The Green Mezcal

Av Glenn Johansson Text och Magnus Karlsson foto, Bilsport Classic


Har den välkända USA-bilshandlaren Anders och billetaren Charles Jacobsson snubblat över en klassisk Cheva-custom 
från slutet av 1960-talet? 
En prisvinnare från Marmorhallarna eller en vagn som plåtats för omslagen till Colorod eller Start&Speed i början av 70-talet? 

Sanningen är att Bel Air 57:an slutfördes av dem själva nu i vintras och är en flake-custom som Anders haft i tankarna sedan barnsben.

Vissa saker tycks omöjliga att radera ur minnet. Anders Jacobsson fastnade för de flake-lackerade customvagnarna som smyckade utställningarna och motortidningarna i slutet av 1960- och början av 1970-talet.
– Jag hade knappt fyllt moppe då men sedan den tiden har jag alltid drömt om att bygga en liknande custom, helst på en Chevy-57 tvådörrars stolpe som är en favoritmodell, säger Anders.
Han driver som många kanske redan vet bilfirman Westside AB i Kungälv, medan Charles bor i Pasadena, Los Angeles där han är på jakt efter fina bilar som ofta skeppas till Sverige. Cheva 57:an hade han känt till länge då den ägdes av hans granne ”Crazy Nick”. Han hade haft bilen sedan high school men nu hade den blivit stående en längre tid.

– Första gången jag såg någon lägga en riktig grovkornig flakelack var när Charles målade sin Epa-traktor 1981. Han var dock inte fullt lika begeistrad över att bygga en flake-custom av 57:an som jag men till slut enades vi om att köpa bilen, säger Anders och förklarar att Mercuryn som vann Sveriges Snyggaste Bil 2005 mer var brorsans skötebarn och Chevan är Anders.

Jacobssons recept
Det dröjde emellertid inte länge förrän Charles satte tänderna i Chevan. Han designade själv inredningen
i USA och började dammsuga swap meeten efter udda custom-delar från rätt tidsepok.
– Vi tänkte oss att bilen skulle se ut som om den var byggd mellan 1967 och -72 ungefär, förklarar Anders.
Han mindes tillbaka hur bilarna såg ut i på showerna i Marmorhallarna i Stockholm och dubbelkollade minnet genom att lusläsa Colorod och Start&Speed. Mycket inspiration hämtades också från gamla Rogers Custom- kataloger och firman gick tacksamt nog även in och sponsrade med diverse klassiska kromprylar till motorn samt gaspedalen formad som en fot. Dessutom tillhandahöll de den grovkorniga Glowble Kelley Green-flaken.

Anders fick mäta ut och borra 160 hål till de 64 gälarna 
som Charles hittade på ett swap meet strax innan 
Custom Motor Show 2007. En custom förbättras ständigt. 
Continental taillights lär dyka upp på bilen i sommar.
Chevan som den såg ut när Charles köpte 
den av grannen i Pasadena, L.A.

Bröderna diskuterade sedan bygget livligt via telefon och e-post kors över Atlanten.
– Charles monterade en framsoffa från Cadillac Eldorado -67 och designade en egen växelspak samt knopp. Knoppar och Eldosoffa har blivit lite av vårt signum på våra customs, säger Anders med ett skratt och tillägger att Charles nu även byggt in parkeringsljus samt blinkers i huvornamenten.
Inredningen kläddes i flakegalon med silvertyg som kontrast till allt det gröna.

Customkultur
Stora prylar såsom stötfångare passades på att kromas om när Chevan fortfarande stod i USA.
Idag finns det en uppsjö av nytillverkade custom-delar men bröderna Jacobsson bestämde sig för att försöka hitta gamla grejer.
– Moon-ratten är faktiskt från tidigt 60-tal då firman precis hade börjat tillverka sina flake-rattar.
Också vindavvisarna och de kromade gälarna är gamla customtillbehör från tidigt 60-tal.
– Gälarna hittade Charles bara några veckor innan premiärvisningen
på Custom Motor Show i Jönköping. Det blev lite svettigt att mäta och borra sammanlagt 160 hål i den nylackerade motorhuven, säger Anders med garv.
Alla dekaler som pryder vagnen är tillverkade i Italien. De ser precis ut som klistermärkena som fanns att beställa i 70-talets Hobbex-kataloger som likt Rogers Custom-kataloger luslästes hemma i det göteborgska pojkrummet.
Show-stress
Specialgjord växelspaksknopp och spak signerad Charles Jacobsson.

Bröderna Jacobsson har försökt få tag på så många gamla customtillbehör i originalkartong som möjligt. 
Dekalerna nytillverkade och kopior av de som gick att köpa i Hobbexkatalogerna.


