Veckans Salubil! Vecka 13, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är 

Chrysler Three Hundred Two Door Hardtop Coupe 6P 1970


Chrysler 300 tillverkades i fyra olika utföranden 1970 och vi kommer 
bara beröra den superhäftiga modellen Hurst. 

Bilen byggdes av Chrysler i 300 Two-Door Hardtop utförande och lackerades i en vit färg med namnet Spinnaker White man stoppade i en 440 motor med namnet TNT som gav 375 hästkrafter en vanlig 727 Automatlåda och diffad bakaxel och en uppstyvad fjädring och kraftiga krängningshämmare sen stoppa man i fabrikens lyxigaste inredning i Brunguld nyans som var hämtad ur option listan hos Imperial. Utöver standardutrustningen i Chrysler 300 satt även i Hurst utgåvorna elhissar. Standard var också vaccumöppning av bagage plus nödvajer då bagageluckan saknar bagagenyckellås. 
Sen skicka man bilen till Hurst lilla fabrik och här tillverkades glasfibermotorhuv med fungerande scoop och glasfiberbagagelucka med spoiler sen la man olika fält i en brunguld färg Satin Tan och en okänd orangefärg.
När Hurst var färdig med bilarna sändes de till Chryslers återförsäljare som beställt ett exemplar. 
Bakljusrampen ger ett härligt nattsken och notera att bagageluckan från Hurst saknar bagagelås
300 Hurst kostade i basutförande 5842 USD och det var 1000 USD mer än standard Chrysler 300:an.
Ursprungligen skulle Hurst sammanställa 650 exemplar men av olika okända anledningar kom bara 485 till 501 exemplar (olika uppgifter finns) att byggas, av dessa var en med sollucka och en Convertible. Däremot förekom bara 440 TNT motorn i dessa originalbilar.

Här är en samlarbil som intresserar folk världen över så om 20 år kommer 99,9% av de som läser detta ångra sig över att de inte slog till när det år 2013 var en till salu i Sverige I Sverige finns idag 10 exemplar registrerade men bara en är till Salu.
Finns den fortfarande till salu så hittar du den på denna länken.                   http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=103873
Väldigt långa bakskärmar är en av de extrema sakerna 
på 2dr HT 1970
Trots att det är separata stolar fram finns en kudde i mitten att sitta på så att sex personer kan färdas på ett exemplariskt sätt.
Alla Chrysler 300 1970 sammansattes på Chrysler enorma fabrik på Jefferson Ave i Detroit Michigan även de 300 som sedermera blev i Hurst utförande.
Stort bagage här ryms allt man behöver och lite till Imperials opitioninredning ger ett lyxigt intryck i denna lyxracer.
Ser en bil ut så här under huven så får man kontrollera kaross, 
fästen dörrar mm extra noga för att veta vad man köper.
Ove Niva hälsar spekulanter välkomna till Haparanda, Ring honom om ni undrar han berättar gärna om både plus och minus på bilen han skickar bilder också om ni önskar hälsar han
SÄLJAREN BERÄTTAR
 Bilen har haft två olika ägare sedan den kom in till Sverige år 2006.
Första gången bilen togs i trafik är den 12 Oktober 2011

Karossen och lackeringen förefaller vara original. Det vill säga efter drygt 40 år så finns det rost i dörrarnas nederkant, samt i nedre kanten av bakskärmarna.
Underredet är faktiskt rost fritt, har rengjort den själv, och även rostskydds primat och lagt på en tunn massa, så den är nu helt perfekt.
 
Inredningen är original. 
Förar stolen har öppnat sig i sömmar, som bilderna visar.
 
Bilen saknar AC, dom har tydligen prioriterat effekten till bakhjulen, istället för kyla inne i bilen. 
Har fått det mesta att fungera, instrument belysning och dimmer fungerar, hastighetsmätare med lös km/timme skala är igång. SealedBeam lycktorna fick byta plats för nyare, så M vid Bilprovningen inte skulle surna till.  Däremot lade bränsle mätaren av efter att Jag monterat ny (original) tank och givare. 
El rutorna, där har jag motionerat igång förar rutan och börjat med passagerare rutan, den rör på sig......men bara lite ännu.
 
Motorn är orörd, har gjort några extra oljebyten från början, då bilen stått ett längre tag innan jag köpte den.  Även växellådan har fått ny olja och filter i ett par omgångar, så även den är nu "städad".

Bakaxeln är diffad.

Som jag skrev i annonsen, så är det rosten i dörrarna samt i bakskärmarnas nederkanter som är det nästa ägare nog skall prioritera. Och det ger ju oundvikligen även en ny lackering, och här har jag fått fram original koderna för färg blandningarna. 

Hursten är hämtad från Tomelilla hit till Haparanda för ca 3 år sedan.
Den har klarat väder omslaget bra, kan bero på att den står i stort varm garage från sen höst tills vi får fram asfalten på våren.
Med vår och asfalt, då talar vi om slutet av april och början av maj.

Bilprovningens papper säger där det finns:
20111012 vid miltal 11176 miles bes utan anmärkning som efterkontrollbesiktning där bromsar bak åtgärdats jämna bromsar 


En av de få originalbilder jag lyckats hitta på denna bil. När de dyker upp på en bilträff i USA så både syns de och fotograferas här en bil från ett Mopar Nationals för några år sedan
Standard Chrysler 300 Two-Door Hardtop så lika men så OLIKA…..

KALL FAKTA Chrysler Tree Hundred Hurst Two Door  Hardtop Coupe 6P 1970

Modellen Hurst  tillverkad i 485 till 501  exemplar  1970. Convertible lämnade fabriken 1970 utan vätskor enligt  tillverkarens uppgifter: 1916,5 kilo
Hjulbas 313,7 cm
Bredd 200,9 cm
Längd 570,7 cm
Höjd 140,5 cm
Spårvidd fram 157,8 cm
Spårvidd bak 157,5 cm
Tankrymd 90,8 liter 
Halvram så kallad subframe
Fjädring fram Torisionsstavar
Fjädring bak Bladfjädrar
440 kubiktum (7,21 liter) som original gav 375 hästkrafter
Trestegs Automatlåda