American Graffiti ikoner! 

Av Magnus Karlsson  Text och foto, Bilsport Classic

Rick Figari äger två av filmbilarna från American Graffiti!

Vem skulle inte vilja äga ett fordon som förekommit i en känd film? Rick Figari i San Francisco är en mycket lyckligt lottad bilkille. 
Han äger nämligen två av Hollywoods mest berömda 4-hjulingar – den gula rodden och den svarta Cheva-55:an från 
filmen Sista Natten Med Gänget.

Världens mest berömda hot rod är varken byggd av någon känd firma eller har kostat flera miljoner att tillverka. Bilen, som är ett riktigt bakgårdsbygge, har i stället blivit världsberömd tack vare filmen American Graffiti där den rattas av skådespelaren Paul Le Mat i rollen som den tuffa karaktären John Milner.

June och Rick bor utanför San Francisco – bara några mil 
från inspelningsplatsen av American Graffiti.


Den gula rodden blev kvar hos filmbolaget några år efter produktionen av Sista Natten Med Gänget. Efter att även ha medverkat i More American Graffiti (1978) såldes den sedan för en struntsumma till Steve Fitch i Kansas.
– Det var hos Steve jag hittade den gamla filmaktrisen bakom en lada 1983, förklarar Rick Figari när Bilsport Classic träffar ägaren till ”Milnerkupan”.
Han berättar att den gula Forden inte var alltför vacker där den stod utomhus med halvrisigt krom och med ett stort antal felande delar.
– Ventilkåporna som i filmen var i aluminium hade bytts ut mot lackerade, luftrenarna till de fyra Rochester-förgasarna hade blivit stulna och 327-maskinen var dessutom full med vatten.
 
Stod utomhus

Roddens dåliga skick skrämde inte Rick. Detta hade ju varit hans drömbil ända sedan han som 8-åring såg filmen premiäråret 1973.
– Jovisst, Milner-kupan var till salu. Det var ju därför jag hade rest till Kansas den där dagen, minns Rick.
Efter transport till Kalifornien tömdes motorn på vatten. Ny olja och filter och 327:an spann som en katt igen.
Dock var elsystemet inte vad det borde vara. Rick lämnade därför bilen till Roy Brizio´s Street Rods i hemstaden San Francisco.

– Roy såg till att den blev körbar igen. Däremot lät jag den slitna inredningen vara kvar. Har inte rört lackeringen heller. Jag tycker att bilen ska vara så orörd som möjligt, förklarar han och visar alla bevarade detaljer som finns kvar efter filminspelningen för 35 år sedan.
På den högra dörren saknas exempelvis dörrlåset och istället gapar där ett tomt hål.
Jodå, John Milners böteslappar finns kvar i facket på dörr sidan.

– Här trädde man in sladden till mikrofonen när manspelade in scenerna inifrån kupén. På ramen sitter även fästet för kamerastativet kvar, säger Rick.
Han förklarar att kamera killen stod på en plattform som satt fast i chassit. För att inte ramla av var han fastspänd med ett rep som gick in genom den öppningsbara vindrutan.
– Eftersom fönstret inte gick att stänga på grund av repet så ser man i filmen hur vindrutan öppnas och stängs vid minsta gaspådrag.

Saknade delar


När han köpte bilen 1983 saknades växelspaksknoppen och den gula nummerskylten, vilket grämde Rick.

– Knoppen var ju i filmen en kromad kolv och skylten hade registreringen THX 138, vilket syftade på Georges Lucas första produktion THX1138.
Rick blev ordentligt överraskad när han en dag plockade bort en sidopanel från interiören.

– Där bakom låg både nummerskylten och kolven så nu sitter de rätta prylarna på plats igen! Även president Kennedys ”vote button” som under inspelningen hängde i innerbackspegeln var under många år försvunnen.
– Jag nämnde det för Paul Le Mat som spelade John Milner i filmen. Några dagar senare kom han med den speciella knappen. Han hade hittat den i en garderob där den legat sedan 1972. Snacka om flyt!

Fyrkantsbalken i 32- ramen användes för att fästa kamerastativet.
Valknappen fick Rick av skådespelaren Paul Le Mat. Växelspaksknoppen hittade Rick bakom en panel i inredningen.

Byggdes om


Att Milner-kupan är byggd på en gammal originalram med äkta plåtkaross är ganska självklart.
– Jo, bilen är förmodligen takchoppad redan på 1960-talet.
Den var visst röd med heltäckande skärmar när filmbolaget köpte in den, berättar Rick. George Lucas hade dock klart för sig hur han ville att rodden skulle se ut i filmen.