Chevan skeppades över till Sverige i juni 2006 och målet var så klart premiärvisning på just Elmia-showen. Men först provkördes den till ett par bilträffar, då med svart lack och lila flammor som den hade i USA, innan den revs ner i molekyler i mitten av oktober. Janne Nilsen i Orust fick uppdraget att lägga den gröna lackeringen och har man haft en vision i huvudet om hur slutresultatet ska se ut sedan barndomen gällde det att målet uppfylldes.
– Jag ville verkligen att det skulle bli riktigt, riktigt bra och det gick åt tio burkar av Rogers Customs Glowble Metal flake i kulören Kelley Green och nästan 80 liter klarlack innan det blev rätt gnistrande lyster, säger Anders och riktar ett stort tack till Janne som verkligen lyckades med ett perfekt jobb. Viss nervositet dök emellertid upp i garaget när de nylackade delarna skulle monteras på karossen. Det såg nämligen ut som om alla lager färg hade byggt så pass mycket att inte dörrarna och huven skulle gå att stänga.
– Det var verkligen på millimetern att det gick, säger göteborgaren med ett skratt och tillägger att nu är dörrpassningen som på en Bentley.
Lackeringen blev klar sju veckor innan Custom Motor Show i påskas och byggänget jobbade ungefär 16 timmar om dagen, sju dagar i veckan för att hinna bli klar.
– Utan hjälp från flickvännen Benita och kompisen Zollan hade det aldrig gått, säger Anders. Han tillägger att med ett trevligt gäng känns det oftast mer kul än jobbigt med långa, hektiska arbetsdagar.
Anders Jacobsson har alltid velat ha en Chevy -57 i kulören 
Kelley Green. Tio burkar av den grovkorniga 
Glowble flaken från Rogers Custom gick det åt till slut.
Tack vare mc-byggaren Joakim Krantz kom Anders i kontakt med italienska pinstripern ”Blaster” som utförde den snygga randningen.

Egendesignade fälgar

Förutom gamla fyndade customtillbehör från amerikanska swap meets har bilen försetts med en hel del egentillverkade detaljer.
– Fälgarna i klassisk stil har Charles designat ihop med en tillverkare i USA. Än så länge finns det bara de fyra exemplar som sitter på Chevan men eventuellt kommer det göras fler och tas till Sverige om efterfrågan finns, avslöjar Anders.
Listen på Bel Airens framskärm har Anders kortat 25 centimeter för att få ett sportigare utseende. Moon-tanken i fronten är faktiskt nytillverkad men ska bytas ut så fort Charles har hunnit spåra upp en gammal. Continental taillights från California Custom är också svåra 60-talsprylar att få tag på men ett är i hamn hittills och ska monteras.

En nyrenoverad 327-maskin fullproppad med gammalt trimgodis ska också snart ersätta nuvarande snurra vilken köptes av Tony på Gotland som tidigare hade den i sin Nomad -55.
– Med dagens mått mätt så är varken nuvarande eller kommande 327:a särskilt respekt ingivande.
Men även prestandamässigt ville vi att bilen skulle bli som man byggde på 60-talet, säger Anders. Chevan är dessutom, i sann bröderna Jacobsson-stil, byggd för att användas många mil och köras flitigt till bilträffar runt om i Sverige. 
Pedalstället med koppling är bara för att lura folk att den växlas av en kaxig fyrväxlad låda när bilen i själva verket har en betydligt cruisingvänligare automatlåda.

Charles fixade inredningen i grönflakad galon och silver 
innan bilen skeppades till Sverige.
Givetvis är också motorrummet lackerat i flake. 
Den trimmade och guldfärgade Cheva-snurran har 
pyntats med delar från bland annat Rogers Custom.
Bindgalen bil?
Chevan är prydd av diverse namn precis som dragracingbilarna hade på 60-talet för att skrämma upp motståndarna.
Den välkände mc-byggaren Joakim Krantz är kompis med pinstriparen ”Blaster” från Italien och kontaktade Anders när han var i Sverige. 
Italienaren fixade randningen inklusive pinuppan på bagageluckan under hektiska 13 timmar.
– Blaster, Charles och jag spånade lite efter namn och valde dessa klassiker som Suzie Q, Iceman, och Hell Raiser. Namn man känner igen från den tiden.
En customvagn måste så klart också döpas. Efter att många förslag stötts och blötts kom Blaster slutligen på den passande titeln – The Green Mezcal.
Det sägs att Mezcal, drogen Meskalin, brukade drickas av den mexikanska urbefolkningens krigare för att framkalla hallucinationer och bli extra vildsinta och galna inför strider.
– Namnet passar perfekt eftersom man nästan får galna syner när man spanar in den gnistrade illgröna flake-lacken på Chevan, säger Anders med ett skratt.
Efter många år är drömmen om Chevy -57 i grön Flake och i sen 1960 och tidigt 70-talsstil uppfylld. Men det slutar förstås inte där. 
En custom blir aldrig helt färdig och The Green Mezcal lär bara bli vildare och vildare. _

Moon-ratten är från tidigt 60-tal. En av många klassiska custom-prylar Charles lyckats leta upp på swap meets i L.A.

 

 

Anders tillverkade kortade lister till framskärmarna för att ge bilen ett sportigare utseende. 
Vita hjulhus är ett måste på en custom i sen 1960- och tidig 70-talsstil. Charles har själv designat de unika fälgarna.
Benita och Anders ser fram emot en lång sommar bakom ratten på The Green Mezcal. 
Nya projekt står emellertid redan uppradade för renovering.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic