Tre ägare sedan 1956

Av Glenn Johansson text och Magnus Karlsson  foto, Bilsport Classic

Bilen att behålla


I 18 år vårdade Arne Mattson sin svensksålda Chevrolet fyrdörrars Sedan från 1956 som han köpte i början av
60-talet. 
Han sålde den till Ulf Elebjörk från Tierp 1981 mot löfte att denne inte skulle sälja eller modifi era Chevan.

Detta löfte har Ulf hållit i 27 år och ägandet av den väldokumenterade 56:an blir bara roligare med åren.

Den blanksvarta Cheva 56:an har varit ett välkänt inslag på vägarna i trakterna kring Tierp sedan 60-talet. Ulf Elebjörk har haft koll på bilen och även åkt i den flera gånger som barn. Det var nämligen hans kompis far Arne Mattsson som ägde den välvårdade, svensksålda vagnen.

– Jag brukade se bilen stå på smörjbryggan varje lördag, berättar Ulf som köpte Chevan redan 1981.

Första ägaren var en läkare vid namn Nils Asklund från Gävle.
Ulf har dock tyvärr inte lyckats få tag i honom än men mottager tacksamt tips. Ulf bor däremot bara fyra kilometer ifrån Arne. Ibland åker han hem till honom och tillsammans tar de en tur i bilen han köpte redan 1963 och vårdade i 18 år. Det som sådde fröet till att Arne slutligen sålde bilen är försäkringen till viss del orsaken till.

– Det fanns ju inga entusiastbilsförsäkringar på den tiden så han var orolig att han inte skulle få ut så mycket pengar för bilen om det skulle hända något, trots att den var i fint skick. Till sist bestämde han sig för att skaffa en annan bil, förklarar Ulf.
Eftertraktad
Att hitta en köpare skulle inte vara några problem. Chevan var oerhört eftertraktad bland ortens raggare på 70-talet och så fort Arne tog en tur med 56:an kom det fram folk och ville köpa.
Men han ville helst sälja ögonstenen till någon han visste skulle bevara bilen som den var. Därför har den klarat sig från ett ovisst öde på ”raggarstråken”.

– Till slut fick jag köpa den mot löfte att inte sälja den vidare. Nu har jag haft Chevan i 27 år så det löftet höll jag, säger Ulf. 
Han berättar också att han köpte en Opel Rekord -71 tre veckor innan 56:an. Även den har han kvar idag.

– Ja, jag är nog inte mycket för att byta bil, säger Ulf med ett skratt.
Arne var inte precis känd för att köra fort och Ulf berättar att det alltid var ett kul nöje för kompisgänget att försöka köra ifatt Chevan med mopparna.

– Han brukade åka runt och hämta upp damerna i byn för att skjutsa dem till kyrkan om söndagarna.
Arne var mycket noga med att hoppa ut och öppna dörrarna för de uppklädda kvinnorna som givetvis tyckte Arne var förtjusande artig, säger Ulf.
Fint bruksskick råder i motorrummet. Den slitstarka sexan på 235 kubiktum och 140 hästar har endast behövt en 
lättare genomgång, för 18 år sedan. 
Notera myntet på oljelocket – snacka om vibrationsfri Blue Flame!
Semester i Norrland
Han berättar vidare att den verkliga orsaken till artigheten snarare var att han var orolig att de skulle stänga igen dörrarna för hårt om han inte skötte detta handhavande själv.

– När någon slog för hårt i de tunga dörrarna blev han mycket tjurig, det var det värsta han visste, minns Ulf med ett leende.
Det var knappast bara söndagsturer i moppefart som Chevan användes till. Arne gav sig iväg på flera långresor. Exempelvis körde han varje sommar hundra mil enkel resa till släkten i Boden, ibland företogs även dessa resor på vintern.
Självfallet rullade den slitstarka Chevan med General Motors välbeprövade sexcylindriga ”Blue Flame-maskin” på 235 kubiktum, 140 hästkrafter och treväxlad manuell låda året runt. Chassit rundsmordes som sagt regelbundet och vagnen tvättades flitigt.

– Arne hade även en Cheva från -57 stående som reservdelsbil. Jag och min kompis fick leka med den. Tyvärr fördärvade vi den totalt. 
Man hade ju inte tanke på att ”skrotet” skulle bli värt en massa pengar och Arne brydde sig inte då han bara var intresserad av slitdelarna på 57:an, minns Ulf lite skamset.
Inredningen är orörd förutom att tyget i sätena har bytts ut. Trepetad manuell låda och ”muskelservo” som sig bör i en svensksåld vagn. Arne Mattsson bor bara en halvmil från Ulf och får ofta återse 
sin gamla Cheva som han vårdade mellan 1963 och 1981.
Orörd inredning
Motorrummet i Chevan är idag i bruksskick. Ulf renoverade maskinen med nya ringar och lager för säkerhets skull redan 1981.

– Annars har det mest varit löpande service med nya framvagnsbussningar och spindelleder under alla åren. Rosten har inskränkt sig till några småhål mellan grill och stötfångare, berättar Ulf.
Under de många åren Arne ägde bilen gjorde han lite penselbättringar på lacken och Ulf lackerade sedan om bilen i originalkulör efter köpet 1981.

– Den är inte omlackerad invändigt eller i motorrummet. Jag har bytt sittdynatygen och golvmattan. Resten, som exempelvis innertaket, är orört inuti kupén, säger han

Sammansatt i Sverige

General Motors svenska sammansättningsfabrik Nordiska AB i Hammarbyhamnen i Stockholm byggdes 1927. Danskarna var först i Europa med sin fabrik som byggdes redan 1923. Fördelen med att importera kompletta bilar i delar var att tullen blev billigare och dessutom tog containrarna mindre plats. I Hammarbyhamnen monterades Chevrolet och Opel fram till just 1956. 

Det här året gick det särskilt bra för Chevrolet som var nummer ett på de amerikanska försäljningslistorna och man byggde över 1,6 miljoner bilar över hela världen.

De så kallade Classic Chevymodellerna som tillverkades åren 1955-57 fick kultstatus och samlarvärde efter bara ett tiotal år. De är förstås omåttligt populära än idag. I USA har det även börjat tillverkas utbyteskarosser i plåt till dessa. Bilarna för den svenska marknaden var oftast sparsmakat utrustade.

Ulfs exemplar är utrustat med sökarlykta och andra tillval särskilt lämpade för det svenska klimatet som elektriska vindrutetorkare, stänkskydd och reflexer bak

Korrekta kläder

Original handbok och stänklappar. De bilar som monterades av Nordiska AB i Hammarbyhamnen i Stockholm hade också 
elektriska vindrutetorkare. Ett plus i det svenska klimatet.
Ulf småsamlar lite på tidstypiska kläder och attiraljer. Han och hustrun Ann-Marie brukar klä upp sig när de drar iväg till bilträffarna.

– På bilderna har jag Ann-Maries morfars kostym från tidigt 50-tal och hon har min mors klänning. Arne har klätt upp sig i samma kläder som han hade när det begav sig iväg på Norrlandsresorna, berättar Ulf.
Den välvårdade Chevan får fortfarande rulla många mil om året. Nyligen införskaffade paret en Kabe-husvagn från 1971 som de ska hänga efter 56:an.

– Längsta turen med Chevan har varit trollstigen i Norge. Midsommar
brukar vi åka till Tällberg och fira. Det blir många turer till Dalarna. Classic Car Week i Rättvik har
varit givet de senaste sju åren, säger Ulf och häller upp en kopp kaffe från den tidsenliga termosen.

Intresset för svensksålda och relativt orörda amerikanska bil ar tycks bara öka mer och mer och det är många som vill höra om vagnens historia när Ulf och Ann-Marie glider in på bilträffar eller är ute och reser.

De har knappast tröttnat efter 27 år med samma bil. Cheva 56:an blir bara roligare allteftersom nya kapitel läggs till i dess långa historia.
Ann-Marie och Ulf Elebjörk från Tierp har knappast några planer på att sälja den fina Cheva 56:an som de haft i 18 år. 
Tidstypiska kläder och nostalgiprylar tar de med som en extra krydda på bilträffarna.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic