Tre bilar i en
Plymouth, Dodge och DeSoto

Av Magnus Karlsson  Text och foto, Bilsport Classic

Bilsport Classic stämde träff med ett gäng MoParentusiaster
med olika märken men alla baserade på Plymouth. 
Det var exportbilarna Dodge Kingsway och DeSoto Diplomat – fordon helt okända för den amerikanska marknaden men prisvärda alternativ i Europa under 1950-talet.

De tre bilmärkena Plymouth, Dodge och De-Soto hade i USA helt olika design inom sin koncern – Chrysler.

I Sverige fick Dodge och DeSoto däremot krypa in i samma skal som Plymouth. Det gällde de populära exporthybriderna Dodge Kingsway och DeSoto Diplomat. Robusta och byggda för det nordiska klimatet. 
Ofta med driftsäker sidventilssexa och med enkel lackering i grått eller svart tog de sig in på den svenska marknaden.
Prisvärda
Med det enkla knepet att byta namn och grill på den billiga Plymouthen lyckades man 1956 få ned priserna på DeSoto och Dodge till cirka 16.000 kronor. Detta gjorde de enkelt utformade amerikanarna till direkta konkurrenter till Mercedes och BMW. Detta märktes inte minst inom taxirörelsen där de rymliga Chrysler-produkterna snabbt blev mycket populära.
Tillsammans sålde de tre märkena 1.419 bilar i Sverige 1956. Detta var en mycket bra siffra men ändå hela 30 procent lägre än 1955 som var ett rekordår.
De var duktiga på att göra försäljningsbroschyrer på 1950-talet. Till och med de udda exportmodellerna trycktes upp.
De gjorde det dock enkelt för sig och utgick från Plymouthbroschyren
Återförening 1958

Generalagenterna i Sverige var Philipsons för Dodge, ANA för Plymouth och Förenade Bil samt Motorindustri i Stockholm för DeSoto.ANA i Nyköping hade från början (1937) även DeSoto men eftersom Chrysler i USA ville ha olika försäljningsorganisationer för respektive märke fick de 1948 lämna ifrån sig den agenturen. 
År 1958 var dock DeSoto tillbaka hos ANA och man fick samtidigt överta Dodge från Philipsons.

Augustendal-fabriken

Fram till slutet av 1950-talet skötte generalagenterna även tillverkningen
av Chrysler-vagnarna. Bilarna kom i stora trälådor och monterades ihop på de svenska bilfabrikerna.
Idén med att sätta samman bilar i Sverige skapade inte bara arbetstillfällen.
Tullsatsen var lägre på delar än på kompletta fordon – dessutom tog den isärplockade bilen bara 40 procent av utrymmet på fartyget.
Den stora Philipson-koncernen monterade sina Dodge-vagnar i Augustendal-fabriken i Nacka. Det hade man gjort sedan mitten av 1930-talet och i den 32.000 m2 stora anläggningen utfördes både lackering- och tapetserararbeten.
ANA i Nyköping

Plymouth-bilarna sattes samman på AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA). Fabriken blev verklighet 1937 då ägaren NK i Stockholm lade ned sin möbelfabrik i Nyköping och plötsligt stod med tomma lokaler.
Det var inte enbart Plymouth som producerades hos ANA. Även märken som Simca, Standard och Fargo trängdes på monteringsbandet.

År 1946 fick man klartecken att även tillverka Chrysler i Nyköping.
När DeSoto-försäljningen försvann från ANA 1948 valde de nya agenturerna Förenade Bil och Motorindustri i Stockholm AB att köpa färdiga vagnar monterade i Kanada och USA.
Givetvis hade även Chryslers konkurrenter bilfabriker i Sverige. Ford byggde sina fordon i Frihamnen i Stockholm och General Motors förfogade över en fabrik i Hammarbyhamnen.

Hela världen

Plymouth-bilar med Dodge- eller DeSoto-emblem förekommer över hela världen. Chrysler såg till att det fanns sammansättningsfabriker i de länder där det gick att sälja bilar.
Australien, Sydamerika, England, Norge, Belgien, Danmark är några av länderna som hjälpte Chrysler att producera bilar. Det sägs att man även byggde Dodge Kingsway på Nya Zeeland och i Indien.

De Australien-tillverkade bilarna var av någon anledning lite efter i designen. Exempelvis är 56:orna baserade på 53-54 års modell och 57:orna byggda på 1956 års modell.

Moderna hybrider
Det var redan 1932, under depressionen, som Chrysler började experimentera med sina modeller och namn. Först ut var Dodge DM-Series som var avsedd för den kanadensiska marknaden. Modellen var baserad på den ordinära karossen men fick Plymouths 4-cylindriga motor istället för Dodge-sexan.

Så höll man på fram till 1959. Till 1960 års modell hade man övergivit Plymouth-karossen till förmån för den nya, stora Dodge Dart. 
I Sydafrika utgick man däremot från den mindre Dodge Lancer. 

DeSoto försvann ju från marknaden 1961 men det hann göras ett antal Diplomater med Dodgekaross innan märket lades ner för gott.
Än i dag byter Chrysler-koncernen namn på sina produkter för att utomlands kunna sälja ett dyrare märke till lägre pris. Exempel på det är exportversionen av 90-talets Chrysler Voyager som egentligen var en Plymouth borta i USA.
Dagens 300 C i kombiutförande kallas Dodge Magnum i hemlandet och förra generationens Viper kunde heta antingen Dodge eller Chrysler i förnamn. Allt beroende på vilket land den skulle säljas i.

Belvedere-modellen” är mer påkostad med exempelvis kromade backljus.
Den enkla ”Plazan” längst bort har silverfärg runt bakljusen istället för krom.

Conny Borgs Dodge Kingsway 1956

Den enklaste versionen av Dodge Kingsway var baserad på Plymouth Plaza. Conny Borg i Charlottenberg äger en av bara tre registrerade 56:or i Sverige, en vagn som han faktiskt ägt två gånger.

DEN SER GANSKA orörd ut – Conny Borgs grönlackerade Kingsway. Men skenet bedrar.
– Den har varit med om både det ena och det andra, säger han och skrattar.

Bilen har haft många ägare och även gått på raggen innan han köpte den i början av 1990-talet. Dodgen började emellertid sitt liv ganska stillsamt efter att ha sålts av Philipsons våren 1956.

– Första ägare var AB Sveriges Förenade Trikåfabriker i Borås. Där rullade den fram till 1959, berättar Conny som forskat i bilens historia ända bak till fabriken i Detroit.
Connys Kingsway är förmodligen sammansatt i USA och inte på Philipsons fabrik i Nacka.

– Jag har beställt bilens ”build sheet” från Daimler Chrysler Historical Collection.
Där står det att den är byggd i USA den 30 maj och skeppad till Philipsons den 2 maj 1956.

NÄR CONNY LETADE bland de tidigare ägarna upptäckte han att den som köpte bilen 1962 var född 1891.
– Den gamle farbrorn var i livet och mindes bilen mycket väl. Han hade precis fyllt 102 år när jag ringde upp honom, säger Conny. 
Conny helrenoverade Dodgen i början av 1990-talet.
– Jag rostlagade, lackade och monterade en korrekt sidventilssexa. Polarna trodde inte jag var klok när jag plockade ur V8-maskinen som någon tidigare ägare stoppat i .
Efter renovering sålde han iväg bilen till en kompis.
– Givetvis ångrade jag mig några år senare och lyckades efter mycket tjat få köpa tillbaka den. Nu säljer jag den aldrig, avslutar Conny och smyger iväg med sin svensksålda Kingsway.

Hans Martinssons Plymouth Savoy 1956

För Hans Martinsson i Örebro var det inget snack om vad för sorts USA-bil som stod högst upp på önskelistan. Han hade bestämt sig redan när han var 16 år.

NÄR HANS MARTINSSON var i mopedåldern fick han åka en 
sväng i grannens Plymouth Belvedere -56.
– Den var röd och vit, minns Hans. Tuffaste bilen i stan med V8 och tryckknappsautomat.
Efter en mängd olika jänkare ansåg han för några år sedan att det var dags att skaffa en likadan Plymouth som han en gång åkt i.

– Genom bilregistret fick jag en lista på alla 56:or som fanns i Sverige. 
Det var bara tolv stycken, så det var till att börja ringa runt. Trots att det sålts närmare 700 stycken 56:or i Sverige fanns det bara ett dussin kvar – inklusive de vagnar som importerats på senare tid.

DEN ENDA BIL som var till salu var en vit Savoy i Rättvik.
– Det var inte mycket att tveka på. Savoy var ju en enklare mellanmodell men den var utrustad med V8 och automat, säger Hans.
Maskinen i Hans Savoy är på 277 kubiktum levererar 190 hästkrafter.
Standardversionen hade en sidventilssexa på 127 hästkrafter.

– Med sexa kostade den 15.800 kronor. V8-modellen var en tusenlapp dyrare.Enligt Hans finns det idag två öppna 56:or i landet, två herrgårdsvagnar ett par hardtopbilar och en handfull 4-dörrade.
En av de vanligaste Amerikanarna i Sverige på 1950-talet har med andra ord blivit en av de mest sällsynta.
Tiderna förändras!
Christoffer Janssons DeSoto Diplomat 1956

Trots att Christoffer Jansson ännu inte uppnått körkortsålder har han lyckats skaffa sig en DeSoto Diplomat Custom. Pappa Rune ägde bilen 1972 och den har hittat tillbaka till familjen igen.

DESOTO DIPLOMAT var den minst sålda Chrysler-hybriden på 1950-talet. Christoffer Janssons exemplar är dessutom den lyxigaste versionen Custom, med Belvedere-lister, och idag mycket ovanlig.
– Men fabriken har gjort det ganska enkelt för sig, menar Christoffer.
Bakom Diplomat-emblemet på dörren sitter Belvedereinskriptionen kvar.
Han berättar att grillen däremot är specialtillverkad för exportmodellen.

– Ja, den ser ut som den amerikanska varianten men är betydligt kortare. Plymouth var ju mycket smalare än DeSoton som delade chassi med Chrysler. 

Christoffers DeSoto har tillhört familjen Jansson tidigare.
– Jo, jag ägde den 1972, säger pappa Rune och tillägger att den då var helt orörd.
Han förklarar att DeSoton vid början av 1970-talet bara hade rullat 8.000 mil och hade kvar original sidventilssexan.
– Då var den gråblå med vitt tak, precis som när den rullade ut från fabriken 1956, säger Rune som efter en tid bytte bort den mot en Edsel.
DET VAR NÄR Christoffer precis hade fyllt 16 som han började leta efter en egen amerikanare.
– Det var då jag kollade upp vart farsans gamla DeSoto hade tagit vägen, säger Christoffer. Det visade sig att bilen fanns bara tio mil bort. Rune, som hade en Kapitän -59 stående, erbjöd ägaren att byta jämnt, vilket man gjorde, och DeSoton var hemma i Trönödal igen.
Enligt Rune och Christoffer finns det bara sju stycken Diplomat 56:or i Sverige. Av dessa är en i öppet utförande, en 2-dörrars hardtop och övriga fem 4-dörrars.

Försäljningssiffror

Motsvarande modell inom koncernen. Inom parentes antal sålda exemplar i Sverige 1956.
Plymouth (673)  Plaza, Savoy, Belvedere 
Dodge (472)  Kingsway, Kingsway Deluxe, Kingsway Custom
DeSoto (274) Diplomat,  Diplomat Deluxe, Diplomat Custom
I försäljningssiffrorna ingår även de amerikanska modellerna som importerades av generalagenten vid sidan av den egna tillverkningen.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic