Edsel-frälst sedan 30 år

Av Glenn Johansson  Text och foto, Bilsport Classic

År 1977 köpte Lennart Olofsson från Robertsfors sin första Edsel. Den då 19 årige norrlänningen satte genast igång med renoveringen. När det började bli dags att bilda familj såldes bilen, men han har alltid haft ett gott öga till modellen och för tre år sedan kom det oundvikliga ”Edsel-återfallet”


Lennart Olofsson från Robertsfors var bara 19 år när han drog igång renoveringen av en svensksåld Edsel Pacer från 1958. Bilen såldes nio år senare när familj och hus började ta allt mer tid, men han ångrade sig ganska snart.

Tiden gick och Lennart låg inte precis på latsidan vad det gällde veteran bilar men en ny Edsel hade det ännu inte blivit. För fyra år sedan kände emellertid Lennart att det verkligen var dags, men en Edsel är inte den lättaste bilen att få tag på. I alla fall inte i Sverige.

– Jag såg en Pacer -58 till salu på eBay men tyckte priset var alldeles för högt. Priset sänktes senare ett par gånger så han beslutade sig för att kontakta säljaren och kanske göra affär.
– Men då försvann tyvärr bilen från till salusidan igen, minns Lennart som nu ville ha en Edsel mer än någonsin tidigare.
Tredje försöket
Lennart tog istället kontakt med en bilhandlarkompis i Umeå som brukar köpa bilar i Kalifornien runt Los Angeles. Det kan tänkas att bilden av den första Edseln tagen 1977 satt färskt i minnet och fungerade som en sporre inför det eventuellt stundande objektet.
Bilden av det tidskrävande vraket mindes även Lennarts fru Marie.
– Ska du verkligen köpa ett objekt?
Är det inte bättre att vi lägger till lite och satsar på en fin bil från början föreslog min fru, berättar Lennart glatt.
Till hans glädje dök nu eBay-Edseln åter upp till salu, nu med priset sänkt för tredje gången.
– Jag chansade och köpte den direkt. Osedd.
Till saken hör dock att det inte var en privatperson som sålde bilen utan en välrenommerad firma i Chicago som hade flertalet dyrgripar i saluhallen. Det visade sig att en anställd kört med Edseln och det var därför som den hade försvunnit från Internet ibland.

Spännande vår

Den 10 februari 2004 blev köpet klart men det dröjde fram till juni innan containern kom fram.
– Det var helt klart en spännande vår, säger Lennart. Jag blev faktiskt positivt överraskad när jag såg bilen utanför containern.
Positivt överraskad är nog det minsta man kan säga. Lennart vred om nyckeln och körde med bilen i princip som den var första sommaren.
– Ja, det blev ungefär 300 mil, med husvagn. Jag monterade en originalkrok till Volvo 740/940 typad för 1.500 kilo. Behövde bara borra fyra hål till bultarna och så passade den perfekt.
Under huven ruvar en 361-motor på 303 hästkrafter. Maskinen är original från 1958 och har endast genomgått en lättare renovering. Automatlådan styrs med tryckknappar placerade i rattnavet.
Bilen hade lackerats om i originalkulörerna Jet Black och Ember Red i dess ursprungsstat Kalifornien för tjugo år sedan samt fått ny klädsel. Firman i Chicago hade bytt bussningar och fixat till bromsarna.
Första vintern i garaget sågs motorn på 361 kubiktum och 303 hästar över. Dessutom helrenoverades automatlådan som på Edsel styrs med tryckknappar placerade i mitten av ratten. Plåtytorna inuti kupén lackerades också om.

Familjeintresse

Edsel-modellerna Pacer och Ranger är byggda på Ford-ramen medan dyrare Corsair och Citation har det längre Mercury-chassit under skalet. Lennarts Pacer med den mindre karossen är inte försedd med särkilt många options förutom servostyrning och kompass.
– Enligt id-brickan ska Edseln egentligen vara helsvart men det var den här snygga tvåfärgade varianten jag föll för, säger Lennart som inte har några planer på att lackera om bilen.

Samtliga familjemedlemmar hos Olofssons har ett gediget bilintresse och Lennart har ett stort ”familjegarage” som han delar med sin syster och svåger.
– Det känns förstås otroligt roligt att kunna dra iväg hela familjen med olika bilar och umgås med samma intresse, säger han.
Bor man norr om Umeå blir det förstås långa sträcker i bilen ibland men Lennarts andra vagnar får nog för tillfället nöja sig med kortare rundturer.
Hela 30 år efter första Edseln är det åter denna annorlunda vagn som kommer främst. Fast denna gång blev det inget renoveringsobjekt.
Lennart och Marie med deras första Edsel -58 som köptes 1977.

Edsel firar 50 år


Under Classic Car Week i Rättvik passade Edsel Owner’s Club Sweden på att firra en av Fords mest unika skapelse. 
Edsel som brottades med kvalitetsproblem och sålde dåligt tillverkades således endast i tre år men har idag en mycket hängiven skara av entusiaster såväl i Sverige som utomlands. 

Edsel är en intressant samlarbil som självklart är värd att fira.


När Fords nya mellanprismodell Edsel lämnade fabriken 14 juli 1957 hoppades Ford att bilen skulle säljas i 200.000 exemplar redan första året. Kvalitetsproblem, annorlunda design och ett udda namn i kombination med ekonomisk konjukturnedgång gjorde tyvärr att sagan om Edsel blev alltför kort. Bilen kom endast att tillverkas i tre år och blev en hård ekonomisk smäll för Ford Motor Company.

Idag är emellertid Edsel populär på bilträffarna runt om i landet, utan att för den delen vara en ”dussinbil”. En annorlunda vagn med intressant historia och spännande design har gjort Edsel till en attraktiv samlarbil.

Nu när det är femtio år sedan den första vagnen lämnade monteringsbandet är det såklart läge för storkalas.
Edsel-klubbens medlemmar kämpade med att fästa en ballong för varje år som gått sedan första Edseln såg dagens ljus.
Fest i Rättvik
Edsel Owner’s Club Sweden passade på att fira under Classic Car Week i Rättvik genom att bland annat samla ihop sig på Knektplatsen och släppa iväg 50 Edselballonger samt umgås och käka helstekt gris.
Klubben bildades år 2000 och anordnar märkesträffar runt om i landet. I Rättvik dök det upp minst ett 30-tal fordon lagom till ballongerna släpptes iväg under hurrarop.

– Klubben har sammanlagt strax över 100 medlemmar och jag tror att det finns cirka 300 Edsel-bilar i Sverige, berättar ordförande Ingemar Johansson i vimlet av välputsade vagnar och tillägger att de försöker bygga upp ett reservdelsregister i framtiden.

Är du också Edsel-intresserad och sugen på att gå med i klubben?
Surfa in på www.edsel.se

Runt 30 bilar gled in på Knektplatsen i Rättvik för att fira att det var 50 år sedan första Edseln rullade av monteringsbandet.

Ordförande i Edsel Owner’s Club, Ingemar Johansson, 
har märkt av en stor ökning av Edsel-fantaster i Sverige.
Sune Ståhl i Hällefors äger denna unika Edsel Villager 
herrgårdsvagn från 1960. Bilen tillverkades endast i 
216 exemplar och är det enda kända exemplaret i Norden.



Helstekt gris stod på menyn under Edsel-firandet.

Åttaårige Albin Broberg från Stallarholmen var en 
av de många barn som fick Edsel-ballonger.
Hans farsa renoverar för tillfället en -58.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic