Essomannens Roadtrip

Krister Essomannen Lindblom, var precis i USA ett par veckor med familjen. 
Hans reseberättelse kan ni läsa här:
Har du en resa du vill berätta om eller en kul bil du vill visa här? Kontakta mig.
Mats Carlsson
Usabil.nu

Bild och text: Krister Lindblom


Den här resan började redan förra året på sätt och vis, då var jag och 2 kompisar i Kalifornien och kollade bilar och natur och jag satt hela tiden och önskade att min familj skulle få det som jag såg under resan. Jag sa till min fru att vi åker om vi kan få ihop pengar och det löste dig med den biten. 
I början på året så vi satte oss ner och började planera resan. Det är en häftig känsla men samtidigt lite oroande för man skall ju tillbringa 3 veckor på en mycket begränsad yta, alltså inte USA utan i bilen menar jag.

 Det visade sig vara en oro som var obefogad. Det viktigaste som jag ser det är att man planerar och tar reda på vad som händer i det området som skall passera. Detta var väl en av de grejer som vi kunde gjort bättre förra året. 
Så till denna resa hade vi kollat upp noggrant vad som hände i de områden som vi passerade. Då vi är bilfolk och älskar allt som har med motorer att göra så är sydvästra USA helt rätt plats att vara på hösten. Vi (läs jag) fick ju ballansera motorevenemang med annat men det var helt OK det blev mycket av alls så alla var nöjda. Man får väl inte glömma att det är många mil i bil, vi körde ungefär 550 mil på tre veckor.
Då vi bor i södra Sverige (Varberg) kändes det naturligt att ta sig ner till Köpenhamn och sen var ju flygbiljetterna några 4 tusen billigare för oss vid jämförelse. Flyget gick 9:00 och det innebar att vi var tvungna att gå upp vid 3-tiden, men alla for upp som stålfjädrar ur sängarna, konstigt så är det inte en vanlig skoldag :).
Vi har en kompis som var snäll och körde ner oss till Kastrup för tågen har inte vett att gå så tidigt på dygnet, sen var det ju riktigt smidigt att ha en privatchaufför. Väl inne på terminalen är det mest väntan, våra barn (10,13) hade ju inte flugit tidigare så de var spända på vad som hände hela tiden. 
Allt funkade fint över Atlanten men inflygningen till New Jersey och Newark var den värsta jag varit med om. Jag tittade på min dotter vi flera tillfällen under landningen men hon var helt ovetande och trodde att det var så här det kändes att landa. Det hoppade och krängde så jag var mycket glad när vi tog mark. Piloten var svensk och jag frågade om han körde folkrace på fritiden, han skrattade och sa att även han tyckte det var svårfluget. Resan Köpenhamn - Los Angeles tog väl ca 24 allt som allt. Vi plockade ut hyrbilen och matade in adressen till hotellet i Santa Clarita som var förbokat. Nu kändes det som att äventyret började på riktigt!



18 oktober

Vi vaknade tidigt alla och checkade ut och letade upp en IHOP-restaurang och åt en amerikansk frukost för att sen köra I5 norrut på insidan bergen upp till Santa Cruz som var dagens mål. Resan var nästan 65 mil. Man kan inte fatta hur långa raksträckor det finns innan man har kört dem :), mil efter mil med bomullsodlingar sen flera mil med apelsinodlingar efter det valnötter och lite vinrankor som avslutning. Santa Cruz ska man besöka tidigare på sommaren då det är en typisk sommarstad.






Utmed Hgw 1 stannade vi och kollade in en kreativ 
konstnärs motorcykelskonst.
Konstverken är mellan 2,5 - 3 m höga!

 

19 oktober
Idag började vi köra utmed Pacific Coast High Way One den har ju blivit utsedd till världens vackraste väg och det stämmer verkligen att den är sevärd. Vi körde även 17-mile Drive som går förbi Pebble Beach. Utefter denna sträcka ligger det riktiga lyshus och där vi mötte Sandra Bullock i sin cabriolet. Vi stannade i Monterrey och gick på deras akvarium nere i fiskehamnen. Idag skulle vi köra ungefär 25-30 mil och det tog hela dagen från Santa Cruz till Pismo Beach.

I Monterey ligger Forest Gumps räkfirma....
20 oktober
Det var meningen att vi skulle köra längsmed kusten även idag men det var så dimmigt att vi bestämde oss för att köra in till Bakersfield istället.

21 oktober
Idag vaknade vi tidigt som vanligt, åt frukost och träffade kompisarna från Skåne innan vi körde upp mot Lake Isabella, som är en sjö som blev när de gjorde en damm för att hindra att Bakersfield svämmades över. Man kör längs med River Kern och det är höga berg och floden nere i dalen. Vi kom fram till staden Kernville som är en riktigt mysig liten ”Gold Fever” stad. Vi hittade ett museum Kern Valley Museum där en svenskättling, Gene Carlson, guidade oss, han hade massor att berätta. När vi kom ut från museet så sneglade tvärs över gatan och såg några hotrods och dess ägare. Då var man ju tvungen att gå över och titta lite. Gene, ja han hette så också, var en mycket trevlig man som gärna visade sitt garage och sina bilar. I staden Lake Isabella var det en liten bilträff så vi stannade och tittade på bilarna och pratade med trevliga människor innan vi körde vi tillbaka till Bakersfield.



22 oktober

Idag la vi en heldag ute på Famosa Raceway och 20-års jubileum av Hotrod Reunion. Där var många säljare, många fina bilar, mycket folk och bra dragracing. 
På kvällen var det ”kackelfest, ca 100 nostalgi dragsters stod och ruppade så det slog höga flammor ur avgasrören. 
Alla pratade om detta hela dagen men det imponerade inte så mycket på oss faktiskt.

