Thunderbirden från 
American Graffiti

Av Magnus Karlsson, Bilsport Classic

Den äkta ”blondin-birden”

När May och Clay Daily 1964 köpte sin T-bird 56:a kunde de aldrig tänka sig att bilen skulle bli en av världens mest kända filmbilar. I dag äger paret fortfarande sin vita ”åskfågel” som är värd betydligt mer än de 1.000 dollar som den kostade för 43 år sedan.
May och Clay Daily trodde att någon skojade med dem när de hittade en handskriven lapp instucken under ena vindrutetorkaren på sin vita Thunderbird.
På pappret stod det att en herre vid namn George Lucas ville låna bilen till en filminspelning.

Paret Dailys vita Thunderbird -56 blev en världskändis i samband med lanseringen av Sista Natten Med Gänget. I filmen rattas bilen av fotomodellen Suzanne Somers.
– Vi tog inte uppmaningen på allvar och lappen sattes upp på kylskåpet 
som en kul grej, säger Clay och skrattar när Bilsport Classic hälsar på i Los Angeles.
Efter några dagar ringde paret upp Lucas för att kolla om han verkligen ville låna Thunderbirden.
– De skulle göra en film som hette American Graffiti och vi skulle få 25 dollar vid varje utlåning, minns May. Eftersom paret använde bilen flitigt om dagarna och filmningen skulle ske nattetid gick paret med på att hyra ut vagnen.
Polisbilen
I dag har det gått 35 år sedan de intensiva nätterna i staden Petaluma, där filmen spelades in,
men May och Clay minns det som igår.
– Ja, vi fick vara med hela tiden. Roligast var när scenen med polisbilen skulle göras, säger Clay och syftar på sekvensen där bakaxeln spänns fast med en wire och slits loss under allmänt jubel.
Clay berättar att man fäste wiren i en cementpelare och att en
stuntman fick uppgiften att köra polisbilen.
– Det mest fantastiska var att man lyckades med tricket redan vid första försöket. Inga omtagningar behövdes den natten, säger han och myser vid minnet. Han förklarar dock att ingen av de inblandade skådespelarna var några kändisar och att han och May aldrig trodde att filmen skulle bli så berömd som den blev.
Thunderbirden är faktiskt utrustad med både elfönsterhissar och elsäte från fabriken.
Wolfman Jack


May berättar att de blev inbjudna till förhandsvisningen av American Graffiti som ägde rum på en biograf i San Francisco.

– Det var en härlig känsla att få vara med om detta – alla skådisarna var med i salongen även Wolfman Jack som faktiskt var riktig diskjockey på en radiostation i Modesto.

Hon passade även på att få alla autograferna från aktörerna.

– Ja, de fi ck skriva på en docka som jag hade med mig vid visningen. En rolig nostalgigrej som får åka med i T-birden när vi ska på bilträff, förklarar hon.

May har samlat alla skådespelarnas autografer på en 
docka som får åka med i ”Birden”.

Kostade 1.000 dollar 

Thunderbirden köpte de redan 1964 och att det blev en 56:a har sin speciella historia.
– Vi gifte oss 1956 och jag hade gillat modellen ända sedan den kom, förklarar Clay som hittade den hos en bilhandlare i San Bernardino.
Han hade sneglat på bilen en längre tid men handlaren ville inte byta in Clays Austin Healey utan krävde ett kontantköp.
– Jag lyckades sälja Healeyn privat och samtidigt pruta ned ”birden” till 1.000 dollar. Detta var precis innan intresset ökade för modellen, minns Clay.
Vid inköpet var bilen lackad Fiesta Red men när Clay kollade upp id-brickan upptäckte han att den ursprungligen varit vit. När det några år senare var dags för en uppfräschning valde han därför att återställa vagnen i sin original kulör.

Den ovanliga pocketversionen är tryckt 1973.

Många kopior
I samband med omlackeringen, som skedde 1968, valde han att montera ett par extra sidomarkeringsljus i bilens akter.
– Gillade sidoljusen på den nya T-birden och lät montera dessa, förklarar Clay. Det är just denna detalj som gör ”Graffiti-birden” extra unik.
– Jo, det förekommer en massa kopior på bilen. Nyligen var en till salu i New York. Den var dessutom en 55:a, säger han med ett skratt.
Paret Daily tänker inte så mycket på att den vita T-birden är en raritet utan använder den så ofta som möjligt.
– Idag har den rullat mer än 300.000 miles, förklarar May som gärna tar en tur med den världsberömda Forden.

Flögs till England
Den har även blivit omlackerad ytterligare en gång sedan filminspelningen och inredningen fick bytas ut efter en brand på 1980-talet.
– Det tog eld i elsystemet sedan en kabel hade blivit överhettad. Som tur var brann inte hela bilen upp, säger Clay.
Ibland blir paret erbjudna att ställa ut ”åskfågeln” på olika bilutställningar, vilket de tycker är trevligt.

– En gång flögs bilen till en show i England där de hade American Graffi ti-tema. Det var fantastiskt roligt, säger May och undrar om vi inte har några trevliga utställningar i Sverige.

Hon berättar att det ska bli en stor Graffiti-show i Petaluma 2008.
– Då ska de samla både bilar och skådespelare till ett stort jubileum.
Då är det nämligen 35 år sedan filmen hade premiär.
Bilsport Classic lovar att försöka vara på plats vid detta speciella tillfälle! 

Clay och May Daily från Diamond Bar i Los Angeles 
har ägt sin ”Graffiti-bird” sedan 1964.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic