Fångad på film

Av Glenn Johansson Text och Magnus Karlsson foto, Bilsport Classic

För att fylla upp cruisingstråken i kultrullen Sista Natten
Med Gänget krävdes över 100 statistbilar. Lars-Inge
Hultgren på Gotland äger en av dessa ”filmstjärnor” som
syntes på vita duken. Hans Chevrolet Bel Air från 1957 är
dessutom bevarad i ett fint originalskick med ursprungslack,
motor och inredning intakt efter 50 år.


Ni kommer väl ihåg den bronsfärgade Chevrolet Bel Air 57:an från kultrullen ”Sista Natten Med Gänget”? Jaså inte? Det är faktiskt inte så konstigt då den lever ett undanskymt statistliv längs cruisingstråket i filmen.
Håll emellertid ögonen öppna, för rätt som det är skymtar den förbi. Chevan står exempelvis parkerad bredvid de inte ont anande konstaplarna vars polisbils bakaxel kedjas fast i en klassisk scen och den förekommer även i andra sekvenser av filmen.
Huvudroll eller sekunder må göra det samma. Cheva 57:an är likväl en äkta filmbil från den mest inflytelserika rullen bilhobbyn varit med om.

– Alla som gillar bilar gillar ju Sista Natten Med Gänget, inleder Sport Coupéns ägare
Lars-Inge Hultberg.
Det var dock inte planerat att Lasse från Tofta utanför Visby en dag skulle köpa Chevan. Detta trots att han hade känt till den i många år.
– Min kompis Rolf Östergren köpte bilen redan 1978 så den är välkänd här på Gotland, förklarar Lasse.
När Rolf för ett par år sedan gick bort blev Chevan stående.
– Jag tyckte det var synd i fall att bilen kanske skulle lämna ön efter så många år så till slut fick jag tillåtelse att köpa den, berättar Lasse.
Colorado-bil

Sista Natten Med Gänget var en lågbudgetproduktion jämfört med andra Hollywood-inspelningar och de enda bilarna som filmbolaget Universal Studios ägde var den gula hot rodden, svarta Cheva-55:an samt den customiserade Mercury-51:an.
Resten av de cirka 100 ”statistbilarna” lånades in från olika privatpersoner och en av dem som ställde upp lär varit Herbert J. Becker. Åtminstone var det denna Colorado-bo som senare sålde iväg sin Chevrolet Bel Air Sport Coupé -57 till Sverige.
Film-Chevan importerades nämligen av Sivert Andersson från Åtvidaberg 1977. Av skicket att döma skulle man kunna tro att den kommer från soliga Kalifornien men också Colorado har en torr, fin luft som skonar bilarna från rost. Att den sedan hamnade på Gotland där saltning på vägarna är förbjudet sedan 80-talet kunde ju knappast bli bättre.
– Chevan är nästan helt orörd med originallack, motor och inredning, säger Lasse.
Efter 55 år har det självklart hunnit bli ett visst slitage men vagnen är förvånansvärt fin. Att lacken har blivit lite nött på framdörrarna där armbågen åker ut under soliga sommarcruisingar är ju bara charmigt.
– Jag har kört ungefär 300 mil med 57:an sedan jag köpte den och försöker använda den så mycket jag bara hinner med.
Sammanlagt har den gått 14.400 mil, berättar Lasse.

Läderklädd panel

Chevans förra ägare köpte en del options till bilen i samband med en USA-resa. Bland annat connie kit, de ovanliga fälgarna samt elhissar som dock aldrig monterades. Lasses Bel Air har emellertid även en hel del tillval som suttit på redan från fabriken.

– Den har servobromsar och servostyrning och så är instrumentbrädan
klädd i samma kulör som karossen vilket ska vara oerhört ovanligt, säger Lasse.
Bilen är också utrustad med ett powerpack. Med det menas att vagnens originalmotor på 283 kubiktum har aningen höjd kompression, fyrportsförgasare, dubbelt avgassystem samt Powerglide-automat. Maskinen ger i detta utförande 220 hästkrafter istället för standardversionens 180.
Den lyxiga Bel Air-serien känns igen med sina stora, reflekterande metallstycken mellan listerna på bakre skärmarna samt förgyllda emblem på motorhuven samt bakluckan.

Chevy -57 är ju en bil som blev en amerikansk klassiker så snart
den lämnat fabriken och som 50 år senare är mer populär än någonsin. Nu finns det till och med kompletta cabriolet-karosser samt chassin att köpa om man skulle vilja bygga en 57:a från grunden.

I rätta händer

Lars-Inge Hultberg med den klassiska 
”film-Chevan” som har rullat på Gotland sedan 1978.

Lasse är fast besluten att försöka bevara bilen i orört skick så länge det bara går.
– Förr eller senare måste man väl kanske renovera den men just nu är jag nöjd med Chevan som den är. Ska bara byta ut avgassystemet i vinter eftersom det gamla rostade sönder under de åren bilen stod stilla, förklarar gotlänningen.

Det råder inga tvivel om att American Graffiti-Chevan har hamnat i rätta händer. Lasse avslöjar att han har ytterligare en Bel Air Sport Coupé -57 i
garaget, ingen filmstjärna dock, ej heller samma ovanliga färg, men emellertid med ett trevligt option som air condition. Lägg där till att hans grabb Magnus för ett par år sedan åkte över pölen och hämtade hem en Ford Mustang GT -66 från Los Angeles. Dottern Maria är såklart inte sämre hon utan rattar en Musse 65:a.
– Det händer ju att de lånar någon av Chevorna också fast det är ju lite skillnad i väghållning mellan en glidare från 1957 och en sportbil från mitten av 60-talet, säger Lasse med ett skratt.
Powerpack-snurran på 283 kubiktum ger 220 hästar. Bilen är också utrustad med dubbelt avgassystem och Powerglideautomat.

Speedwaykarriär

Det har dock inte alltid varit självklart att åka amerikanskt för Lasse. Eller rättare sagt har det inte funnits tillräckligt med tid och pengar över då han har haft en elitkarriär inom motorsport.
– Jag började köra gokart tidigt och sedan satsade jag på speedway. Jag var aktiv i 13 år och körde för bland annat gotländska Bysarna och sedan Gamarna i Stockholm.
Men sedan kom äntligen suget efter ett eget amerikanskt jänkejärn eller?

– Nja, då började min son satsa framgångsrikt på motocross så jag följde med honom på en massa tävlingar i ungefär ytterligare tretton år, förklarar
Lasse.
Med två Bel Air 57:or på garage uppfarten känns det som om förlorad crusingtid har börjat tas igen nuförtiden …
Lasses Bel Air har aldrig lackerats om vilket 
syns på den härligt slitna övre dörrkanten.

Gotlänning

Det är onekligen populärt med amerikanska bilar på Gotland. På den 3.140 kvadratkilometer lilla vattenomslutna plätten trängs ungefär 500 USA-vagnar.

– Tror att det finns sammanlagt 55 av populära Ford Mustang på ön, 
säger Lasse och tillägger att det finns gott om veckoträffar och ett par utställningar att dra iväg till under sommarhalvåret.
Givetvis åker Lasse också gärna över till fastlandet för att visa upp sin Cheva

– Bilarna mår ju bäst av att få rulla. Det finns förstås en del skönhetsfel och blemmor efter 55 år men renoveringen får som sagt vänta tills det blir absolut nödvändigt, förklarar han. 

Inredningen är i orört originalskick. 
Klädd instrumentpanel är ett mycket ovanligt option.
Sport Coupén med ett förflutet i en av de mest klassiska bilfilmerna någonsin lär han nämligen inte göra sig av med i första taget.
Då den som tidigare berättats har rullat på Gotland ända sedan 1978 är den ett givet rullande kulturföremål på ön.
Glöm inte att hålla utkik efter en bronsfärgad Bel Air -57 nästa gång ni tittar på Sista Natten Med Gänget!
Plötsligt skymtar den förbi. Lasse Hultbergs Chevrolet Bel Air -57 är 1 av de 
ungefär 100 statistbilar som blev förevigade i kultrullen American Graffiti.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic