Räddad från skroten

Av Magnus Karlsson  Text och foto, Bilsport Classic

P-O Bertilssons Hudson Coupé hittades på Eda-skroten i Värmland i början av 1970-talet. Efter många timmars plåtjobb försågs den med en Cheva-maskin, automat samt Ford-axel och har sedan dess rullat som street rod i mer än 30 år.


P-O Bertilsson från Emmaboda har ägt sin svensksålda 
Hudson Club Coupé från -47 i elva år. 
En udda street rod som förbättras lite grann varje vinter.


En del bilar tycks ha nio liv. Per-Ola Bertilsson i motormetropolen Emmaboda äger ett stycke kulturhistoria som varit en praktfull affärscoupé som ny, skrotats och återuppstått som street rod. 
De senaste tre decennierna har den ändrat skepnad flera gånger – allt efter de olika ägarnas tycke och smak.

– Det var Lasse Gustavsson i Uddevalla som hittade den på Eda-skroten. Den låg under en annan bil och Lasse fick lägga många timmar på att återskapa den ursprungliga formgivningen, berättar P-O och visar bakluckan som är tio centimeter kortare än original.
Det krävs ett vaket öga för att se vad som skiljer Bertilssons Coupé gentemot en orörd vagn.

– Man måste parkera bredvid en annan Hudson för att upptäcka olikheterna. Har emellertid bara sett ytterligare en 47-kupa under de elva år som jag ägt den här, säger P-O.

Hemsnickrad inredning
Det är med andra ord ingen dussinbil – den gula Business Coupén som är en Hudson Super Six (model 171) och varit försedd med en rak sexa från fabriken. P-O berättar att 47:an rullade med Cheva 283 de första åren som street rod.

– Lasse i Uddevalla monterade även en Ford 8-tummare i aktern innan han lackade karossen röd. Han fick även bygga upp en ny interiör eftersom bilen rensats invändigt under åren på skroten, förklarar P-O.
Han bläddrar i gamla motortidningar från 1970-talet där Hudson- rodden visas med stolar från både Plymouth Valiant och Ford Cortina. Numera sitter en helsoffa av okänt fabrikat i den rymliga kupén.

– De första åren rullade bilen med en hemmasnickrad instrumentpanel men nu sitter en originalbräda på plats.
Jämsläng med en GTO
Framvagnen försågs tidigt med skivor och ok från Amazon och P-O har uppgraderat med servostyrning från en Chrysler Voyager samt tiltstång från Oldsmobile -88.
– Jag har även sänkt den runt om. Bilen var som ett höghus när jag köpte den. Egentligen bytte han till sig Hudson-kärran mot en Pontiac.
– Vi gjorde jämsläng på min GTO-cab från -69 som jag köpte när jag var 19. Han minns att det inte var så enkelt att köpa jänkare på den tiden – i varje fall om man var tvungen att låna till bilköpet.
– Det var 1982 och GTO:n kostade 28.000 men jag hade bara 3.000 själv. Hade fast jobb men skulle in i lumpen så det var omöjligt att få låna pengar. Fick byta bank helt enkelt, säger P-O med ett skratt.

Interiören är ett hopkok från många bilar. 
Tiltstången härstammar från Olds.

Baby Moon
Hudson-kupans knallgula färg är en Renault-nyans och sprutades under tidigt 80-tal.
– Bilen ägdes några år av Dennis Landgren i Stockholm. Förutom en omlackering bytte han även ut motorn mot en piggare 327:a. Han skiftade även växellådan från 2-stegs Powerglide till en TH-350. Det var vid den här tiden som Chrome Reverse-fälgarna med Baby Moon-kapslar kom på plats.

P-O har valt att behålla den numera klassiska hjuluppsättningen. I dag är de dock skodda med lägre profiler än på 1980-talet.
– Det är många som känner igen kupan från förr. På bilträffarna kommer det fram folk och berättar olika historier. Senast var det en som var med när 47:an skulle tas in i bilregistret igen efter 14 år på Eda. P-O berättar att man genom en kontakt på länsstyrelsen försökte få 
registreringsnumret HUD 047.
– Det närmsta man kom var HUC. Inte dåligt det!

Kepsen gör mycket för bilens totala formgivning. 
Tillbehöret monterades under 1980-talet.
SSRA-medlem
Hudson Club Coupé var inte billig som ny. Märket krigade bland annat med Buick om de lite mer köpstarka kunderna.
– Min kupa och Sedan-modellen gick även att få med rakåtta, då var benämningen Super Eight. Gjordes i bara 5.000 exemplar och är mycket ovanlig i dag, säger P-O. Bertilssons Hudson är emellertid också en udda vagn i den svenska bilfloran och väcker uppmärksamhet på träffarna.

– Är medlem i SSRA och har varit på flera ”Nat’s” under de elva år som jag ägt bilen. Åker även till Västkusten varje år där Timeless Rodders anordnar en mycket trevlig träff.

Den patinerade street rodden får med andra ord rulla en hel del och det är inga problem att få plats med hela familjen i den rymliga Club Coupén.
– Har monterat bälten både fram och bak så hustrun och barnen åker säkert. Nu sitter det även en dragkrok på eftersom vi tröttnat på att tälta.
Att den uttjänta vagnen skulle bli familjebil på 2000-talet var det nog ingen som kunde tro när den skrotades på 1960-talet. 
Men en del fordon har många liv!


Sonen Joakim gillar familjevagnen skarpt. Med dragkrok och 
nyköpt husvagn blir det en hel del Hudsonmil sommartid.

En Chevrolet 327-maskin huserar numera i 
det väl tilltagna motorutrymmet.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic