Veckans Salubil! Vecka 16, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är:

CADILLAC COUPE DE VILLE TWO-DOOR HARDTOP COUPE 6P 1960


Cadillac färdigställde sin fabrik på Clark Street (Clark Street Plant) 1927 och den utvecklades under en följd av år 1960 byggde man på med en extra våning för ett nytt lackeringssysten så när vår bil byggdes gick fabriken på högtryck och man producerade totalt 144.184 exemplar av Cadillac. 
Dessa siffror gav dom en tionde plats på försäljningslistan. Som vanligt låg Ford och Chevrolet högst på försäljningssiffrorna i USA

Vår bil som är den klassiska Coupe De Ville tillverkades i 
hela 28 585 exemplar och kostade ny i basutförande 5252 USD

Av de som är registrerade idag i Sverige är det bara en som registrerades när den var ny 1960 och ingen annan av våra Cadillac 1960 J bilar är registrerade under sextiotalet. 
Vi kan dock nämna att det finns uppgifter om att 16 Cadillacs registrerades för första gången i Sverige 1960 men det innefattade ju alla årsmodeller

Så av de i Sverige idag registrerade Cadillac Coupe De Ville 1960 bilarna som finns idag
Registrerades 1 under sextiotalet
Registrerades 10 under sjuttiotalet
Registrerades 30 under åttiotalet
Registrerades 20 under nittiotalet
Registrerades 65 under nollnolltalet
Och hitintills har 12 till kommit under tiotalet

Vi har även 12 exemplar som har fått skyltar som aldrig tagits i trafik

Cadillac 1960 är snygg ur alla vinklar och extra snyggt när himmeln 
speglar sig i motorhuven, ser ut att vara rejäla lager med klarlack
Så totalt har vi idag 150 av denna bil i vårt land och vi kan stolt skylta med att utanför USA finns inget land med så många Cadillac 1960. 
Orsaken är förstås för att vi älskar denna typ av bil och linjer. 
Här syns tidligt den skarpa toningen i vindrutan man ser också att 
det följer med två par tärningar ett för vintern å ett för sommaren?
Kolla knapparna på golvet den här bilen har tidigare snurrat runt på lite olika ställen, kul när man köper en bil som går å köra!
Jag minns en gång 1984 när vi var ett gäng som åkte söderut från Vilhelmina så stannade vi utmed E4:an i Söderhamn och då åkte vi just en 1960 Coupe De Ville. Vi satt och drack kaffe å tog en macka när en Italiensk familj sladdade in. Den Italienska mannen slängde sig ut ur bilen sprang runt vår svarta Cadillac och frågade på engelska om han fick titta in i bilen och givetvis erbjöd vi honom att provsitta bakom ratten. Han sätter sig in lyfter armarna lägger händerna på ratten tittar genom ratten ut på instrumenten och granskar instrumentbrädan: Så ler han med hela ansiktet och utbrister högt ”Madonna” Vi förstod att han var lycklig över det han såg och idag nästan 30 år senare får jag samma lyckorus var gång jag låter blicken svepa över denna gigantiska bräda. Varför inte själv prova på detta fina exemplar.

Snyggare bakgrund till denna bil är svår att hitta och om du kollar ordentligt på kortet ser 
man att det är en starkare toning i bakrutans övre del

Till Sverige har det letat sig innan denna totalt 33 exemplar och jag är inte förvånad när jag ser att hela två tredjedelar är röda, titta på bilderna visst passar den fint i rött. Cadillac hade många sammansättningsfabriker och av de 33 som tidigare registrerats i Sverige är fördelade på sju olika fabriker men bara två är likt vår bil tillverkad i Saint Louis. Motorn som sitter i denna är en 390 kubiktum stor motor som gav hel 300 hästkrafter när det begav sig och säljaren säger att den är pigg så de flesta hästarna är nog kvar i motorn.
De tre vanligaste färgerna i Sverige är Vit, Röd och Blå i nämnd ordning men måste vara ovanligt med denna lyster.

 

Här är en av sex filmer som skulle visa för Cadillacs återförsäljare vad som var så där superbra med Cadillac 1960. 
Cadillac var inte svårsåld 1960 och lär inte vara det 53 år senare heller.
Här ser man att det sitter på lite större fälgar. Glöm inte fråga säljaren hur man byter däck för 
ibland passar reserven bara fram och kanske behövs distanser.
Vi vet också att Fleetwoods karosserifabrik levererade denna bil som nummer 3364 av de 22585 så vi kan gissa att den är tillverkad någon gång under Oktober 1959 När bilen lämnade fabriken 1959 så var det en bil lackad i en färg nämligen Hampton Blue och inredningen var läder och tyg i Svart å Blått då som nu Snyggt!!
Bilen har sedan fabrik haft Tonade rutor, sex vägs elsäte, styr och bromsservo sen är den utrustad med lite lull lull fälgar och stereo mm. Glöm inte kolla om originalfälgar och kapslar följer med det är alltid trevligt att ha kvar originalet

Glöm inte kolla bilen ordentligt för att själv konstatera bilens skick. 

Kontakta säljaren och hör om den är kvar. Finns den kvar hittar du den på denna länken. http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=104063
Här är den nymålade motorn som verkligen inte skäms för sig och det är kul att kolla oljan när man tankar när det ser ut så här.
SÄLJAREN BERÄTTAR 


Jag har ägt bilen i ganska många år, jag köpte den för fem år sen och har under åren kört en hel del och haft mycket roligt. Den har nu 86000 miles på mätaren och jag tror det är vad den rullat sedan ny det innebär ca 14000 mil. Jag har servat och hållit ordning på bilen och bland annat har ny oljepump och ny förgasare monterats när jag målade upp motorutrymmet. Topparna lyftes av då och vi konstaterade att loppen var fina och vi slippa bara in ventilerna och bytte packningar. Bilen var lackad när jag köpte den. Den förbrukar ingen olja och tar ca 1,5 liter milen. 

Vi har monterat en nyrenoverad TH 400 tre stegs automat och bytte då även knutkors stödlager mm.
Sitter även ny aluminium kylare.
Likströmsgeneratorn har fått lämna plats åt en modern växelströmsgenerator
Gick igenom framvagnen år 2010 och då byttes en del bussningar samt styrsnäckan och i samma veva renoverades bromsarna med nya backar runt om och ny huvudbromscylinder
Karossen är spikrak och rostfri, har lagat på ett ställe under fötterna på passageraren, hittade inget mer.
Listerna bra och kromet bra en liten buckla på bakstötfångaren annars helt okej.
Innan jag köpte den så fixades Inredning, lack dörrsidor, matta, dash allt gjort i Bodafors år 2007.
Bagageinredningen är original och skicket hyfsat

Här ser vi att innerbelysningen lyser och vi ser en rejäl 
brandsläckare som kan vara skillnaden om nått börjar brinna. 
Många försäkringsbolag kräver brandsläckare

Så här visade man bil och tänkt ägare när den såldes ny 1959.

 

Det här är film sex av sex och jag är övertygad att efter du sett texten The End i slutet av filmen 
så är det betydligt lättare att göra slag i saken än innan

KALL FAKTA: CADILLAC COUPE DE VILLE TWO-DOOR HARDTOP COUPE 6P 1960


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken Oktober 1959 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2134,2 kilo

Hjulbas 330,2 cm
Bredd 202,9 cm
Längd 571,5 cm
Höjd 137,41 cm
Spårvidd fram 154,9 cm
Spårvidd bak 154,9 cm
Tankrymd 79,5 liter 
Hel ram med lös kaross ovanpå
Fjädring fram spiralfjäder
Fjädring bak spiralfjädrar
V8 390 kubiktum (6,39 liter) som original gav 325 hästkrafter
Fyrstegs automat Hydramatic
Körförbud inträder 30 Juni 2013

Bilprovningens papper säger där det finns:
20110616 vid miltal 80320 miles besiktigad utan anmärkning ganska jämna bromsar CO halt ej uppmätt.
Blir man upphämtad av en Hampton Blue Cadillac 1960 krävs det att fröknarna klär sig med stil….. och visst har de lyckats
Site-Seeing kan upplevas på många sätt men ett av de bästa borde vara i framsoffan på en Cadillac 1960………..