23 oktober
Idag gick vi upp extra tidigt för att göra en riktig pilgrimsfärd, nämligen ut till El Mirage det tar mellan 2-3 timmar att köra dit för att titta på Land Speed Racing. Vi hade följe med några andra svenskar ut och det var tur det för det var svårhittat. Väl där upplevde vi land speed racing på nära håll. Det var väl inte jättelätt att se något för när de drog i väg så dammade det så dom försvann. 
Vi träffade lite trevliga hotroders bl.a. en kille som hade kört ifrån Canada i en -40 pickup, såg även Erik Hanson dock inte bakom ratten på sin droptank utan han agerade paraplyflicka. Härifrån så drog vi direkt till Las Vegas och hotellet Stratosphere Tower.

Entrén till El Mirage
Erik Hansson med sin droptank
24 oktober
Idag så tog vi det ganska lugnt och gick lite i affärer och kollade runt lite. Las Vegas är en konstig stad där allt kan hända 

På 5 våning över casinot i Las Vegas ligger detta bilmuseum.







26 oktober

Idag hade vi bestämt träff med Breakfastclub Las Vegas som är en bilklubb som träffas på Thunderbird Cafe 7.00 varje onsdag. Deras president John Berger hade bjudit in oss till frukosten och vi fick tillfälle att titta på hot rods och classic bilar. Det fanns en del nyare bilar också, trevligt var det i alla fall. På eftermiddagen så besökte vi Imperial Pallas Car Collection som befinner sig på 5-vån i ett casino. Alla bilar är till salu men vilka priser, det var så man ramlade baklänges

Här på Thunderbird cafe är en bilträff varje onsdag.

Närmare 100 bilar kan det dyka upp på onsdagarna

27 oktober
Idag så checkade vi ut från Vegas och körde ut till Grand Canyon. Vi startade redan kl 7.00 vi passerade Hoover Dam och kom till ett litet museum som heter Hackeberry General Store. Det är värt ett stopp det kan jag lova, vi körde också en lång bit på Historic Route 66 det måste man ju när man har chansen. Grand Canyon är ett ställe man måste se i verkligheten, finns inga bilder i världen som kan förmedla det man ser och känner. Dagen avslutades i Flagstaff jag frågade en inföding vad Flagstaff är mest känt för och han svarade med ironi i rösten ``vägen här ifrån´´.
På Route 66 finns flera renoverade hus med känsla för hur det var på 40- 50 talet
28 oktober
I dag är det Phoenix Arizona som gäller. Vi fick tipset att ta US Route 89- The West’s Most Western Highway som går förbi Sedona och Jerome till Phoenix, Det är en mycket vacker och kuperad väg som slingrar sig upp och ner i bergen och man förväntar sej att se indianer till häst bakom varje krök.

29 oktober
I dag var det Rockabilly Reunion i Tempe öster om Phoenix som gäller. Det var en het historia på mer än ett sätt då det var pinup tävling och bilträff så väl som live musik. Vi gick omkring och fotade hela dagen och pratade med folk detta var en av höjdpunkterna på resan då folk var extra trevliga i detta område. Vi fick till och med erbjudande om att låna ett gästhus nästa gång vi kom till Arizona 






Mer bilder och text från Rockabilly Reunion i Tempe, Arizona kan ni läsa om i Bilsport Classic nr. 1 - 2012

30 oktober
I dag var det transportsträcka som gällde då vi skulle ta oss till San Diego det var nog den tråkigaste vägen på hela resan men fram kom vi till slut.

31 oktober
Idag åkte vi till Seaworld och tittade på djur och fiskar. Det var riktigt häftigt att klappa delfiner och se späckhuggare som Shamu till exempel. De hade en show där späckhuggarna hoppade och skvätte ner publiken som satt närmast (läs halva läktaren). En hel del var inte beredda på späckhuggarnas skvättglädje och de blev fullständigt sjöblöta andras stora skadeglädje.



Kvällsträffar är en mycket vanlig aktivitet i USA. 
Denna kväll var vi på hamburgerkedjan Fuddruckers tisdagsträff. 50 - tal bilar mötte upp.  





1 november

I dag körde vi lite Hgv1 igen denna gång norrut mot Newport Beach där vi skulle ha vårt boende de sista nätterna. 
Hotellet ligger nära stranden och man kan se havet från balkongen där delfiner och surfare red på vågorna.



2 november
Idag var vi på valsafari utanför Newport men tyvärr så var det inga valar i närheten men massor av delfiner (Risso’s dolphin) så vi var nöjda ändå! Vi var nere på stranden och bara njöt av att vara här i värmen.

3 november 
Nu var det inte mycket semester kvar så nu var det dags att attackera ett Outlett och det gjorde vi med bravur bilen var nästan full när vi åkte till hotellet. Lite bildag blev det ändå. Vi besökte Twilight cruise, anordnad av So-Cal carclub utanför NHRA Peterson Museet. 


När man reser med familjen så är ett fun park besök ett måste. Universial Studios ligger i Hollywood och är absolut värt ett besök. Här får du uppleva filmen från insidan.

4 november
Sista dagen och vi började med att åka till Mooneyes och träffade Shige Suganami som äger detta kultställe. Han visade oss runt i lokalerna och visade hur man tillverkade tankar och gaspedaler, jag köpte 2 rattar som kommer till användning när man kommer hem. Efter 20 dagar så infinner sig ju lite hemlängtan och i morgon tidigt är det flygmaskiner som gäller i 30 timmar.

Mooneyes ägare Shige Suganuma och Essomannen