Go East!


Sören Fjellstedt är väl inte helt okänd i vår hobbyvärld. Han gör en hel del värderingar av äldre bilar och har järnkoll på statistik över bilar. Han besitter världens största veteranbils register på reggade fordon. Mer än 1,5 miljoner fordon från över 10 länder. Undrar du över något kontakta Sören. www.ccv.se

Nu kan du följa honom på hans testresa till Ryssland!
Häng med. 
(på grund av internetproblem i öst så är uppdateringen lite ryckig)

Dag 12
Alla resor har sin början och alla har sitt slut, så även denna resa som egentligen är den slutgiltiga prövningen inför Cruise East 2013.
Om jag kunde köra denna runda med en bil som inte funkade helt hundra så kan du säkert köra med din också!!

På Cruise East 2013 kommer bärgare följa med och vi kommer ha vakter som följer oss genom hela Ryssland och bevakar bilarna. Mer info här på usabil.nu innan sista September.
Cruise East blir vad vi gör det till men innehållet är god mat god underhållning och massor av intryck från dom egna bils vindruta HÄNG MED.

Efter en god natts sömn så går vi till bildäck och lastar in tandborste och övriga prylar i bilen och vi sätter oss in och väntar på att vår kö ska börja röra sig och turligt nog startar bilen efter bara 20 klick ;-) så vi åker ut ur båten och söderut på E4 men innan hinner vi fylla tanken full. 
Vägen hem till Göteborg blir en transportsträcka som jag sent ska glömma då det var en enorm saknad av äventyret jag gått igenom de senaste dagarna men håll ut för om ett År blir det samma äventyr igen men då med gamla och nya vänner tjoohoo…..
Vi stannar på samma mack som för en vecka sen och fyller upp en full tank för att nå de sista 250 kilometrarna hem och samtidigt kostar jag på mig en kopp svenskt kaffe som värmer Snälla bil starta nu bara denna sista gång så lovar jag pyssla å gulla med dig……. Och den startade och tog oss ur den sista riktiga måste starta situationen nu kan vi köra hem..
Vad som inte berättats är att bilen har två värmepaket ett under varje stol och fartvinden gör att fötter och underben är hetare än 
het och värmen är ett problem. Vi har sju mil kvar och nånstans 
hör jag orden skönt så lite kvar nu kan det inte bli värre…….
Men värre blev det för det börjar regna och bilen har ingen defroster. Taket som är lite böjt på grund av all packning öppnar en glipa mellan tak och vindruta så när det regnar som värst är det imma på vindrutan, hett på underbena och vatten som snabbt droppar i våra knän….. men bak var det mer bekvämt….

I ösregnet passerar så en Motorcykel full med packning och jag tittar på den och ler mot min familj och säger……. DET KUNDE VARIT VÄRRE…..
Äntligen hemma och vi hade regn fem mil av de 200 och nu är det uppehåll så bilen tömdes och nu blir det Pontiac 65 åtminstone den närmaste veckan. Men det blir troligast Excalibur till Cruise East 2013 och då kommer den funka perfekt…. Hoppas jag.
Sista bilden tillägnas Strippteasedansösen Nadia som med sin humor och utstrålning gav mig många minnen som jag skrattade gott åt hela vägen. 
När vi i resans början skulle ut och kolla på Bilmuseumet i Riga och kolla stan så fråga jag om hon ville åka öppet eller med tak. Nadia svara öppet…. Taket är ett problem och jag behöver hjälp att lyfta på och av…. Hon ler sitt bredaste smile och säger ” You know I am a pole Dancer I have strong arms” sen lyfte vi av taket i ett tag och sen ville hon givetvis själv köra för rundvisningen av hennes hemstad Riga. Tack alla som gjort denna resan möjlig Speciellt tack till DU DU OCH DU……..
Dag 11
Vi landade på hotellet vid 3 på morgonen och då vi inte hade någon tid för företagsbesöket utan det var sagt vi fick komma när vi ville under dagen så åt vi frukost senast tänkbara dvs 09:30.

Jag åkte så till www.trianglemotor.com i Åbo där min guide och informatör Matti Sysimetsä väntade och han mötte oss redan på parkeringen. I överlag mötte jag bara trevliga Finnländare i Åbo och trevligast av de alla var Matti.
Matti berättade att företaget grundades 1996 och är således inne på sitt sextonde år som bilrenoveringsexperter. Tillsammans är det 22 medarbetare som jobbar heltid med att få företaget att med konstens alla regler utföra perfekta renoveringar utifrån sina kunders önskemål.
De renoverar och servar Jaguar, Rolls Royce och Bentley. 

Men de renoverar alla märken oavsett märke och skick. Deras lokaler bemötande och skick på renoverade bilar gör dem till de i norden särklass bästa bilrenoverarna och en av de bästa i Europa. Visst finns det företag med två och tre anställda som gör extrema jobb men här är det 22 personer som jobbar och det dom inte klarar själva har de experter oftast i närliggande städer såsom glasblästring vissa träarbeten, förkromning mm. Detta är en bilrenoveringsfabrik som håller måttet.

Till Jaguar, Bentley och Rolls Royce har de alla normala slitdelar hemma och från England kommer det transporter en gång i veckan med nya delar.
Alla 22 medarbetarna har egna entusiastbilar och vi nämner de som passar USAbil.nu bäst
Impala 1964 Coupe kompressormatad
Ford Galaxie 1963 med 427:a
Corvette 1966
Ratrod Aford 1929

Men här trivs man och njuter av allt som visas. Till och med en Amazon var inne för mindre renovering och yees killen som mekar i den har varit två gånger på Vallåkraträffen så rätt person jobbar på rätt objekt.
Efter fem timmar i denna drömfabrik raglar jag ut och tar ett hjärtligt farväl av Matti och på återseende för här kommer vi tillbringa några timmar på rundvisning då Cruise East anländer ÅBO tidigt en sommarmorgon 2013.

Sen tankar ;-( vi några liter och åker ner till Viking Terminalen där färjan till Stockholm går under kvällen. Tack ÅBO/TURKU Tack Finland Tack Triangle Motor ,en framförallt Tack Matti Ni gjorde detta till den bästa Dag jag någonsin haft i Finland vi ses till Sommaren. Somnade ovaggad nu på väg mot Stockholm
Vi parkerar rakt utanför huvudingången och får sällskap av en 
Volvo 780 Bertone som kom strax före
Matti kom ut och tog rejält hand om oss vid vårt besök, han berättar att det är vårt motto att kunderna oavsett om Du bara besöker stället eller lämnar in en bil för renovering skall känna dig väl bemött. Kvalitet och trivsel är viktigt ler Matti.
Man tar emot bilar till försäljning från främst Finland både det som de själva renoverat men också andra fina veteranbilar. I en öppen stor del av den flera tusen kvadratmeter stora lokalen stod 40 salubilar uppställda allt från engelska små sportbilar till stora tunga amerikanska cabrioleter i årsmodellerna från sent tjugiotal till sent sjuttiotal Men det är ett brett utbud billigast Var nog en Toyota Corolla 1969 och dyrast en Cord 1936 kopia. I en mörkare del stod nästan hundra fordon uppställda som väntar på renovering eller som vilar i renoveringen, då kunderna får en faktura varje månad på de jobb som är utförda och kunderna ofta är vanliga läntagare så behövs ibland en paus så här är pausrummet. Här stod bland annat en helt original Cord 1936 och en Corvette 1967 med 427:a en Mercedes 1960 med 4000 mil på mätaren och en massa annat..
Matti visar hur de formar metallen så att alla springor blir exakta och även passar mot andra material. En bil är inget man snor ihop som en sockerkaka, det krävs tid kunnande och verktyg för att 
lyckas och allt detta har Triangle Motor
En av de 22 som jobbar här är förstås expert på inredning där han får mästra både tyger, trä, plast och olika metaller.

Den här Ford Mustangen köptes på Ebay och var extremt fin när den kom till Finland men när underredet började granskas upptäcktes rost och det så mycket att både bagagegolv och Coupegolv måste bytas. Triangle motor tömde bilen på innehåll inkl vind och bakruta, man konstaterade att lackeringen och inredningen var perfekt så man har bytt hela bagagegolvet, golvet och nedre del av torpedvägg allt utan göra minsta repa på lackering eller fläck på inredning. Fint proffsigt och bra. Matti berättar att de alltid går den enklaste vägen för att få ett perfekt resultat och i detta fall slipper ju kunden kostnader för lackering och inredning vilket ju är jättebra.
Dag 10
Så kom dagen när vi kan summera denna resas dagar i Ryssland och jag var säker på att jag var redo för en Cruise East redan 2009 men nu är jag helt säker för allt har förändrats till det bättre. Resans sträckning har blivit mer anpassad för äventyr delat med nöje och inte bara ett äventyr. 

Innan sista September 2012 kommer sträckning, kostnader och datum för Cruise East finnas uppe här på usabil.nu.
Men först dag 10 till 12
Kliver upp tidigt tittar ut över Neva River och känner lite vemod över att nu åter lämna detta land och människor som jag lärt mig älska/gilla men man kan bara bo på ett ställe så nu åker vi HEM.

Vi har lite problem med packningen men vi fyller bilen invändigt med 20 liter sylt, kläder delprationer och böcker och allt annat smått å gott sen fyller vi fem 35 liters plastbackar som vi binder på taket och allt sätts fast på ett tryggt sätt med spännband som hållit bilar i containers från USA till Sverige.
Vi plockar bort Amerikakofferten och plastar in två TUNGA resväskor a 40 kilo stycket som surras på det rostfria gallret Som Excalibur monterat.

Vi hoppar in i bilen och när vi startar vår hemresa finner vi att fjädringen totalt bottnar, sedan bilen lämnade fabriken i USA 1973 kan jag garantera att så här nerlastad har den aldrig varit, kanske tom rekord i hur nerlastad en Excalibur kan vara…. Väl ute på vägen i 70 km/h känner jag hur orkeslös motorn är och ser hur tankmätaren ramlar mot botten…….. oj oj.
Gissar att 454:an ger 80 hästkrafter och den kämpar på i en ständig uppförsbacke mot målet i ÅBO Finland där vi har företagsbesök under morgondagen häng med…..
Så då är 100 liter med ungefär lika mycket kilo lastat inne i bilen och på taket har vi lyckats få fast fem backar totalt 175 liter ca 40 kilo med tre spännpand. Främre spänbanden går igenon bilen under innertaket medans bakre spännbandet spänns i den 6,2mm tjocka boxade ramen men så håller det bakre inte bara lådorna på taket utan också själva taket som original inte har någon fastsättning bak utan bara läggs ovanpå karossen….. 
Excalibur är en speciell speciellt rolig bil….
Vi lämnar tre resväskor och en amerikakoffert som kommer hem med lastbil senare men de två största resväskorna fylls till max och plastas in innan de vägs och tillsammans väger de två 82 kilo och de surrar vi med två spännband rund grimman bak. Sen runt bakersta fästet på grimman surrar vi ett spännand upp mot taket bara utifall att…
Men vi frågar oss vad kommer ge sig??
Spännbanden?
Grimman bak?
Taket fram eller bak?
Fjädring eller däck?
Kanske motorn tröttnar totalt?
Eller växellådan?? 
Orolig var något jag var under denna resan där vi var fyra personer i bilen plus all denna packning.

JAG ÄR SÄKER DETTA ÄR DEN MEST NEDLASTADE EXCALIBURN SOM NÅGONSIN KÖRTS RUNT MED OCH DESSUTOM MED DEN MOTORSVAGASTE OCH TÖRSTIGASTE AV DEM ALLA….
Sista gången vi inte känner bekymmer över att bilen drar 
tre liter milen. 
Ca 5 kilometer innan den RyskFinska gränsen stannar vi för 
att fika och tanka bensin. Vi tankar fullt ned 58,34 liter och för
 dessa litrar betalar vi 1735 Rubel vilket omräknat i Svenska kronor blir 364 svenka kronor så nog får bilen ta lite bensin…….. 
PRISET FÖR EN LITER BENSIN ÄR LÖJLIGT 
LÅGA 6,24 SEK PER LITER
Här i väntan på passage genom ryska tullen och vi vågar inte stänga av bilen då startmotorn vägrar fungera men både Ryska och Finska tullen har förståelse.
Nu är vi inne i Finland och precius vid gränsen på ett litet köpcentrum där vår resa Cruise East kommer ha ett piss/fikastopp innan vi rullar in mot Ryssland nästa år den här tiden. 
Bilen har huven öppen för att kyla startmotorn. 
Och jo det tittas och fotas mycket i Finland också.
Nu har vi kommit till målet för dagen, klockan är 3 på Måndagsmorgonen och vi får den förbeställda VIP parkeringen rakt utanför SAS Radisson i Turku/Åbo Finland. Vi konstaterar att vi blivit lite sena men målet var behagligt och i morgon en ny dag i paradiset….
DAG 9
Vi är många som åkt till bilträffar sedan slutet av sjuttiotalet och som åkt hundra mil för att titta på 10 bilar på en parkering och för oss som vill tänja lite mer på gränserna kommer ett tillfälle innan mitten av oktober ligga uppe här på usabil.nu det kommer bli ett paket där god mat bra boende och riklig underhållning är huvudingredienserna i resan Cruise East 2013. Kommer balansera lyx med låga priser. Det får inte bli så billigt att man hänger med för att kunna ta hem en kartong billig rysk Vodka och inte så dyrt att bara de riktigt välbeställda. 

Balansen mellan dessa är A och O när allt sätts upp i planerna och sista dagen i Petersburg ägnades åt att fila på de sista och viktigaste kontakterna, vi hann inte kontrollera de 2 bilmuseum som vi vet finns här ej heller hann vi titta till Sommarpalatset men vi hann ändå se så mycket att Vi vet att resan är fullt möjlig att genomföra och ha fullt program för både kulturnördar och bilnördar, varje dag i Sankt Petersburg kommer bli utflykter med buss till både bilrelaterat och kulturrelaterat men vi äter alltid middagen tillsammans.

Och till Er som hängt med på denna resa på usabil.nu så hoppas jag vi ses sommaren 2013 på Cruise East det är då alla festliga bilder ska tas och om ihåg vi har två resdagar kvar…. En till Åbo (Turku) i finland och en genom Sverige samt en dag med företagsbesök. 
Kolla in precis här…. Lite senare i veckan….det kommer mer galenskaper.

Men först kollar vi in lite bilder från sista dagen i Sankt Petersburg där vi bara skummat på ytan men vi har nog löst det mesta och vi har det viktigaste kontakterna för alla behov och önskemål för att genomföra denna typ av resa.
Vi kommer ha en eftermiddagskväll på en av stadens båtar som 
har både servering och underhållning men en så stor båt som 
bilden visar är bara en pråm på väg in till en fabrik i området. 
Vi tittade på den båt som var aktuell och den hade plats för 60 personer och hela taket var i glas men företaget som lanserat 
dom har premiär på de båtarna först om nån månad så 
ni får se själva 2013.
Vi åkte mellan några olika platser och det går en väg runt 
Sankt Petersburg som oftast är två filer åt ena hållet och två åt andra men det har passerat gränsen mellan fler bra vägar än dåliga.
Den här restaurangen har sett likadan ut sedan 1950 och haft 
samma matsedel sedan 1974 vill man uppleva maten från 
gamla Sovjettiden så går det bra att få en smakbit av detta
Här i ett gathörn några hunrdra meter från Nevsky Prospect driver en av mina bästa barndomskamrater sedan 20 år ett framgångsrikt företag och han har lovat hjälpa till med att få allt att funka
DAG 8
Idag har vi gett oss av utanför Sankt Petersburg för att undersöka om det kan vara av intresse att få Cruise East 2013 att stanna ett dygn i Leningrad Regionens landsbygd.
Alla möjligheter går inte undersöka men med en så stort sinne som möjligt skall rutten läggas så att den blir ett oförglömligt minne och kanske det roligaste du gjort med din bil. Resan kommer bjuda på stor variation av bilkörning och en rad sevärdheter där både turistfällor och landsbyggdsloppis skall vara något som dyker upp i vindrutan.
Landsbygden vi besökte ligger i ett område norr om Sankt Petersburg och som tillhört Finland men som idag är ett sommarstugeområde för de storstadströttaste människorna blandat med människor som bott i området i hela sitt liv. Men vägarna här är i uslaste laget och det kommer kollas en extra gång innan vi drar iväg på allt för dåliga vägar med våra finbilar.
Längre in i skogen än så här kom jag inte för sämre än så här har aldrig bilen klarat men den är extremt hård i fjädringen så 
den klarar mer än man tror men vill inte köra så jag 
måste bogseras från platsen, man känner ju inte bärgarn…..
Det finns massor av bilentusiaster i Ryssland och ett fåtal har bilar men alla vinkar och ler dit vi kommer men mest vinkar de som har ett eget åk att komma med. Detta unga par hade en customlackad VW bubbla som de stolt visade upp och de blev väldigt glada över ett några gamla Bilsport och Bilsport Classic. Det är så kul att prata med dom och höra om drömmar och planer de har för sitt land och sina fordon och jag tror dom kommer lyckas för de har ett GO som inte finns i många länder längre. De flesta som håller på med roliga fordon kan också lite engelska.
Vi har fått varma rekommendationer om en Resturang som skulle finnas i området så vi åkte in till alla byar och frågade och efter 
ett tags åkande fann vi den gömd inne bakom denna fasad men 
till vår fasa öppnade den inte förrän timmar efter vi lämnat 
området och blir det aktuellt att åka in här så får nån från 
Sankt Petersburg åka upp och prov äta oh se till att de har 
öppet när vi kommer susande.
I den här Sommar stugan bor en person ibland som inte vill vara 
med på bild men som i allra högsta grad varit med och påverkat 
till att vi ska genomföra Cruise East på riktigt. 
Och troligt kommer vi träffa denne i Sankt Petersburg nästa år.

DAG 7

Idag träffade jag de som ska ha hand om boende och en del nöjen och det ser ut som om de är sugna på att vi kommer vilket innebär dubbel glädje både för dom och oss och när vi har ett program och det blir klart hur många som ska med så kommer det att erbjudas olika nöjen olika dagar och en dag kommer ett gäng gå på teater och opera medans ett annat gäng går på cirkus och nattklubb men alla bor vi på Nevsky prospect och bilarna bevakas i hotellets garage av beväpnad vakt. Kommer lägga extra krut på få ett exklusivare hotell på Nevsky.
SAS Radisson har ett utsökt hotell på Nevsky Prospect och det är en av tre kandidater för Cruise East 2013. Planering är viktig.
Olga träffade jag första gången i Ryssland för snart 20 år sedan och hon jobbar i samma företag sedan 1993. Hon kommer sköta förberedelserna hos Polis och tullmyndigheterna inför vår ankomst.

Chauffören på ett företag vi besökte ordnade vaccumslang och provade byta mellan insug och förgasaren och under jobbet med denna slang kom denna söta flicka från ingenstans och verkligen intresserade sig för vårt problem men vad var hennes egentliga intresse?? 
Bilen eller Chauffören eller viljan lösa problemet. Jag skiter i vilket för med deras hjälp så går nu bilen som den ska så nu är 
det bara den där startmotorn som jävlas……..

DAG 6

Första Hela Dagen i Petersburg nyttjar jag till att besöka en representant från Svenska kyrkan i Sankt Petersburg och han skulle ordna så att Cruise East skulle få en lunch serverad hos Svenska kyrkan där även präst och representanter från svenska ambassaden skulle inbjudas. Vi tittade även på vinterpalatset och pratade med en turistinformatör om sommarpalatset samt stadens opera och teaterliv, och jo vi kollade även in skrotbilar och fordonsmuseumrelaterat ser mycket bra ut inför programmet i höst kommer bli kul storslaget enkelt och helt jävla fantastiskt. Kommer bli ett begränsat antal platser till denna resa men kom ihåg vi kommer hjälpa med bokning av färja hotell och allt annat så vi kan inte bli för många men antalet bilar lär bli ca 40 och antalet personer ca 100. Det kommer sättas en gräns inom kort och då är det upp till dig om du blir med på den kanske trevligaste resan du någonsin gjort.
För ca 50 sek per natt har jag bilen parkerad på ett säkert 
ställe som bevakas av killen i tornet med ett rejält vapen….
Det finns mer än 10 broar som öppnas varje natt så att båttrafiken kommer in och ut ur de centrala delarna av SBP. 
Sankt Petersburg är uppbyggt på ett flertal öar och till för inte så länge sedan var det omöjligt komma ut eller in i staden under de fem timmar broarna var öppna varje natt. 
Sankt Petersburg glänser både dag och natt

Nevsky Prospekt ser ut så här 14 timmar av dygnet men 10 av dygnets timmar är det ganska lugnt och det är 
då vi kommer stänga av den i 10 minuter för paradkörning med våra fina vackra bilar hur kul som helst.

DAG 5

Vi vaknar för första gången detta år i Ryssland och efter att ha ätit en liten frukost så rusar vi ut för att kolla att allt står rätt till och jo den vakten vill ha sina återstående 300 rubel, tanken är tätt och bilen startar direkt, måste vara min lyckodag så nu järnet mot Sankt Petersburg och till min familj och vänner. Resan på ca 30 mil går på det hela bra men jag stannar på en mack några mil innan SPB och då upptäcker jag läckage höger bakhjul nästan är tomt. Fyller luft och kör någon mil innan jag kollar igen och då såg det inte ut som nått stort läckage. Väl inne på den nybyggda motorvägen runt SPB är det stopp i trafiken å med hjälp av värmen blir däcket totaltomt. Med Guds hjälp, eller vem det nu var blir det bytt. Vi åker till mitt boende i Sankt Petersburg och får där lasta av alla grejor för att lämna rum åt alla ryska souvenirer som ska hem. Äntligen framme i Sankt Petersburg. En fantastiskt fin stad som vi skall besöka 3 till 4 dagar under Cruise East 2013 och här finns allt i kultur och nöjesliv och vi kommer bo mitt i stan utmed Nevsky Prospekt som är stadens paradgata
Några få mil kvar till Sankt Petersburg och vi stannar för en kopp kaffe men när koppen är tom ser vi att bilens däck också är det turligt nog fanns en pump i en av väskorna så vi bara koppla ihop och koppla av tills de va de 2,3 kilos tryck jag ville ha. 
Stannar sen på nästa mack och fyller bensin men ingen luft då läckaget troligt var litet.
Det är totalstopp i trafiken och jag hör hur höger bakdäck har så lite luft att det klagar…. Så det är bara å köra ut i vägren för att plocka fram verktygen och innan jag hunnit börja med detta jobb kommer en kille springande och ropar om jag behöver hjälp och givetvis vill jag ha hjälp och han kommer åter efter en minut med handskar på händerna och sätter igång utan frågor bara skruvar loss och monterar åter. Han berättar att han jobbar som advokat i staden och att han har bråttom då hans fru sitter i bilen och väntar inte helt glad över hans påhitt. Jag hoppas han skickar mig ett mail så jag kan gottgöra honom i framtiden?? Men ryssarna hjälper folk i nöd utan att kräva nått åter det är en av anledningarna till varför jag gillar/älskar detta land. Som tur är var det inte den värsta trafiken. 

Min fru väntade mig kommandes med vår stora Pontiac 1965 med 4 dörrar och stort bagage åsså kommer jag med den här en bil som hon inte ens visste om att vi hade. Givetvis ställde jag taket vid sidan av trädet och när hon morra visade jag henne barnstolarna i baksätet som jag satt dit för säkerhets skull. Min fru som trots hon är en fru kan vara mycket klok log och sa men nästa år hittar du inte på nått jävelskap när vi ska hem, Jag log och titta hon djupt i ögonen JAG LOVAR……..

Dag 4

Vi kliver upp och äter en liten frukost går ut för att felsöka bilen och ser då vaccumslangen är av felaktig typ. Då vi inte vill tillbringa dagen med att söka efter biltillbehörsfirma sätter jag därför en kattstrypare runt vaccumslangen till fördelaren och den går nu lite bättre men hur mycket är svårt att säga.
Strax efter 12 drar vi oss nordöst mot Sankt Petersburg å Ryssland och strax utanför Riga står de första liftarna och sedan vid varje större korsning genom Lettland, verkar vara ett populärt sätt att ta sig fram. Ju närmare gränsen desto mindre trafik mindre bebyggelse och mindre med folk. Förvånansvärt lite trafik mot gränsen mellan Estland och Ryssland. Väl framme vid den Lettiska tullen var det bara att vända åter 50 meter och betala 4 Euro i nån bokningsavgift.

Väl längst fram i tullkön igen så startar inte bilen, startmotorn bara klickar och jävlas så istället för en beräknad två timmars passage blev det fyra timmar men det var inte nån gränspassages fel. Orsaken till denna resan är ju att få kött på benen inför den stora resan 2013. Efter att vi passerat gränsen tankar vi fullt och kör några mil in till första staden i Ryssland Pskov här tar vi in på ett billigt rum där de har nattvakt på parkeringen . 
Här betala vi vakten 100 rubel när jag lämna den och 300 när jag hämta den. Normalt är parkeringen gratis men jag ville gardera bilens säkerhet.
Vårt bensinkonto är ju lite överhettat sen tidigare 
så Lettands 12 kronor litern kändes som extrapris.
Liftaren vi lät åka med oss en bit är en stolt 23 årig tjej som var en god ambassadör för sin hembygd 12 mil nordöst om Riga Salminaa tom visade oss runt i sin stad och bjöd på fika som tack för liften. Hon tycker glatt att Cruise East 2013 skulle passera hennes fina lilla by, och allt står skrivet i stjärnorna så jag lovade henne inte något utan tackade för att hon delat livet med mig under några timmar denna soliga dag med plus 29 grader.
Vägen mellan Lettlands Riga och Rysslands Sankt Petersburg 
är 60 mil och går via tre länder Lettland sen Estland till Ryssland 
och vägstandarden är hygglig. Det är asfalterat hela vägen och 
inte allt för stora gupp men järnvägsövergångar måste dubbel försiktighet vidtas dels för hålen i vägen sen för TÅGET……
Här är den nybyggda gränspassagen på Estlands sida och båda sidorna har fina tullbyggnader, strax efter detta kortet vägrar bilen starta och bilen får skruvas ner för att komma åt den trilskande startmotorn men gläds åt att den går bättre och nu ligger under två liter milen…..
Här har vi precis stannat bilen inne i Ryska Tullens byggnad och 
det var som mest 40 tullare runt bilen inte för att kontrollera 
utan för att kolla på bilen och fotografera sig själv och andra 
men jag fick fotoförbud efter detta kort. 
För att vara säker på komma därifrån fick den stå på 
tomgång i 90 minuter
Det har blivit kväll och vi har kommit till första bensinstationen i Ryssland och ivern över att få tanka bensin för sju kronor 
och några ören gör att vi fyller och fyller ändå upp i röret och då börjar den läcka bensin. Vakten på macken ber mig parkera vid sidan av och hjälper mig med en saftdunk som jag låter det läcka i och åter igen får bilen stå på tomgång en halvtimme innan det slutat droppa från tanken, men gudarna ska veta det var oroliga minuter innan jag kände mig säker på att det var överfyllningsskyddet

Efter några mil stannar jag på en mack lägger mig under bilen bak för att se om det läcker.
 Nu vet vi att vi är i Ryssland för de fotar hejdlöst och tjejerna som åkte bil lät chaffissen fota 
medans de blev fotograferade med bilen och givetvis fotade jag dessa söta tjejer också.
Dag 2
Gårdagen var dramatisk vi vågade inte slå av motorn med risk för startproblem så vi hoppades på en mer lugn dag i Riga. Vid båtens ankomst väntade min guide för dagen Nadja och hon tog mig med genom den vackra gamla Riga och även det nya Riga och vidare till stans välkänt mycket fina bilmuseum som i en tre våningar stor byggnad visar lastbilar i källaren all världens lyxiga bilar från 1920 till 1970 på första våningen och sportbilar motorcyklar på andra våningen, ca 150 fordon där flera under 2012 använts till veteranrallyn i Baltikum. Mycket intressant museum och väl värt ett besök, 

Stan är också känd för sin goda mat som spisades sen eftermiddag ute vid Rigas kust mot bottenvikens Rigabukt fint trevligt och många verkar gilla lite äldre bilar för alla log mot oss. En lugn fin trevlig dag i staden Riga blir en fin avslutning på Cruisen nästa år känns det som…

Men nu sova så vi imorgon kan ge oss ut på 60 mil i okänd terräng där vi ska passera städer jag inte ens visste fanns och även den gränsen mot Ryssland, år 2011 körde jag till Moskva från Riga då tog passeringen lång tid nu när jag åker mot Sankt Petersburg hoppas jag det blir max två timmar men dagens lugna tempo lär inte finnas kvar imorgon….. stay tuned…… 

För ca 500 kronor fick jag rum på ett trevligt hotell i utkanten av centrum och var rent snyggt och trygg parkering. 
Riga har många hotell och vi åkte runt och tittade på några hotell som är kanditater till Cruise East 2013 
men i denna trevliga stad kommer vi hålla avslutningsfesten med många roliga inslag
Har en god vän i Riga som jobbar som Striptease dansare men 
då hon fått barn denna veckan fick det bli en bekant till henne som guidade oss genom Rigas fina motormuseum. 
Nadjas favorit var bilen i bakgrunden en Horch. 
Förutom den gillade hon en Nash från början av 50 talet för 
den är ju bäddbar log hon.
Denna Rolls Royce Silver Ghost 1966 kördes i de lokala delarna av Moskva 1980 i lite för hög hastighet kunde den inte ta en vänstersväng helt korrekt och förare då som nu är den alkoholglada L. Brezhnev
DAG 1
Efter att i två veckors tid krånglat skruvat å bytt allt man misstänkt kan krångla så provkörde jag Excaliburn igår kväll och till min fasa så gick den orent och kändes lite svag. Precis då kom min gode granne som skulle hjälpa mig å lasta och efter att ha lastat i alla prylar kände jag att det skulle göras ett försök och om jag åkte tidigt skulle jag ha tid att vända om efter en halvtimme och åka hem å hämta dösäkra Pontiac Catalinan…..

Så bar det iväg extra tidigt och efter en halvtimme hade vi kommit ut på motorvägen mellan Göteborg och Borås och Nu var vi ju på väg och 454:an morra fint i 120 och inte fan kan man vända för att det går lite dåligt när man kör under 80..… Jag mena inga missljud och Ryssland allt närmare fronten VI KÖR….

Strax norr om Jönköping vid Gränna är det vägarbete och vi cruisar ner till 70 och då upptäcker jag att motorn måste ta omtag för att orka uppför dvs växla ner till 2:an. Vi har inga missljud den spikar inte och missar inte men motorn är orkeslös och trött och TÖRSTIG slukar i sig ca 2 till 2,5 liter milen så vi längtar efter billigare bensin eller en reperatör efter vägen… 
Då det gick sakta och vi var tvungna att göra två tankstopp efter vägen så var vi än en gång sista bilen in i Båten men det kan vara bra att stå längst bak då det kan ta tid å få igång bilen i Riga men än inget motorstopp….

Ser fram emot Riga och deras motormuseum där jag ska försöka hitta några godbitar till Er för resan Göteborg Stockholm var just bara en transportsträcka och så får även dagens skriveri bli. 
Men visst är det ju så att det är galenskap men trots denna motorsvaghet känns bilen oerhört stabil och jag tror den kommer ta mig hela vägen. Imorgon en bit till österut mot nya äventyr.

Vi har kommit till Sveriges högst belägna motorväg norr om Gränna där det i mitten av 1600 talet uppfördes Brahehus men som redan efter 50 år brann upp och sedan dess varit ruiner. Ruinerad blir jag nog då jag med drygt körda 20 mil fick i tanken 58 liter men utsikten över ruin är fin och Vilda Vättern på sitt finaste humör i bakgrunden gör att livet känns underbart vi är äntligen på väg!
För ovanlighetens skull är det högerfilen som gäller under denna resan och min trötta bil hjälper mig på traven, så denna gång blir det inga fortkörningsböter….tror jag! Jag tar nästan alltid upp liftare när jag är ute och reser men idag har de nog fått åka på taket om det stått nån och viftat. För med oss är ca 200 kilo packning i tre resväskor och fyra plastlådor plus i alla hål och skrymslen i och tom under bilen…
2012-07-27

Jag har sedan 1988 åkt regelbundet till USAs västkust och imponerats av miljö fordon och människor men på senare år har jag också ställt resan mot Öst och då Ryssland.

Sommaren 2013 kommer äntligen det att bli en resa som började skissas på redan år 2009 men som av olika anledningar inte blivit av men andra halvan av Sommaren 2013 då blir det av och troligast kommer ni få läsa om hur när, här på usabil.nu. Ryssland spår jag bli nästa land som kommer nedlusas av amerikanska bilar och om så blir kommer många komma från Sverige vilket gynnar vår USA bils park som kommer förnyas och förbättras.

På en sådan här långstyrning där vägstandarden skiftar oerhört är bra däck ett måste och för nån da sen las det på Grimbo Däckservice fyra nya däck som kommit från USA tillsammans med fyra nya slangar, sen är reservdäcken kollade så perfekt gummi är en del av viktigaste utrustningen på resan
Men resan 2013 kommer gå från Stockholm till Åbo i Finland ner till Helsingfors för att åka in till Ryssland och Sankt Petersburg, i Petersburg kommer vi stanna några dagar för att njuta av vad staden har att erbjuda men Museum. Resturanger paradkörning mm mm kommer det bli sedan åker vi 60 mil via en rysk stad som heter Pskov ner till Riga där vi kommer ha avslutningsfest för att dagen efter åka båt hem till Stockholm ett program kommer spikas under hösten. Men för att göra det är ju det minsta att man själv åkt hela sträckan, och det är på den Ni ska få följa med och jag hoppas ni gillar det ni ser får då är ni med nästa år.

Varje dag i mån av internetuppkoppling kommer ni till att få följa med och se lite av vad jag upplever. Jag hoppas ni ska få det trevligt och då jag startar från Göteborg blir min resa hundra mil längre än vad Cruise east 2013 blir. Resan nu blir 

Fredag Göteborg Stockholm för färja till Riga ca 500 kilometer
Lördag gör jag stan i Riga
Söndag åker jag upp till Sankt Petersburg via Pskov ca 600 kilometer

Måndag tom lördag snurrar vi runt i Petersburg
Söndag kör jag till Åbo ca 400 kilometer
Måndag kollar jag runt i Åbo för att på kvällen ta färja till Stockholm.
Tisdag kör vi sen ner till Göteborg.

Välkommen till en ny värld för de flesta av oss som ligger mycket nära.

Sen har vi hunnit med stans snabbaste garage där tänddelar kontrollerats. Ju bättre motorn går desto roligare får vi. 
Vad som itrreterar är en startmotor som låser sig i startkransen och en misstänkt vaccumläcka men äsch NUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅKER VIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII


Vi tankar fullt hos lokala bensinhandlaren.
Då stannar pengarna där man bor vilket jag tror är bra

Sista kollen gjord allt är med alla vätskor ok och bara å ÅK----