA och ombesörjer garanterat säkra betalningsförmedlingar personligen då även bilens dokument och serienummer kontrolleras och säkras. Företaget är svenskt men även registrerat att bedriva verksamhet i USA och har två amerikanska banker vilket underlättar betalningarna både för köpare och säljare. 
Genom åren har det blivit hundratals bilköp i trettioåtta delstater. - Jag har varit med om de flesta situationer som man kan träffa på vid bilköp i USA. 
Jag har träffat "little old lady", ni vet hon som endast kört till kyrkan på söndagar (och även deras sonsöner som påstår detta), kört förbi den "bortglömda skroten" många gånger och hjälpt säljarna hitta eller återskapa försvunna ägarbevis ett antal gånger när det blivit dags för affär. Eller varit med om säljare som varken vill lämna ut sitt bankkonto, ta emot en postväxel eller kontanter. 
-"Du kan ju ha tryckt dem själv" som en orolig säljare sa. Men han ville göra affär ändå och hur gör man då? Till slut blev det affär även den gången, säger Anders. 
Anders kommer att berätta lite mer här på usabil.nu om sina resor, möten med säljare, deras bilar samt intressanta platser han sett i USA.  Det finns fortfarande gott om gamla bilar i USA och många väntar på att komma till Sverige. 
Ring 08-6310880 eller 0708-609468  om du vill få hjälp att köpa bil i USA. Du kan även gå in på www.door2door.se


Efter att ha varit först på plats vid runt femtonhundra mord- och olycksplatser i Texas tröttnade Bill Morgan i Lubbock på ond, bråd död och slutade som polis. Han bestämde sig för att i fortsättningen endast hålla på med bilar, och då gamla bilar. 
I stället för att besöka mordplatser letar han nu bilar i lador och på swap meets i nordvästra Texas. 

Parallellt med detta har Bill några egna projekt som ska renoveras och han har ofta några bilar till salu. En del bilar har han sålt utomlands, bland annat den 1957 Chevrolet Bel Air som jag köpte av honom en svinkall decemberdag för att skeppa till Sverige. 

Bill Morgan i Texas ägnar sig numera endast åt bilar

Efter många år i en Texaslada hade den fortfarande halm på golvet och en doft av läder, eller boskap, vid ankomsten till Door2Doorgaraget. 
Under baksätet låg ett skelett kvar som Bill missat trots sin bakgrund som brottsplatsutredare. En Texasmus hade slutat sina dagar i denna 1957 Cheva och kvarlevorna upptäcktes först i Sverige.

Bill har hållit på med bilar hela sitt liv. Hans hus ser ut som många andra amerikanska villor med en stor gräsplan på framsidan och ett stort garage bakom huset där Bill förvarar några av sina egna bilar. Att trädgårdsskötsel förmodligen inte är Bills största intresse ser man snart, bakgården är fylld av bildelar och annan bråte och man får passa sig var man kliver i eftersom hunden springer lös... tala om "crime scene". 

Bland allt detta har Bill några bilar han gärna visar. En av dem är hans rod byggd med utgångspunkt från en 1917 Dodge Model 30 Touring car. Framvagnen är sänkt 3 tum med four link stabilization och tvärställd bladfjädring, skivbromsarna kommer från en sjuttiotals GM-bil och snäckan från en Chevrolet Vega. Drivlinan består av en 350 från en 1969 Chevrolet med en 600 CFM Edelbrook förgasare, Weiland aluminimum dual-plane insug, trimkam och Lakester headers, växellådan är en TH350 automat som skiftas med en Lokar Nostalgia 23 tums shifter. 

Det hela avslutas med en niotums diffad Fordaxel med 2:75 utväxling och däcken sitter på aluminium Centerline dragracing fälgar. Grillramen är hämtad från en 1930 Ford Model A. Karossen är lackad i Chevrolet Hugger Orange med inredning i brun vinyl - diamond stitch. 
En Dodge från 1917 ligger till grund för Bills rod. Denna 1967 Pontiac GTO ska renoveras och säljas.
Ett kommande projekt är denna 66 GTO 
som ska få en rullande renovering.
Bill är stolt över den ovanliga kulören Copper Blaze.

Bills kommande projekt är en 1966 Pontiac GTO utrustad med en 360 hästars 389, fyrväxlad låda och diffad bakaxel med 3:55 utväxling, allt beställt från Pontiac av den ursprungliga ägaren 1966. Bill tror att ursprungsägaren ville att det skulle gå undan. 
Instrumenteringen blev fullutrustad, men AC saknades samt servo för bromsar och styrning. Förmodligen gillade han eller hon musik också. AM radio med fader, reverb och bakre högtalare på hatthyllan var heta options 1966. Den som beställde bilen hade känsla för stil, menar Bill, eftersom valet även föll på sportratt, växelspak med sportknopp, konsoll, takmonterade läslampor, kromade utblås samt ekerkapslar. Allt finns kvar förutom utblåsen och kapslarna som försvunnit sedan länge.

Bill är särskilt stolt över att bilen beställdes i färgen Copper Blaze, som Pontiac ska ha varit ensamma om att erbjuda och då endast 1966 för Tempest/LeMans/GTO linjen, berättar Bill. När han hittade bilen hade den stått över arton år längst bak i en liten svetsverkstad någonstans i en Texashåla. Den hade gått 103000 miles varav många förmodligen kommit till en "quarter-mile" åt gången, tror Bill. 

Han är tredje ägaren och så snart han renoverat klart och sålt en annan GTO, en röd 67:a med röd inredning, 428:a och fyrväxlad låda, ska han sätta igång med 66:an som ska få en rullande renovering. På datorn visar Bill mig bilar han sålt eller som står på olika håll i Texas och väntar på nya ägare. För dagen hade han en Classic Chevy, en 1955 Bel Air 2dr hard top till salu på bakgården. 
Kanske är den fortfarande till salu?
Bill har alltid flera bilar till salu. Här en 55 Bel Air. Denna 1957 Bel Air 4dr HT hamnade i Sverige.