– Skärmarna byttes mot små bobbade baktill och fram monterades mc-skärmar. Han hade även synpunkter på hur grenrören skulle se ut så de specialtillverkades helt efter Lucas önskemål.
Arbetet utfördes på Bob Hamiltons shop i Ignacio och man passade även på att montera ett Man-A-Free-insug med fyra stycken Rochester 2G-föragsare.
En 4.11:1-klump placerades i bakaxeln från Cheva -57 och grillen choppades några tum innan bilen togs till Orlandis Body Shop i San Rafael för en översköljning av färgen Canary Yellow. 

Rick förverkligade sin barndomsdröm och skaffade sig två 
av bilfilmhistoriens mest kända bilar!
Chevans motor visades aldrig i fi lmen eftersom bilen var utrustad 
med en alltför modern 454-maskin.
Instrumenteringen i 32:an fi gurerar även i The California Kid 
eftersom 34:an i den fi lmen inte hade tidsenlig interiör.
Ricks Cheva 55:a var förutom American Graffi ti även med i fi lmen Two-Lane Blacktop. Bilen är bland annat försedd med störtbur. 
Notera hatten som är en exakt kopia av den som Harrison Ford 
hade på sig i Sista Natten Med Gänget!
Cheva-55:an

Rick berättar att rodden även medverkade i filmen The California Kid som gjordes strax efter American Graffiti.
– Jo, den svarta 34:an som har huvudrollen där, hade ingen snygg motor eller tidsenlig instrumentpanel eftersom handlingen utspelade sig 1958. Man filmade därför dessa detaljer på den gula coupén som filmbolaget ägde vid den här tiden.

Även hans svarta Cheva 55:a har förekommit i två olika filmer.
– Ja, den gjordes ursprungligen i ordning för filmen Two-Lane Blacktop där Beach Boystrummisen Dennis Wilson hade en av huvudrollerna, berättar Rick. Han berättar att man använde sig av två identiska 55:or under inspelningen av Two-Lane Blacktop. När filmen var klar blev de stående hos Universal Studios tills George Lucas behövde en likadan bilmodell till American Graffiti.

I Sista Natten Med Gänget skaffade man ytterligare två Chevor som lackades svarta och användes vid avåkningssekvensen vid slutet av filmen.
– Den Chevan man rullade med lånades från en bilskrot och lämnades tillbaka efter inspelningen. Även bilen som börjar brinna var en skrotbil som egentligen var en 2- dörrars hardtop som han tejpade fast en fejkad stolpe på, berättar Rick som idag äger en av de 55:or som ”överlevde” American Graffiti.

327-motorn med det ovanliga Man-A-Free-insuget och 
de fyra Rochester 2G förgasarna.
Utblåsen fi ck specialtillverkas eftersom George Lucas 
hade speciella önskemål om hur de skulle se ut.
Filmnostalgi på hög nivå. Två av filmdukens mest kända bilar – Ford-32:an och Cheva -55:an från American Graffi ti.

Turnerar flitigt

Han berättar att den andra körbara 55:an finns i Los Angeles men är numera helt ombyggd och inte alls liknar ”Bob Falfabilen” som i filmen rattades av skådespelaren Harrison Ford.
Rick och flickvännen June besöker årligen en mängd bilträffar både inom USA och ute i Europa.

– Ford-32:an var ju i Sverige och Custom Motor Show för några år sedan, säger Rick. Då var Paul Le Mat (John Milner) med och visade upp bilen. Har även varit i England med båda fordonen där jag träffade gitarristen Jeff Beck som låtit bygga en exakt kopia av den gula rodden.

Roligaste minnet han har med sina två filmbilar var när alla aktörerna från Sista Natten Med Gänget samlades för en återträff.
– De ville att mina båda fordon skulle vara med på festen och det var en otrolig upplevelse att få träffa hela gänget med George Lucas i spetsen, berättar Rick Figari.

Vem skulle inte velat vara med på det partyt med alla skådisarna och producenterna på en och samma plats. En händelse som nog aldrig kommer att upprepas. Snacka om sista natten med gänget!

Rick Figari och flickvännen June turnerar fl itigt på olika utställningar över hela USA. Ett bevis på att filmen 
American Graffi ti fortfarande är mycket populär.
Skådespelarna från Sista Natten Med Gänget är fortfarande mycket förtjusta i den gula rodden. Från vänster: Bo Hopkins,
MacKenzie Phillips, Rick Figari och Candy Clark.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic