Veckans Salubil! Vecka 15, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är 

FORD GALAXIE 500 XL TWO-DOOR SUNLINER 5P 1963     
ÄVEN KALLAD LÖRDAGSGODIS


Henry Ford grundade sitt Ford Motor Company tisdagen den 16 Juni 1903 och hur det gick finns massor att skriva om. Idag tar vi och  tittar på den exklusivaste stora öppna bilen 1963 som bara fanns att få med V8:a nämligen Galaxie 500 XL. 

Detta var medelklassens lyxvagn och konkurrerade främst med Chevrolet Impala SS.

Totalt tillverkade USA Ford hela 1.525.404 personbilar som årsmodell 1963 och med detta kom de på en andra plats efter största konkurrenten Chevrolet

Av denna dryga 1,5 miljoner bilar var det bara 18551 exemplar tillverkades av vår Galaxie 500 XL cab.
Till Sverige har det letat sig innan denna totalt 33 exemplar och jag är inte förvånad när jag ser att hela två tredjedelar är röda, titta på bilderna visst passar den fint i rött. 
Ford hade många sammansättningsfabriker och av de 33 som tidigare registrerats i Sverige är fördelade på sju olika fabriker men bara två är likt vår bil tillverkad i Saint Louis. Motorn som sitter i denna är en 390 kubiktum stor motor som gav hel 300 hästkrafter när det begav sig och säljaren säger att den är pigg så de flesta hästarna är nog kvar i motorn.
Så här vill vi det ska se ut cabben nere solen lyser full 
tank och bara vägen och målet framför oss.
Här ser vi den trevliga konsollen med växelväljare och en del av framsätena men vi ser också att innerbelysningen fungerar vilket normalt brukar vara bland det första som slutar fungera. 
Så visst är det fler tecken som tyder på en bra bil än en dålig
300 hästkrafters 390 motorn var det största alternativet om man skulle åka med Automat. Det fanns en kraftigare polismotor men det var inte för de som cruisa runt med taket nere, sedan fanns ju legendariska 427:an men då kunde man bara få manuellt Four on The Floor.

Det sägs att måndags exemplar är extra dåliga bilar, detta är troligen för att de som producerar saker på måndagar är trötta efter helgens äventyr. 
I USA:s Förenta stater jobbade man sex dagar 1962 detta möjliggjorde därför följande: Nämligen att Lördagen den 10 November 1962 sammansattes denna vagn på Fords fabrik i Saint Louis, Missouri, USA.

 

Fords försäljningsslogan 1963 var care free cars och bara framtiden vet om den kommer 
behöva mycket service men en Lördagsbil som är Care Free……

Om detta fina bagagegolv är från 1962 så är det en mycket fin 
kaross på bilen och det är väl troligt om den gått en längre tid i 
Arizona. Kolla de papper säljaren visar upp det berättar en del
Att sidorutorna tätar mot cabben och att de går att veva upp och 
ner kan vara nått man glömmer kontrollera om man köper en 
öppen bil en solig dag! Kortet berättar ju att det ser helt okej 
ut men kolla hur det fungerar när du är på plats
Att den är sammansatt en Lördag torde ju innebära att den är extra superbra då det ju de facto var den sista arbetsdagen för veckan. Vår bil är ju också Röd till färgen så jag tycker vi kallar den för Lördagsgodis. Sen om det är godis även för dig får Du ju kolla när den smakats av vid din kontroll och provkörning. Glöm inte kolla bilen ordentligt för att själv konstatera bilens skick. 
Kontakta säljaren och hör om den är kvar. Du hittar den här om den är kvar.  http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=104005
Om 390 300 hästars motorn går lika fint som den ser ut under ventilkåpan så lär det höras som en viskning under huven……. Solsken och en fullsize cab! Kan livet vara bättre?
SÄLJAREN BERÄTTAR 


Bilen har han köpt i Santa Barbara Californien men kommer ursprungligen från Arizona, vars i Arizona vet han inte.
Arizona skyltarna satt fortfarande kvar på bilen vid köpet i Santa Barbara.

Bilen är i ett fint original skick men inte perfekt det finns alltid någon liten repa el polerros när man synar den nära men priset är satt därefter.

Bilen har en väldigt bra kaross o ram och det finns ingen rost. 
Krom är bra men inte perfekt

Suffletten och inredningen är hel och fin.

Motorn går bra och han tom lyft på en ventilkåpa o där är kliniskt rent likaså när man följer stötstången ner till lyftaren ser det rent ut vilket troligen innebär att motorn blivit renoverad, men det är bara antaganden.

Vore väl trevligt att kunna parkera den här bilen framför ditt hus?

Och man får väl anta att när bilen är i det skick som Gert beskriver kan det i vissa ögon vara underbar och i vissa ögon sådär men om du gillar det du ser åk till honom och ta en rejäl tur för att känna om detta är bilen för dig. Så kanske vi ser dig i sommar med suffletten nere…

Bilprovningens papper säger där det finns:
20130408 vid miltal 16583 miles besiktigad utan anmärkning ganska jämna bromsar CO halt 0,5% vilket är något lågt.

Om man åkte Galaxie 500 XL 1963 kunde man åka och parkera 
vars man ville och man fick tom ha två galanta damer med. 
Om det funkar sådär 50 år senare kan du få veta om du slår 
till innan någon annan.
På omslaget till försäljningsbroschyren för Ford Galaxie 1963 
visar man det finaste man kunde nämligen en Röd Galaxie

 

Titta och njut vem vill inte att ens kvinna ska få detta ansiktsuttryck när hon åker med i passagerare sätet. 
Med Ford 1963 är det möjligt. Ta med frun på provturen och testa om det funkar.
KALL FAKTA:FORD GALAXIE 500 XL TWO-DOOR SUNLINER 5P 1963


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 10 November 1962 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1732,8 kilo
Hjulbas 302,3 cm
Bredd 203,2 cm
Längd 530,9 cm
Höjd 139,4 cm
Spårvidd fram 154,9 cm
Spårvidd bak 152,4 cm
Tankrymd 75,7 liter 
Hel ram med lös kaross ovanpå
Fjädring fram spiralfjäder
Fjädring bak Bladfjädrar
Thunderbird V8 390 kubiktum (6,39 liter) som original gav 300 hästkrafter
Trestegs Automatlåda Ford-O-Matic trestegs.

Körförbud inträder 1 Maj 2015 på denna bilen.

Man gjorde allt för att bevisa sin skönhet, här genom att visa djupet i lackeringen, hur denna speglar omvärlden vet vi inte men om det är din egen spegelbild så lär du le för då är köpet nära.