Chevrolet från 1937

Av Ulf Boström
Ulf Boström är en femtiotalare som hållit på med hobbyn i många år. Han driver även websidan www.classic-caravans.se
Uffe har skrivit en del artiklar för Power Magazine genom åren.


På bara några få år och med en minimal budget har Mats Edvinsson åstadkommit storverk. Chevan som i början på nittiotalet var skrot platsar numera på utställningar. 
Att Mats gjort i stort sett alla jobb själv gör det hela ännu mer imponerande.


I rätta händer


Mats Edvinsson i Bollnäs ligger bakom den här Cheva 37:ans totala förvandling. Sprungen ur en plåthög mogen för pressning till en potent Street Rod som tar hem pokaler på utställningar. Vägen dit har varit lång men med en aldrig sinande arbetsvilja och flera tusen timmars arbete kan han med gott samvete kalla sig Rodbyggare.


Köper tomt skal

Mats i sin Cheva -37

Det hela började 1994 med funderingar på att skaffa en Rod. Med begränsad ekonomi, många egna idéer och dessutom skapligt med kunskaper blir receptet ofta att bygga något eget. Steg ett blev att få tag i något lämpligt att utgå ifrån, och helst med en anständig prislapp. Tommy Andersson i Stockholm hade en Cheva stående som fungerat som reservdelsbil och donator under många år. 37:an bestod i princip bara av en tom kaross på ram, utan axlar. Inget mer. Men Mats som är bilplåtslagare ser en potential som de flesta av oss förmodligen skulle ha missat. Det blir affär, plåthögen tas hem till Bollnäs och ockuperar föräldrarnas garage flera år framåt.
På väg till skroten? Nej, det är bara Mats som köpt en Rod. Instrumentbräda anno 1937. Den hamnade i skrotlådan.



Började med karossen

Det första Mats ger sig i kast med är att försöka få stil på karossen och han har så klart gjort alla plåtjobb själv. På den tiden veckopendlade han till sitt arbete som bilplåtslagare, mycket av det som inte hanns med hemmavid på helgerna har gjorts på kvällstid i Stockholm. Med en förstående chef var det inga problem att ta med delar som han kunde jobba med på kvällarna. När fredagskvällen kom var det bara att byta ut verkstaden i storstan mot garaget hemma i Bollnäs.

Cheva pussel. Mats funderar på nästa bit.

Volvo komponenter i chassiet

Parallellt med jobbet på karossen börjar funderingarna på hur chassi och ram ska se ut. 
Några delar av ramen blir kvar i originalutseende, men det har blivit många timmar med tankemössan på för att få ihop det hela. Framvagnsbalk och ramkryss är egna konstruktioner. Bakvagnen likaså, med en Jaguar XJ6 bakaxel upphängd i gummibussningar. Framvagnen, som också den är byggd efter eget huvud, innehåller en rad Volvo komponenter. Styrväxeln är från en Volvo 240, undre länkarmarna från en 960, de övre är en egen konstruktion och spindlarna kommer från en Volvo 940. Rattstången med tilt-funktion har en Volvo 960 släppt till.
Elsystemet har Mats dragit själv, helt enkelt beroende på att det inte fanns något lämpligt att köpa. Från början monterades instrument från en Volvo 240, allt för att hålla kostnaderna nere, men nu sitter mätare från Autometer på plats. Lackering av ram och diverse smådetaljer har Mats stått för själv men den övriga målningen tog Bollnäs Billackering AB hand om. Chevan lackas Ford svart, karossen är klar 1998 och monteringen på ramen går utan problem.
Just hemkommen från Bollnäs Billackering. Återbesök är inplanerade. Karossen lackad och plåtdelarna på plats. Bara två år kvar.
Tungt bestyckad

Vad hittar vi under huven då? Jo, det som driver bilen är en Chevrolet 396BB borrad till 402 cui, och ett ’Total Power Package’ från Edelbrock, innehållande toppar, insug, Edelbrock 800 förgasare och en LS6 kamaxel. Grenrören är modifierade Hooker Headers, anslutna till ett tre-tums avgassystem med Apple racing dämpare. Lådan är en TH400 i standardutförande. Motoreffekten uppger Mats vara ”tillräcklig”. Det är respekt... Tommy Andersson har hjälpt till att skaffa fram mycket delar. Baklyktor, framljus och stötfångare för att nämna några. Inredningen, som för övrigt inte är hundra klar, har Recaro stolar fram och för tillfället ett baksäte från en Nissan. ”Coupe” emblemet på sidan är en riktig gökunge, eftersom det tidigare suttit på en Renault. Fälgarna är American Racing.


Justering av framvagnen. Hur var det nu? Toe-in. Eller toe-ut?
Ännu inte färdig

Sex år efter flytten in i föräldrarnas garage är rodden så pass klar att den går att ställa ut. Den premiärvisas år 2000 på Bollnäs Motorrevy där den inte går obemärkt förbi. Belöningen låter inte vänta på sig utan Chevan plockar helt välförtjänt hem ”Peoples Choice”.
Fram till idag har rodden rullat flera tusen problemfria mil och allt borde vara frid och fröjd. Men vad hjälper det när det kliar i fingrarna? En Rod blir ofta aldrig riktigt färdig och den här är inget undantag. Planer finns på både det ena och det andra. Bättre ordning bland kabelhärvorna är prioriterat. Likaså en översyn av inredningen. Då bygget började var Mats ungkarl och tänkte mest på vilken förarstol han skulle välja, men nu med fru och två småttingar är det hög tid att satsa på bättre komfort. Växellådan ska justeras med en högre stall speed för att bättre harmoniera med motorn, avgassystemet ska byggas om för att få bilen aningen tystare.
Och bygget har gett mersmak. Trots att han lagt ner så mycket tid på sin bil skulle han inte tveka att starta om på nytt om något lämpligt dyker upp. Men sina funderingar på det behåller han för sig själv. Först ska Chevan byggas färdig, och med planerna som finns kommer det nog att ta ytterligare något år.
 Chevrolet 396BB borrad till 402 cui. Motoreffekt - tillräcklig.  Cheva-Tommy  Andersson hade lyktor liggande på hyllan.
Mätare från Autometer, men än återstår jobb med inredningen. Färdig? Nej! Bygget ska fortsätta, först ut blir flames på huven.
Mats Edvinsson, Rodbyggare. American Racing fälgar är ett mycket bra val.