Cadillac Eldorado  1967

Av Mats Carlsson text.  Bilder med tillstånd av John Filiss samt www.conceptcarz.com

 
Den nya generationens Eldorado kom 1967 med en sportigare look för att locka yngre och medelålders affärsmän och andra män i karriären att välja Cadillac.

Cadillac hade börjat att experimentera med framhjulsdrift redan med Brougham modellerna. Sent 1959 hade man ett rullande chassie med framhjulsdrift för testkörning och detta såg lovande ut.
Under 1962 jobbade man med projektet som kallades XP-727, när designteamet presenterade skisser på en ny modell så gav ledning klartecken att gå igång med den nya framhjulsdrivna Cadillacen.  


Photo courtesy of General Motors Corporation
Designen på den nya Eldoradon var en helt ny stil, lång motorhuv och kort akter, låg och en sportig framtoning. Eldoradon byggdes endast i detta utförande.
Man använde samma typ av drivlina som Tornadon från 1966 med automatlådan placerad vid sidan av motorn med en kedja mellan motor och växellåda.
Motorn i bilen var samma som övriga Cadillacs, 429ci och den hade 340 hästar, fyrports förgasare och 10.5:1 i komp. 
Bilen var standard utrustad med trumbromsar fram men skivor fanns som tillval för endast 105 dollar. 
Bilen var snabb, 0 - 100 på 10 sekunder och toppfart på 210km/tim
Man tillverkade 17 930 Eldorado detta år. Priset var 6 277 dollar.





Den nya Eldoradon var unik såtillvida 
att den endast producerads som 2 dr. cupé.
 Det fanns ingen fyradörrars modell och 
ingen cabriolet.
Det skulle dröja ända till 1980 innan det 
kom en fyradörrars framhjulsdriven Cadillac. 
Då som Seville.

Bilen mottogs mycket väl och sålde bra detta första år för en front wheels drive Cadillac.
Designen fick flera utmärkelser och köparna älskade sin nya Caddy. Och visst måste 
man hålla med! Fronten ser aggressiv och hungrig ut, bilen är låg och slimmad, motorhuven lång och aktern kort. Wow vilken bil!
Eldoradon från -67 hade för tiden en mycket sportig och djärv design.
En helt ny image för Cadillac.

Hur är en -67 Eldorado att köra? Det är en av de behagligaste bilar som finns att åka i. Lite understyrd pga framhjuldriften, men man vänjer sig snabbt. Snabb och otroligt mjuk i fjädringen, framtung som många usabilar. Bilen har nivåreglering så den ligger rakt o fint även om du lastar i polarna där bak.
Självklart skall man köra bilen som det anstår en Cadillac från sextiotalet, lugnt o mjukt, men vill du dra på så sticker den iväg bra. Hur ser prisbilden ut för denna klassiker? Det är inte ofta du ser en -67 till salu så hittar du en i bra skick så köp den, den sjunker inte i pris det kan jag lova.
En bil i bruksskick får du nog ge närmare 100 000:-  i bra bruksskick 150 000:- och i toppskick så är det minst 200 000:-, men som sagt detta om du hittar någon till salu så priset är väl upp till säljaren....


Ladda ner hela reportaget som PDF fil