Peterbilt hämtar Peterbilt i Göteborg

Av Anders Dahlgren
Anders Dahlgren driver Door2Door Carbroker sedan 2004. Företaget hjälper kunder att köpa bil i USA, allt från att leta bil till att sköta  betalning och import. 
Alla kan idag leta bil på internet, men hur gör man sedan? Door2Door inspekterar bilar på plats över hela USA och ombesörjer garanterat säkra betalningsförmedlingar personligen då även bilens dokument och serienummer kontrolleras och säkras. Företaget är svenskt men även registrerat att bedriva verksamhet i USA och har två amerikanska banker vilket underlättar betalningarna både för köpare och säljare. 
Genom åren har det blivit hundratals bilköp i trettioåtta delstater. - Jag har varit med om de flesta situationer som man kan träffa på vid bilköp i USA. 
Jag har träffat "little old lady", ni vet hon som endast kört till kyrkan på söndagar (och även deras sonsöner som påstår detta), kört förbi den "bortglömda skroten" många gånger och hjälpt säljarna hitta eller återskapa försvunna ägarbevis ett antal gånger när det blivit dags för affär. Eller varit med om säljare som varken vill lämna ut sitt bankkonto, ta emot en postväxel eller kontanter. 
-"Du kan ju ha tryckt dem själv" som en orolig säljare sa. Men han ville göra affär ändå och hur gör man då? Till slut blev det affär även den gången, säger Anders. 
Anders kommer att berätta lite mer här på usabil.nu om sina resor, möten med säljare, deras bilar samt intressanta platser han sett i USA.  Det finns fortfarande gott om gamla bilar i USA och många väntar på att komma till Sverige. 
Ring 08-6310880 eller 0708-609468  om du vill få hjälp att köpa bil i USA. Du kan även gå in på www.door2door.se


D
avid Ratliff föddes till att bli en trucker. Hans pappa hade 
åkeri i Virginia och David hängde tidigt runt stora bilar som Peterbilt och Kenworth. 
Som ung pojke åkte han ofta med sin far och stod även och tittade på transporterna som passerade på landsvägen utanför faderns transportfirma. Pappans bilar var alla cabovers, dvs de hade 
hytten ovanpå motorn som i Europa. 

En dag dök det upp en Peterbilt vars utseende skiljde sig från de övriga och som fångade Davids intresse. Det var en blå och vit 1970 Peterbilt 359, en long nose med hytten bakom motorn. Ägaren, Mr Nicewander, använde den till att frakta grönsaker från odlingar i Virginia med omnejd. David följde bilen på avstånd och bestämde sig för att en dag skulle han äga den.
 

På åttiotalet bytte Peterbilten ägare. Andre ägaren hette Hagerman. Han åkte runt i östra USA i polyesterkostym och levererade grönsaker och sov i den då oisolerade hytten.
Många år senare fick David chansen att köpa Peterbilten av Mr. Hagerman. Efter trettiosju år på vägen behövde den renoveras. David monterade ner bilen och renoverade den från grunden 2007-2008. Han installerade även en del moderna options som AC, styrservo och air-ridesäten för bättre komfort. David hade fortsatt familjetraditionen som åkare och efter renoveringen använde han den blå Peterbilten både att dra last med och att visa upp på utställningar. Han vann flera priser med den.

David Ratliff föddes till att bli trucker Den ska jag ha. En dag dök det upp en Peterbilt 
som skilde sig från de övriga.


På Mid America Truck Show 2008 träffade David en svensk som arbetade för Scania. Svensken skrev ett reportage om utställningen och Davids Peterbilt hamnade på omslaget av den svenska tidningen Scandinavia Trucker nummer 7/2008 och den avbildades även i artikeln om utställningen.

I november 2011 köpte jag en 1965 Peterbilt från North Carolina åt Magnus Carlsson i Västergötland. Magnus var även intresserad av ytterligare en Peterbilt. Det är inte helt lätt att hitta fina Peterbilts från sextio- sjuttiotalen. Många har skrotats ut, men Magnus hade hittat en annons för Davids blå 1970:a.
Den ursprungliga ägaren, Mr. Nicewander, levererade 
grönsaker i Virginia med omnejd.
Ägare nummer två hette Hagerman.  David Ratliff fick chansen att köpa Peterbilten och 
renoverade den från grunden 2007-08.



Vi diskuterade affären i några månader. David hade en köpare på bilen men ångrade sig och valde att ta den från marknaden. 
Han ville behålla Peterbilten, sa han, men kom tillbaka till mig några månader senare. Nu var den till salu igen och jag åkte till Virginia för att titta på den. Vi kom överens om ett pris och inkluderade även att David skulle bygga på bromsar på framaxeln för att klara de svenska besiktningskraven. 

Bromsarna på den röda 1965:an hade modifierats här hemma innan besiktningen. Eftersom David hade både delar och verkstad kom vi överens om att hans verkstad skulle åtgärda bromsarna. 

Det blev lite mer arbete än väntat eftersom de var tvungna att byta hela framaxeln, men i augusti var bromsarna klara.

Lokaltidningen uppmärksammade den återuppståndna Peterbilten.

David tog Peterbilten till olika utställningar parallellt med att han använde den att dra last med.
 En dag träffade David en svensk Scaniaanställd på en utställning. Svensken skrev ett reportage i Trucking Scandinavia 
nummer 7 2008. Nu är Peterbilten i Sverige.
Anders Dahlgren, Door2Door Carbroker, köpte en röd 1965 Peterbilt från North Carolina till en kund i Västergötland.
Kunden ville ha ytterligare en Peterbilt och hittade 
David Ratliffs 70:a på annons.
Anders Dahlgren, Door2Door Carbroker, inspekterade Peterbilten 
i juni 2012 hos säljaren i Virginia gjorde upp affären.

I september 2012 bestämde vi att träffas i Baltimore för att slutföra affären. David körde upp Peterbilten på natten innan vårt andra möte. 
Vi träffades vid min bank och gjorde upp affären där innan vi åkte vidare till Ports America för att lämna bil och dokument. Det krävdes en escort för att komma in och det var bara en av oss som tilläts komma in i hamnområdet. Jag fick vänta utanför tills David kom ut igen, utan Peterbilten. 
Rörd till tårar, sa han att det var som att ”sälja en familjemedlem”.

De svenska regelverket kräver bromsar även på framaxeln. 
Peterbilten kompletterades med bromsar innan leverans.
Det blev lite mer arbete än förväntat, eftersom hela framaxeln 
behövde bytas för de nya bromsarna.
Den 19 september 2012 träffades David Ratliff och Anders Dahlgren i Baltimore. Affären slutfördes där innan leverans till hamnen.


Vi lämnade Peterbilten i hamnen den 19 september 2012. Den skeppades sedan ro/ro via Holland. Den 19 november, på dagen två månader efter att vi lämnat den i Baltimore, kunde vi hämta den i Skandiahamnen i Göteborg genom Nordtrafiks försorg. Kunden, Magnus, hämtade den själv med en trailer kopplad till den röda 65:an vi köpte för ett år sedan. 

Det är nog första och kanske enda gången en Peterbilt blir upphämtad från Göteborgs hamn med en annan Peterbilt. Transporten hade gått bra men två månader i hamnar och på sjön hade dränerat batterierna. Det fanns inte tillräckligt med ström för att starta bilen och batterierna tog inte laddning något vidare heller. Men allt är möjligt. Efter att ha släppt bromsarna bak drog Magnus och hans medhjälpare John Källner igång den med den röda 1965:an för att kunna köra upp på trailern för transport hem till Västergötland. Båda fordonen lär dyka upp på svenska träffar i framtiden.

Anders Dahlgren
Door2Door

Säljaren levererade Peterbilten ända in till hamnen för 
skeppning ro/ro via Holland.

Endast den som körde trucken fick komma in i hamnen och då med eskort. Här väntar Door2Doors Anders Dahlgren utanför hamnen. 
Här är den blå 1970 Peterbilten framme i Göteborg.  Batterierna orkade inte dra runt motorn. Kunden Magnus Carlsson 
och hans medhjälpare John Källner släppte bromsarna för att 
dra igång den blå Peterbilten med den röda 1965:an.
Allt är möjligt! 1970 Peterbilten startade med en gång med lite draghjälp.
Här körs den blå 1970 Peterbilten ombord på trailern för egen maskin.
Det gäller att surra ordentligt.
Maxhöjden 4,5 m klaras precis.
Detta är förmodligen första gången en Peterbilt hämtas i Göteborgs hamn av en annan Peterbilt.
Magnus och Anders framför det spektakulära ekipaget. 
Allt klart för avfärd mot Västergötland.