Sörens Skyliner klar för takeoff

Av Glenn Johansson text och Magnus Karlsson  foto, Bilsport Classic

För Sören Bergström från Stockholm är det Ford som är favoriten. Han hade kört en trimmad Falcon i många år och dessutom flfl era Mustanger. 
Den senaste renoveringen är en Ford Fairlane 500 Skyliner -57 – Fords lyxiga och tekniskt avancerade plåtcabriolet.


Intresset för motorer startade tidigt hos Sören Bergström från Stockholm. Grannens morfars moppe fick övertas redan i grundskolan och långt innan körkortsåldern hade uppnåtts hade han även skruvat med diverse bilar. Hans första seriösa renovering var en Ford Falcon från 1964 som försågs med bromsar och V8 från en Mustang -66.

– Den låg perfekt på vägen och var snabb nog att dra ifrån Corvetter, berättar Sören som behöll bilen i 19 år.

Det är Ford som alltid har varit favoritmärket och hemma står bland annat en trimmad Ford Mustang Fastback -70. 
Han är med i såväl Club of American Ford samt Mustangklubben där han också är besiktningsman för klubbens entusiastförsäkring.

– Gillar Ford eftersom de alltid legat långt framme i utvecklingen men det går såklart att åka GM också i värsta fall, säger Sören med ett skratt och tillägger att han var sugen på en Cheva -55 Street Machine innan han fick nys om en Ford Skyliner -57.

Spektakulär Skyliner
Den exklusiva modellen Ford Fairlane 500 Skyliner med sin djärva teknik med nedfällbart plåttak presenterades sent in på modellåret 1957 och första året tillverkades 20.766 exemplar.
Med ett enkelt knapptryck veks plåttaket ner i bagaget men konstruktionen var dock allt annat än simpel och Skyliner försvann ur Fords sortiment efter blott tre år. ”Plåtcabben” användes sedan i ytterligare några år i sportmodellen Thunderbird. 
Den spektakulära Skylinern, som dessutom var den första i sitt slag, gjorde emellertid stort avtryck i bilhistorien och sammanlagt byggdes trots allt 50.000 ”plåtcabbar” under dess kortvariga livslängd.
Med ett nypris på 2.942 dollar var Skyliner en av de dyraste Fordarna, endast den exklusiva sportvagnen Thunderbird kostade mer.
Sören Bergström är nöjd med komforten i sin Skyliner från 1957. När han köpte den 1999 var den nerplockad och trots att 
Sören är Ford-fantast hade han inte haft tillfälle att provköra en likadan förrän den egna renoveringen var klar.
Partytrick
Sören såg bilannonsen på sin Ford -57 flimra förbi på text-tv. Året var 1999 och han begav sig snart till Örsundsbro för att hämta hem det nyinköpta objektet.
– Min inte lika bilintresserade kompis bara skakade på huvudet när han såg vraket, berättar Sören och tillägger att det skulle ta sex år att få färdigt bilen. Karossen var ett tomt skal men taket och dess fällmekanism satt fortfarande kvar och fungerade. Maskinen stod startklar i en hemmabyggd ställning.

– Tidigare ägaren hade nog haft som partytrick att dra igång motorn och köra upp och ner med plåtcabben, säger Sören med ett skratt.
Danskättlingen Gerald Sorensen som bodde i Washingtontrakten ägde bilen i USA. Innan frakten över Atlanten hade Skylinern försetts med en slarvig lackering.
Den förste svenska ägaren hade för avsikt att lackera om den men tröttnade ganska snart och objektet blev stående.
– Hans granne köpte sedan bilen men det krävdes en hel del övertalning eftersom Skylinern var vagnen han träffat sin fru i, säger Sören. Nu föll det sig dock som så att även grannen tröttnade på vagnen och det var då Sören kom in i bilden.
Maskinen i Sörens ”plåtcabriolet” är en 312 
Thunderbird Special på 245 hästkrafter.
Det gäller att packa lätt i en Ford Skyliner. Den spektakulära takkonstruktionen kräver sin plats i skuffen.
Ingen dokumentation
Projektet hade varit nedplockat sedan 1980 och det fanns ingen dokumentation, allt låg huller om buller i kartonger.
– Men bilen var faktiskt komplett förutom knappen till takfällningen och några andra smågrejer, berättar Sören glatt. Första momentet blev att ta tag i den rostiga karossen. Bakskärmarna och sparklådorna var mycket dåliga liksom främre fästpunkterna till taket som är ett vanligt problem. Dörrarna var emellertid i bra skick.
– Jag började fixa med bakskärmarna hemma i garaget men insåg snart att stället var för trångt så en kompis i Surahammar fixade detta istället.
Sören vill också tacka barndomskompisen Mats Isaksson för mycket hjälp, bland annat med att slipa karossen plåtren. Motorn satt som sagt i ett ställ och var nyrenoverad och startklar. Den gick dock inte särskilt bra märkte Sören vid en provkörning. Det var inget bett i maskinen.

– Turligt nog var det bara tändkablarna som satt fel. Kanske någon som ville skämta på en garagefest, funderar Sören.
Många motorer
År 1957 var första gången på 25 år som Ford gjorde en större förbättring på sina välbeprövade åtta cylindriga maskiner. Bland valmöjligheterna fanns en sexa på 223 kubiktum kallad ”Mileage maker six” och fyra stycken 8-cylindriga maskiner.

Den minsta åttan var på 272 kubiktum och 190 hästkrafter och återfanns oftast i Ford Custom och Custom 300. Vanligast i Skylinern var de större motoralternativen Thunderbird 292 på en bit över 200 kusar samt Thunderbird 312 Special som gav 245 hästkrafter.

Det är just en 245-hästarsmaskin i Sörens exemplar. Dessutom är den kopplad till en treväxlad, manuell låda vilket är ovanligt på dessa lyxiga glidare.

År 2004 stod Sörens Skyliner redo för lack. Coral Sand-kulören är lik original enligt id-brickan men i en mjukare ton. De vita partierna är också i en lite annorlunda nyans.

Sören har alltid gillat Ford. En av hans första helrenoveringar 
var en Falcon -64 med drivlinan från en Mustang. 
En riktigt snabb ”sleeper” han ägde i 19 år.
– Jag testade färgkombinationen på en plåtbit och tyckte att nyanserna passade bättre ihop om man ”mjukade” till dem lite.
Jag fick stor hjälp av Bosse på Standox som lyckades ta fram exakt den färgen jag ville ha, berättar Sören. Sedan följde ett hårt men roligt arbete med att sätta ihop bilen igen.

– Jobbade nästan varje dag fram till dess den blev färdig 2005, säger han och tillägger att justeringen av det avancerade taket inte var det lättaste.
Sören har bytt allt krom, riktat och polerat listerna samt bytt rutorna. Inredningen ska enligt id-brickan vara brun men Sören lät istället sy upp en så originallik som möjligt enligt karossens färgkombination.

Sörens garage var i minsta laget för byte av bakskärmarna. Det avancerade Plåttaket krävde mycket jobb.


Går som en dröm


Bilen är inte helt efter original om man jämför med ”skolboken”.
– Tanken var att det skulle bli superstrikt original från början men jag lättade lite på tyglarna.

Cooker radialdäck är ett exempel på det men jag tycker att de är så pass mycket bekvämare att åka med. Stilen och harmonin genom bygget är det viktigaste, säger Sören.

En gammal Town & Countryradio sitter i för lysets och syns skull, han har gömt en modern stereo under instrumentpanelen och dolt högtalare under sätena.

Sörens Skyliner är utrustad med treväxlad manuell låda. Originalstereon är urkopplad till förmån för en modern. Denna är emellertid gömd för att inte förstöra den rena och vackra designen.
Ford -57 var både lägre och längre än sina föregångare och ett par mindre spetsiga fenor hade vuxit upp på bakskärmarna. 
Ett lyckat drag. När försäljningen under modellåret räknats samman stod det klart att Ford hade slagit 
Chevrolet och var nu nummer ett i USA på försäljningslistan.

Bagaget är rätt begränsat eftersom plåttaket kräver sin plats nedfällt.
– Det ska tydligen finnas speciella Ford-väskor att lägga i baljan där bak men dessa är så klart väldigt svåra att få tag på. Ford hade mycket krimskrams som exempelvis rakapparater med sitt emblem på, berättar Sören.
Han har så klart köpt på sig lite reservdelar vilka kan vara knepigt att finna till dessa modeller och NOS-prylar är dessutom väldigt dyra.
Sörens Ford Fairlane 500 Skyliner -57 har emellertid fungerat klanderfritt och han besöker så många bilträffar som möjligt under sommaren.

– Bilen går verkligen som en dröm. Det kändes faktiskt lite vanskligt att helrenovera en modell man aldrig någonsin kört innan, avslöjar Ford-fantasten Sören Bergström och låter det kraftiga plåttaket långsamt vikas ihop i skuffen.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic