Svensksåld Corvette -63
General Motors visningsexemplar

 
Av Glenn Johansson text och Magnus Karlsson  foto, Bilsport Classic


Den vackra Chevrolet Corvette Stingray 63:an som
Per Petersson från Linköping köpte för ett par år sedan är onekligen unik. Hans välvårdade Chevy var den enda Corvette-63:an som General Motors själva tog in till Sverige som utställningsexemplar och således den enda
svensksålda. Förutom en del bättringslackering är den amerikanska sportvagnen dessutom orenoverad men ser fortfarande ut som ny.

USA-bilsentusiasten Per Petersson från Linköping har flera ovanliga, svensksålda jänkejärn hemma i garaget. Han har tidigare figurerat i Bilsport Classic, då med Marc Wallenbergs Oldsmobile Toronado 66:a som fortfarande är kvar i hans ägo förstås.
Per har även en fin svensksåld T-bird -64 och flera renoveringsobjekt.
Projekten han skruvar mest med är 1920- och 30-talare. De svensksålda vagnarna har nämligen varit välskötta och inte krävt så mycket tid i garaget.
– Det är ju svårt att hitta gamla svensksålda USA-bilar i riktigt bra skick med tanke på vårt klimat. Men det är desto roligare när man väl gör det just för det historiska värdet och all historik som ofta finns välbevarad, inleder Per. Linköpings-bon har hittat sina bilar via tillfällig heter.
Skicket och dess historia har fått avgöra om han slagit till eller ej.
Köpt i hemstaden
Den silverfärgade ChevroletCorvette-63:an dök upp i Linköping under slutet av 90-talet och dåvarande ägaren bodde bara ett par kilometer från Per och hans sambo Anna-Karin.
När den åtråvärda ”Vetten” blev till salu var Per såklart intresserad. Dessa klassiska sportvagnar i toppskick är inte billiga precis så köpet fick vänta.
– Tiden gick och jag trodde den var såld för längesen. Plötsligt ringde telefonen. Säljaren hade gett en god vän i uppdrag att hjälpa till att finna en seriöst intresserad spekulant och då ringde kompisen mig. Jag hade sparat lite mer pengar och tänkte nu eller aldrig och slog till, berättar Per som hämtade bilen hösten 2005.
Inredningen är i perfekt skick och helt orörd sånär som tidstypiska extra högtalare som monterades redan på 60-talet.
Inga Corvette-63:or levererades med km/h-mätare men
Per har låtit konvertera sin hastighetsmätare.
Bagageutrymmet är begränsat som sig bör på en sportbil.
Bensin tanken tar det mesta av utrymmet under mattan.
Den enda GM tog in
Corvetten såldes ny hos General Motors stora återförsäljare Gustaf Byrenius Bil AB i Stockholm. Den exklusiva sportvagnen togs in till Sverige som utställningsexemplar hösten 1962.

– Detta är den enda Corvette split window som GM officiellt tog in för visning. Sedan dök det ju förstås upp flera privatimporterade, däribland roadsters som även hade fuel injection, berättar Per.

Den nya Corvette-modellen var förstås mycket omskriven redan då och just Pers bil var bland annat på omslaget av Teknik för alla i januari 1963.
Tanken var sedan att Gustaf Byrenius son skulle köpa bilen efter det att den hade slutfört sitt promotionarbete och mycket riktigt körde han en del med Corvetten.

Efter bara en sommar ska dock sonens fru tyckt att den sportiga Chevan var i trängsta laget och dessutom besvärlig att sig in i.
Paret Byrenius ställde ut bilen till försäljning framåt hösten 1963. Corvetten köptes då av Gunnar Strömbom som var del ägare i firman AB Bröderna Andersson som gjorde mycket lackeringsjobb åt Byrenius.
Nästintill orörd

Gunnar bytte in sin nästan nya Chevrolet Impala Coupé samt erbjöd lackarbeten som delbetalning.
Nypriset på en sådan här Corvette -63 låg på strax över 40.000 kronor, en Impala runt 20.000 så man kan tänka sig att det blev fullt pådrag i lackboxen ett tag framöver ...

Gunnar Strömbom har ägt bilen under flest år och han körde flitigt hemma i Stockholm samt även en hel del ner till sommarstället i Skåne.

– Han lät även montera lite tidstypiska attribut såsom en stor ringklocka från en spårvagn som tyvärr har försvunnit.
Det sitter också dubbla uppsättningar lufttryckshorn som spelar melodierna La Cocaracha vilket var vanligt på så cruisingstråkens bilar redan på 60-talet, säger Per.
Originalmaskinen på 327 kubiktum och 300 hästkrafter
har aldrig behövt renoveras.
Han tillägger att den andra melodin mest ger ifrån sig ett stort bröl då systemet är defekt.

Bilen blev omlackerad i fronten, sidorna och bakdelen på 70-talet i originalkulören Sebring Silver.
På tak och huv är det således originallack och då Strömbom var lackerare till yrket har han fått till bättringarna utan skarvar.

Motorrummet har putsats upp en del men maskinen på 327 kubiktum och 300-hästar är aldrig renoverad.
– Bilen är utrustad med Bendix-bromsservo, ett tillbehör som gjorde trumbromsarna bättre. GM sålde dessa som tillbehör till sina bilar med trumbromsar.

Det sitter även så kallade Sintered metallic brakes bromsbackar som ger lite bättre bett samt positraction-bakaxel, berättar Per.

Ser äkta ut

Tidiga Corvette 63:or levererades endast med AM-radio. Strömbom var emellertid på en semesterresa till USA och inhandlade en AM/FM-radio men den blev inte ditsatt förrän tidigare ägaren lät renovera den hos Benndorf Elektronik.

Inga Corvette 63:or levererades med kilometermätare. Per har därför låtit Jan-Erik Heikefelt renovera mätare och även fixat mätartavlan så att de nu visar korrekt km/h.

– Det ser väldigt fabriksmässigt ut och ingen kan ju se skillnad mot ett original som inte finns, säger Per med ett skratt.

På de gamla besiktningsprotokollen går det också att läsa om diverse anmärkningar på milesmätaren. Corvetten har svart vinylinredning, dessutom är inget i inredningen utbytt. Det är sannerligen inte lätt att se att bilen är 45 år gammal.
Såväl servicelappar som id-brickan från
General Motors Nordiska AB är välbevarade.
Kraftfulla maskiner
Chevrolet Corvette fick en rejäl ansiktslyftning 1963 då den första riktiga Corvette-coupén såg dagens ljus. Tidigare modeller hade avtagbar hardtop. Den hade också vackra så kallade split windows bak. Bara bakskärmarna var ungefär likadana som året innan.

Strålkastarna var gömda under uppfällbara luckor. Detta var inte bara för den rena designens skull, utan skulle också ge bilen bättre aerodynamik med luckorna nedfällda.

–Det lilla bagageutrymmet sitter under mattan bakom stolarna så man får packa ganska lätt, säger Per med ett leende.
Tillvalsmotor fanns i form av en 327:a med fuel injection och denna gav 360 hästar. Med RPO ZO6-paketet fick man både den kraftfulla insprutningsmotorn samt bättre bromsar och stötdämpare, fyrväxlad manuell låda,posi traction-bakaxel och aluminium-fälgar med knock off-centrum.
Paket kostade dock nästan2.000 dollar extra.
Per och Anna-Karin har den enda split window-Corvetten som togs in till Sverige av General Motors 1963.

Tidigt exemplar

Idag finns det gissningsvis ett 40-tal coupéer i Sverige av denna årsmodell.
Pers exemplar tillverkades tidigt på modellåret, redan oktober 1962, så det har en del annorlunda detaljer jämfört med senare 63:or. Det mesta är småsaker som lite andra lås och knäppen i inredningen.
Ovanligt är att vagnen är utrustad med fyrväxlad Borg-Warner-låda istället för General Motors egna Muncie-låda som de senare modellerna har.

– Många tar för givet att det är en Muncie när man ser tillbehörskoden M20, men de tidiga hade Borg-Warner som original, berättar Per.
Han har nu ägt den vackra sportvagnen sedan hösten 2005 och kört ungefär 700 mil till olika veteranbilsrallyn och bilträffar hittills.
För en kille som Per Peterson från Linköping som gillar svensksålda amerikanska bilar med historik är Corvette Stingray -63 perfekt.
Visningsexemplaret – det enda som General Motors själva tog in och sålde i Sverige!

Luckorna till strålkastarna är eldrivna.
Första ägaren bytte till Marshall-lyktor på 60-talet.
Pers Corvette var mycket omskriven. I januari numret 1963 av Teknik för alla har Göran Andrén fotograferat
den nyanlända GM-vagnen.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic