Veckans Salubil! Vecka 14, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är 

FORD MUSTANG FASTBACK 2+2 GT TWO-DOOR COUPE 4P 1965

Att skriva något om Mustang 1965 som är nytt och intressant är svårt men jag kommer fokusera på vilken oerhört populär bil detta var redan när den lanserades i mitten av sextiotalet man hade hoppats sälja ungefär 100.000

Marknadsavdelningen hade en egen slogan där de sa Four Seventeen by Four Seventeen för de ville slå rekordet från 1960 där Falcon introduserades och sålde 416000 bilar under första året. På de tre största tv kanalerna i USA körde man reklamfilm om denna nya fantastiska sportbil. 

Hur gick det då? Här är några fakta rörande Mustangs första 24 månader i exakt likadant utförande i tre olika modeller Hardtop, Fastback och Convertible 

* Natten till första dagen bilen kunde köpas sov kunder utanför återförsäljarnas dörrar.
* I Garland Texas sålde man en på auktion dagen innan och han som vann auktion sov inne i sin nya bil i försäljningshallen för att direkt på morgonen första dagen få banken att garantera sin check.
* Bara första dagen sålde man 22000 Ford Mustang
* De fyra första månaderna sålde man 100.000 Mustang
* Efter 16 månader hade man sålt 600.00 Mustang
* I Mars 1966 innan det gått 24 månader av produktion hade man sålt mer än 1.000.000 Mustang
* Rolig detalj är att till Hjulen 1964 sålde även Ford 93.000 Ford Mustang Convertible Trampbilar.

Fords genom moderna tiders största framgångssaga och fortfarande idag snart 50 år efter visningen är de första modellerna av Mustang omåttligt populär.
Populärast av och dyrast av de tre modellerna är Fastback och det är en sådan som är veckans salubil.
Är du intresserad ska du se denna film

Perfekt finish ser det ut att vara överallt här är det ordning och reda

Kolla in underredet, detta är bättre än nyskick och här kommer nog nya ägaren granska för att hitta defekter

När du sett filmen ska du sluta drömma. Kontakta säljaren och sätt dig själv i förarsätet på en bil som enligt bilder och ägarens beskrivning är bättre än när den sommaren 1965 lämnade Monteringsbandet i Dearborn, Michigan USA.
Bilen som är till salu totalrenoverades till bättre än nyskick i Tennesse, USA under åren 2004 till 2005. Sedan såldes den till Sverige och första brukaren är nuvarande ägare och han förfinade renoveringen vintern 2005 till 2006 till utställningsskick och efter att den färdigställts har den endast körts ca 35 mil. Bilen har dragits i täkt släpvagn till och från bilträffar och utställningar och har på varje träff den visats fått någon typ av pokal och oftast då den största.
Det är inte ofta du kan köpa en 50 år gammal bil som är bättre än ny men nu har du chansen och du kan köra runt den på trailer och för evigt ha en bil som är välkommen till de flesta utställningar världen över 
Eller så kan du köra och använda den sparsamt och under många år ha en bil med nybilskänsla.
Valet är ditt kontakta säljaren och hör om den är kvar.
Glöm inte kolla bilen ordentligt för att själv konstatera det fina skicket 
Finns bilden kvar hittar du den på denna länken
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=103959

Inredningen i en härlig BlåVit blandning utan att vara enkel. 
Baksätet kunde fällas och då genom bagageluckan kunde 
man stoppa in surfingbrädan och ge sig ut till stranden
Mustang Tillverkade under 1965 totalt 559 451 bilar och av dessa är det i Sverige hela 826 exemplar registrerade men få når upp i detta skick och väldigt få är i GT utförande, om det är en äkta måste säljaren övertyga er om men allt tyder på det den har från fabrik levererats med 289 Option 4 ports motorn och det var den som var standard i GT:n och även den starkaste valet om man ville ha automatlåda. 1965 tillverkades 77.079 Mustanger i Fastback utförande men bara 5776 exemplar hade likt denna även pony inredningen
KALL FAKTA: FORD MUSTANG FASTBACK 2+2 TWO-DOOR COUPE 4P 1965

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 17 Juli 1965 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1140,8 kilo
Hjulbas 313,7 cm
Bredd 173,2 cm
Längd 461,3 cm
Höjd 130,0 cm
Spårvidd fram 140,7 cm
Spårvidd bak 142,2 cm
Tankrymd 60,6 liter 
Självbärande kaross
Fjädring fram spiralfjäder stående på övre länkarm
Fjädring bak Bladfjädrar
Challenger V8 289 kubiktum (4,74 liter) som original gav 225 hästkrafter
Trestegs Automatlåda

Bilprovningens papper säger där det finns:
20100429 vid miltal 5454,4 miles bes utan anmärkning jämna bromsar CO halt ej uppmätt 
20120514 vid miltal 5462,8 miles bes utan anmärkning jämna bromsar CO halt ej uppmätt 
Körförbud inträder 1 Juni år 2014 Önskar att nästa ägaren gör kontrollbesiktningen den 17 April 2014 exakt 50 år efter att Mustangen för första gången gick att köpa. Om så blir kontakta USAbil.nu så bjuder vi på tårta och kontrollavgiften hos bilprovningen och så kommer vi och fotar händelsen.

Ett angenämnt problem som följer med om man köper bilen är att man måste skaffa ett glasskåp för framtida vinstpokaler.



Renoveringsbilder från USA gör det ännu 
lättare att inspektera renoveringen

När Mustang lanserades som årsmodell 1965 visste man att succen var ett faktum så man kunde oblygt kalla den nya Fastback 2+2 modellen som erbjöds 
”THE TOTAL PERFORMANCE 1965 MUSTANG” Inte blev det sämre av att just vår bil utrustats med trevliga GT paketet

SÄLJAREN BERÄTTAR 


Sänder lite bilder på Mussen. Du kan kanske använda några av dom. Lite historik om bilen. Den importerades hösten 05 av en känd importör i Sverige. Skeppades till Göteborg och kom ner till Skåne mitt i natten med biltransport. Det var väldigt nervöst, var bilen i det fina skick som bilderna från renoveraren hade sänt. Problemet var att jag fick aldrig tid att kolla ev. transportskador vid mottagandet. Först dagen efter såg man att den var skadad både fram o bak. 
Vintern 05-06 gick åt att fixa till bilen till utställningsskick. (Tillpassning av krom o justering av dörrspringor och lackning av transportskadorna mm) Sommaren 06 började jag att åka på Powermeet. Den har tagit många priser genom åren och är fortfarande i samma utställningsskick som den var när jag började med den. Mussen har inte körts på landsväg mer än c:a 35mil efter renoveringen. 
Till träffarna har den åkt trailer. Ett litet minus är lacken på dörrstolparna och på insteget inte har samma glans som lacken i övrigt.

MVH

Bertil

Försäljningsbroschyrer är till för att göra den som tittar sugen på att köpa det som erbjuds och undrar om det 
är fler än artikelförfattaren som har ett rejält ha begär.
Så här såg det nog ut i den broschyr som första köparen av vår bil läste innan han sommaren 1965 
gick in och lämnade en check för sin nya Mustang 1965.
Optionlistan är lång till Mustang 1965 man hade tagit fram oändliga olika kombinationer så att just din bil skulle bara vara din bil.

Avslutar med en reklamfilm till.


Om man undrar om varifrån man fick namnet GT så kan man efter läst denna originalbroschyr sluta fundera. Man hämtade det från det populära Ford GT modellen