Chevrolet 1955

Av Olle Wilson

American Graffiti Mixture

Stefan Ekström i Enköping har byggt en Cheva Bel Air -55 med Milners Coupe i American Graffiti som inspirationskälla

Stefan Ekströms intresse för Cheva -55 har funnits sedan Sista natten med gänget från 1973 och han har tidigare ägt en femtiofemma 2-dörrars stolpe, samma modell som medverkar i filmen.
Alldeles färsk från lackeraren kommer nu en Cheva tvådörrars HT som Stefan knåpat ihop från grunden. Med den gula färgen, den svarta inredningen och de kromade fälgarna skulle man kunna säga att Stefan gjort en mix av Milners -32:a coupe och Cheva -55:an som Harrison Ford kör i American Graffiti.
Men det är inte bara denna tolkning av filmhistorien det handlar om. Stefan har dessutom valt en diskret stil som passar den strama modellen väldigt bra.

- Det finns ingen anledning att ändra på en så snygg bil, konstaterar han bergfast.
Av Chevas femtiotalsmodeller är -55:an den mest återhållsamma i linjerna. Grillen doftar Ferrari och karossen ger ett behärskat intryck med sina slutna former. Inga fenor som drar iväg eller yviga kromlister. Kvaliteter som gör att man i verklig mening kan kalla den klassisk. En sval och elegant stilbildare som inte påverkas så lätt av trender och moderyck.

Klädseln är nysydd i svart skinn annars är interiören i Chevan relativt ursprunglig förutom Grant-ratt och golvspak.

Men få skulle kanske ha valt den strikta linjen när detta projekt började för 3 år sedan och en tom kaross med delar i lådor släpades hem till garaget. Ett utgångsläge som gärna resulterar i ett improviserat hopkok med modifieringar efter eget huvud. Att välja en rensad stil utan lister och dörrhandtag är lättare om dessa detaljer saknas, så att säga.

 - Nästan allt som gått att skaffa nytt har jag köpt på mig, berättar han.
Och då kan man föreställa sig att det är en hel del eftersom i princip ALLT går att köpa nytt till en Cheva -55.
 - Jag törs inte tänka på vad det kan ha kostat, suckar Stefan men ser inte så sorgsen ut för det. En anledning är säkert det lyckade slutresultatet.



Liksom alla emblem och lister är grillen nytillverkad. 
Den är dock gjord i polerat rostfritt stål i stället för kromad plåt.

Arbetet har gjorts enligt boken med ramen lös och karossen för sig. Blästring, målning av chassi, byte av alla slitdelar inledde verksamheten. Fram valdes sedan spindlar med två tums dropp medan bakvagnen lämnades orörd. Något som förvånar lite med tanke på stuket som är ganska lågt.

 - Det fanns fjädrar med 4 eller 5 blad och den här har bara fyra. Det kanske beror på det, spekulerar Stefan.
Bromsarna fick bestå av skivor från Camaro fram och bromsservo med huvudcylinder från Chevelle sjuttiotal. Styrservo hämtades också från en nyare GM-bil.

Fälgarna är Chrome Reverse som begåvats med BF Goodrich 215X65X15 fram och 255X60X15 bak.

Utan vare sig fenor eller sluttande bakparti är 1955 års Cheva en av de mer sansade femtiotalarna. De breda däcken passar perfekt i det trubbiga formspråket och hjulhusen har inte modifierats för att de ska få plats.

Karossen hade ytterst lite rost så där behövde bara några hål i bagagerummet lagas. Efter riktning och inpassning av dörrar lackades alltihop i en Audi-kulör.
 - Jag vet inte vad kulören heter men den fanns på Audi-cabbarna på 80-talet.
Inredningen är en egen komposition i svart skinn som sytts upp av den lokala sadelmakaren i Enköping.
- En del detaljer invändigt har kromats men annars är allt original.

- Jag har inte hållit på med bränsleinsprutning tidigare så jag tyckte att det var på tiden att testa, förklarar Stefan. Så valet av drivkälla föll därför på en komplett TPI-motor med 700 automat från en Camaro.

Ett behärskat stuk präglar Stefan Ekströms coola femtiofemma Bel Air. Stilen är inspirerad av 70-talets American Graffiti men under huven sitter en modern TPI från Camaro.

Stefans Cheva blev klar till sommaren 2005 och det har hunnit bli några svängar under sommaren. Främst ner till hamnserveringen i Enköping som blivit en uppskattad mötesplats för stans hobbybilister.
Ett tack vill Stefan rikta till Jan "Blomman" Blomström som hjälpt till med mekjobb och Micke Fors som ordnat fram delar till Chevan.
Men Stefan, som trivs bra i garaget och har flera byggen bakom sig, är redan i startgroparna med nästa projekt. Det blir en Cheva C10 pickup från 1966 som nu står naken i verkstan och är i akut behov av ett par friska dörrar. Så en vädjan framförs härmed om att höra av sig till Stefan om någon kan bistå med detta.

Vilken film som kommer att inspirera till nästa bygge får vi spekulera i. Men säkert blir det något klurigt som rullar ut genom Stefans garageportar om något år.
Projektet att skapa bil av en hög med delar tog 3 år. Karossen är orörd förutom några hål i bagagerummet men chassit har moderniserat en smula.
Ladda ner hela reportaget som PDF fil