Cadillac Eldorado Conv. 1976

Av Mats Carlsson  Bilder använda med tillåtelse från American Classic Autos   www.americanclassicautos.com

Den sista stora cabben levererades från Cadillac 21 april 1976. 

Efter många diskussioner om säkerhet osv i öppna bilar slutade man att tillverka öppna 
bilar i USA i mitten på 70 talet sist ut var Cadillac med sin Eldorado, en stor tung bjässe som är 5,69 m lång 2,03 m bred och väger 2346kg.
Motorn var -76 den största serietillverkade personbilsmotorn som tillverkats, 500 cui. 
vilket blir 8,2 liter.
Självklart är bilen standard utrustad med automatlåda, servostyrning o bromsar, elhissar, elsoffa, ställbar ratt, climatanläggning, automatisk avbländning av helljuset, centrallås osv.
Många bekvämligheter som varit självklara på usa bilar sedan 50 talet men först 20 år senare fanns standard på bilar tillverkade i Europa..
Som tillval kunde man bland annat välja direktinsprutning, automatisk nivåreglering, defroster på bakrutan, farthållare, AM/FM stereo med kasstebandspelare.
Mitten på sjuttiotalen var även en tid av bensinransonering samt början till hårdare miljökrav. Motorerna gick ifrån att varit fokuserade på hästkrafter med topp -70 - 71 till att föröka få dem renare. En Cadillac från 1976 är utrustad med katalysator så det är i detta avseende en miljöbil, dock är den väldigt glad i bensin! En snitt förbrukning på 2,5 inte är inte ovanligt, men då skall man tänka på att motorvolymen är som 3st Volvos och vikten är som 2 mellanklass bilar.
Vid denna tiden kostade en liter bensin i USA 60 öre så,  so what?

Detta sista cabriolet år byggdes 14000 st cabbar, jämfört med 8950 st 1975. De sista bilen som kördes ut från fabriken var som alla de 200 sista, vit med vit cab samt vit skinnklädsel med röd kantning och röd matta. Priset var 11,049 dollar.
500 cubic tum blir 8,2 liter. 
Stor voilym men inte så många hästar. 
Denna bil är även framhjulsdriven vilket många förvånas över. GM hade 1966 lanserat Oldsmobile Tornado som sin första framhjulsdriva modell och året efter kom detta även på Eldorado, övriga modeller av Olds o Cadillac var dock bakhjulsdrivna.
Hur är den en Eldorado –76 a att köra?
Jo, då jag själv ägt en -76 i 10 år så kan jag säga att den går mjukt och fint, understyrd är den på grund av framhjulsdriften men man vänjer sig snabbt vid detta. 
Det är en mäktig bil att köra och den väcker självklart uppmärksamhet vart man kommer.

Bilen har bra bromsar och en behaglig körställning. Självklart är det ingen racerbil, men närmare 200 km/tim kan man trycka upp den i. Det är en rätt go känsla att åka i 140 med cabben nere en varm sommardag. -Njut av livet!

Vit skinnklädsel och röd lack, klassikt "top of the line" för många

Saker som kan krånglar
Vanliga fel på bilarna kan vara damaskerna på drivaxlarna fram hoppar av, fixar man inte detta slits drivaxlarna. Är damaskerna hela o lederna smörjda så håller drivaxlarna hur länge som helst.
Torrsprickor på dörrsidor o säte är typiskt cab problem. RD Autoline i Bodafors har färdiga gjutformar till dessa dörrsidor och kan fixa dessa.
Parkeringsbromsen sitter inne i bakre skivbromsarna, kärvar ofta. 
Som många andra usabilar från sjuttio och åttiotalet finns det Bumper fillers, alltså sista delen på fram o bakskärm mot störfångare är gjord i gummi. Dessa torkar och går sönder efter många timmar i solsken. 
Finns nytillverkade idag i glasfiber samt plast. Kan dock vara lite knepigt att hitta av bra kvalite. 
Annars är min uppfattning att det är en stabil bil och många problemfria mil som väntar dig om du köper en Eldorado 1976.
En kul pryl i billen är att den har en ekonometer! En lampa är grön när du kör lugnt blir gul när du trampar 
ner gasen.
-Drive easy, save gas.
Prisbilden idag i Sverige på dessa bilar är fortfarande rätt låg. Bilen är en modern klassiker och priserna kommer med all säkerhet att stiga de närmaste åren.
En bil i bra bruksskick ligger mellan 95 000 till 120 000 tusen, en bil i toppskick skall ligga uppåt 175 000:-
En körbar bil med skabbig lack och inredning kan du hitta för 50 000:-
Ladda ner hela reportaget som PDF fil