Cadillac Eldorado Biarritz 1956

Av Glenn Johansson  Text och foto, Bilsport Classic

En ovanlig lyxkryssare


Peter Nilsson från Norrköping har flera välgjorda bil- och mc-renoveringar bakom sig. Ett av hans projekt, en Cadillac Eldorado Biarritz från 1956, är en ovanlig lyxvagn och prisvinnare som använts flitigt sedan den blev färdig.

Eldorado var den lyxigaste bilen i Cadillac-utbudet 1956. Då det nu även dök upp en takförsedd Eldorado fick de exklusiva modellerna namnen Seville medan cabrioleten döptes till Biarritz.

Peter Nilsson från Norrköping har renoverat en Biarritz som han köpte 2005.

– Bilen är intagen från Norge dit den importerades i slutet av 80-talet, säger Peter och berättar vidare att den var körbar men i ganska dåligt bruksskick. Första sommaren körde Peter med Biarritzen som den var medan han smidde planer på en helrenovering.

Många byggen

Peter Nilsson har som kanske många vet ett flertal fantastiska motorcykelrenoveringar bakom sig och han är en flitig utställare på Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping.

– Det är mest Indian och Harley-Davidson från 1930 och 40-talen plus några choppers som jag sysslat med. Dagens bilrenoverande är ett klassiskt ”återfall”.
– Åkte ju mycket amerikanskt på 70-talet men sedan dröjde det ändå till 2002 då jag skaffade en Buick Roadmaster cabriolet från 1947 och renoverade. Han har även en öppen Cadillac Serie 62 samt en Chevrolet Pickup -37 som ska återställas till originalskick.

– Chevan blir en perfekt firmabil, säger Peter som till vardags driver den välrenommerade motorrenoveringsfirman Lindells Motor.
När han köpte Eldoradon var den lackerad i en gul nyans. Peter bestämde sig för att återställa bilen till sin ursprungliga, vita kulör. Förutom lackering och ett skärmbyte var den ståtliga Biarritzen tidigare orenoverad.

– Tröskellådorna, skärmkanterna samt kofferten var rostiga men chassit var i bra skick. Det består ju av kraftiga balkar som närmast kan liknas vid järnvägsräls, så där hade inte rosten en chans, säger Peter med ett skratt.
Han ramlyfte bilen och bytte slitdelarna på chassit innan det bar iväg till lack hos Autolack i Nyköping.
En Cadillac Eldorado Biarritz är som synes en väldigt kromrik vagn och Peter skickade iväg samtliga bitar till Uffe på Bålsta Metallsliperi. Han gjorde sedan allt förarbete och bitarna kromades om i Eskilstuna.

– Inte billigt på en sådan här bil förstås men jag är väldigt nöjd med resultatet. Listerna riktades och polerades också av Bålsta Metallsliperi och det krävdes oerhört mycket jobb för att få allt spikrakt.

Seville och Biarritz hade samma nypris och det låg på hela 6.501 dollar.

Originalradion är fm-konverterad.

Motorrenoverare 

Eldorado-modellen originalutrustades med en kraftfullare 365-maskin än de billigare Cadillac-modellerna. För effektökningen stod dubbla Carter fyrportsförgasare för och snurran utvecklar 305 hästkrafter.
Peters maskin var såklart i stort behov av en översyn efter över 50 år på vägarna. Han driver som vi tidigare nämnt en motorrenoveringsfirma så motorn är som ny idag.

– Allt är nytt i maskinen så den går kanon. Den här bilen funkar riktigt bra i dagens trafik både maskinellt och med bra väghållning. De äldre modellerna är det lite mer lastbilskänsla över, tycker Peter.

Det var bara de båda Eldorado-modellerna som hade spetsiga fenor. Övriga hade mer rundade former 
och bakljusen placerat på topp. En design som hade hängt med sedan 1948.

Convertible-modellen av Eldorado kallades för Biarritz och såldes i 2.150 exemplar.

Bekvämligheter

Eldorado försågs med flera guldeloxerade delar såsom grillen, huvkråkan och det V-formade emblemet. Peters exemplar har också så kallade Sabre Gold Spoke -fälgar, ett option som suttit på sedan den lämnade fabriken.
Också Connie-kittet, eller Hollywood-kit som det kallas, är ett extra tillbehör som bilen har haft sedan ny. Sexvägs-elsäte och air condition var standard på Eldorado och Peters exemplar är även utrustat med tillvalet automatisk avbländning för helljusen.

– Jag har gått igenom elsystemet samt instrumentbrädan och låtit FM-konvertera originalradion, berättar han. För inredningsarbetet stod Björn på Björns Bilekipering i Kallinge för och han återställde den påkostade interiören till ursprungsutförande.

– Den var tidigare omklädd i galon, säger Peter och tillägger att Björn även fixade ny sufflett. Skuffens inredning med pappsidor och matta lade Peter sedan dit.

Rent och fint i det rejäla bagageutrymmet. 
Reservhjulet är förpassat till Hollywoodkittet.
Eldorado-maskinen är som på övriga Cadillac-modeller på 
365 kubiktum men har dubbla fyrportsförgasare och ger 
305 hästkrafter. Standardmotorn är på 285 kusar.

Björns Bilekipering i Ronneby har återställt inredningen i skinn enligt original.

Byggd på en vinter

Han startade renoveringsarbetet under vintern 2006 och den vackra Biarritzen stod klar redan i maj 2007. Under sommaren drog han iväg och besökte flertalet av Sveriges stora bilträffar.
Att den fina Cadillacen var ett uppskattat och ovanligt inslag på träffarna rådde det inget tvivel om då Peter vid flertalet gånger fick ta emot People’s Choice-troféeer.

– Jag tror inte det finns fler än en handfull Eldorado 56:or i landet, säger Peter och tillägger att han däremot sett desto fler 55:or.
Den välrenoverade Cadillac Eldorado Biarritzen från 1956 har redan gett Peter många problemfria mil bakom ratten och den är utan tvekan en av Sveriges finaste. Den exklusiva lyxcabrioleten används dessutom mycket flitigt under sommarhalvåret. 

Peters Biarritz är utrustad med ett så kallat Hollywood-kit. De spetsiga fenorna var unika för 
Eldoradomodellerna Seville och Biarritz 1956. De var även snäppet längre.



1956 års Eldorado


Kraftfullare motor, guldpläterad grill och flera tillval som standard. Den öppna Cadillac Eldorado Biarritz var bland det exklusivaste som gick att köpa 1956 och detta år lanserades även en takförsedd lyxkryssare vid namn Seville.

CADILLAC HADE introducerat sin top of the line-modell Eldorado som en exklusiv limited edition vagn 1953. Men med det på den tiden enorma priset på 7.750 dollar (en Coupé deVille gick på 3.995 dollar och en cabriolet 4.144) sålde man följaktligen endast 532 stycken Eldorado det året.

Namnet Eldorado var tidigare känt som en cabriolet-beteckning. 
År 1956 presenterades emellertid en tvådörrars hardtop som gavs namnet Eldorado Seville.


Året efter var Eldoradon fortfarande en exklusiv vagn i cabriolet-utförande men man hade nu dragit av mer än 2.000 dollar på priset. År 1956 började Cadillac också erbjuda en takförsedd Eldorado, kallad Seville Hardtop Coupé och den försågs med vinyltak. För att skilja de båda Eldorado-modellerna gavs cabrioleten det
distinkta namnet Biarritz.

ELDORADO -56 stod även ut från de ”vanliga” Cadillac-modellerna genom en effektivare maskin. Samma år utökade man också motorvolymen för första gången sedan 1949 – från 331 till 365 kubiktum.
Eldoradon var bestyckad med dubbla 4-ports Carter-förgasare och motorn gav tack vare detta ifrån sig hela 305 hästkrafter
vid 4.700 varv. Det var den högsta hästkraft per kubiktum ration i lyxbilsklassen.
Standardmotorn utvecklade 285 hästar vid 4.600 varv. Eldorado-maskinen fanns tillgänglig som option även i övriga modeller till
extra kostnad.

NYHETERNA CADILLAC Serie 62 Sedan DeVille fyrdörrars hard top och Eldorado Seville presenterades för allmänheten nästan en månad tidigare än de andra modellerna nämligen den 24 oktober 1955. Övriga bilar presenterades
18 november. Eldoradon krymptes lite men var ändå större än övriga Cadillacs. Årets mått var nämligen 222.2 tum istället för 1955 års 223.3 tum. Det tillverkades 2.150 Biarritz och 3.900 Seville och båda hade den saftiga prislappen på 6.501 dollar. Sammanlagt med alla Cadillac-modeller slog man försäljningsrekord och tog sig upp från tionde till nionde plats i listan över flest
sålda bilar i USA.

I ETT AV ÅRETS filmsläpp ”The solid gold Cadillac” med Judy Holiday och Paul Douglas gled en guldfärgad och gulddetaljerad Eldorado Convertible fram på vita duken. Cadillac hakade på och erbjöd således sina kunder en guldfärgad grill som komplement till Satin-grillen. Detta utan extra kostnad på Eldoradon samt till lite extra kostnad för övriga modeller. Sabre Spoke-fälgarna kunde även de fås i guld och kallades således för Gold Spoke.
Kännetecken för Eldorados -56 modeller förutom det nya grillformatet var de dubbla höga bladen som huvornament. Likt 1955:an var fenorna annorlunda på Eldorado- modellerna jämfört med övrigt modellutbud. Sexvägs elsäte var standard.
En av de största nyheterna hos Cadillac -56 var att Hydramatic-automaten genomgick förändringar och blev större samt
växlade smidigare. Utvecklingen av den nya växellådan kostade General Motors hela 35 miljoner dollar.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic