Veckans Salubil! Vecka 17, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är:

DODGE CHALLENGER T/A TWO-DOOR HARDTOP COUPE 4P 1970

Dodge kom inte in riktigt i Pony bils kriget förrän 1970 och då på en plattform som kallades E-Body som delades med Plymouths Cuda/Barracuda.
Challengers alla olika utföranden tillverkades under modellåret 1970 i 83032 exemplar varav det var planerat att bygga 2500 T/A Challengers (en för varje återförsäljare) men till slut blev det 2399 producerade och det finns ett okänt antal kvar men de flesta finns kvar och det stora Challenger T/A registret berättar att de har koll på 1400 exemplar idag 2013.

Tittar vi på statistiken idag är det 14 exemplar registrerade i Sverige av denna högt värderade T/A vagn och här är lite info om dessa 14

Första kom Måndagen den 11 September 1972
Femte kom Fredagen den 7 November 1975
Elfte kom Tisdagen den 7 Augusti 1979
Idag April 2014 är det bara tre till så nu är det 14
Av de 14 är sju avställda och sju i trafik
Av de 14 är det en som aldrig varit ut i trafik

Man berättade stolt om ett avgassystem som var kort och inte
stjäl effekt dessutom satt trattar i slutet som megafoner för att
höja ljudet ytterligare. Så gjorde man för att tillfredställa
köparen i Mars 1970. Se nu 43 år senare hur det gått.
Vill Du vara åter i en ny bil som du har ca500 tusen att
spendera på. Köpt då denna Nya bil för om 43 år från nu år
2057 kan Du stolt berätta att Din bil hållit marknadsvärdet
genom hela ditt liv. Köp kör njut och få pengarna åter…..

Slutsatsen jag drar av ovan statistik är att vill man ha en T/A Challenger så har det nog varit ganska lätt på sjuttiotalet men de senaste 34 åren har det kommit in tre exemplar och denna är en av dessa.

På de T/A bilar som hade varvräknare började rödmarkeringen
vid 6500 RPM och slutade vid 8000 RPM.
Den pigga 340 motorn är pigg oerhört pigg. Och utan tunga extra utrustningsprylar kommer den ännu fortare upp i varv……


Av de Challenger 1970 som byggdes med tak är T/A modellen den vanligaste och minst tillverkade av alla Challenger, modellen T/A kunde bara fås 1970 och alla T/A bilar byggdes på fabriken i Hamtramck, USA.

Bilen erbjöds först i Mars 1970 till kunderna och var försök att få ökat intresse inför det faktum att Dodge satsade på att tävla i Sports Car Club of American Sedan Championship Trans Am och det är en sådan gat version som nu är till salu.

Reglementet hos SCCA begränsade motorstorleken till 350 kubiktum varför Dodge tog en 340 motor och plockade på tre två portsförgasare som de kramade ut ca 325 (uppgavs till 290) hästkrafter från och med raceversionen av denna lyckades Sam Posey startnummer 77 inte vinna någon av de 12 deltävlingarna (två tredjeplatser) men kom på en hedrande fjärde plats i hård konkurens på poäng över året.
Bilarna som tävlade i Trans Am Serien var förutom Challenger T/A bland annat AAR Cuda, Camaro Z28, Mustang 302 Boss, Javelin mm.

Förutom skicket är vår T/A unik då den är den enligt Galen V Govier registret i USA den enda existerande T/A Challengern med rattväxel och standard instrument vilket gör den till One of One vilket är ovanligt och det drar givetvis upp intresset för just denna bil.

För följande var option som inte satt på denna bil från fabrik
* Golvkonsoll med golv växel väljare
* Sport instrument så kallat Rally Pack
* Tonade rutor

Man la enorm energi på Dodge 1970 för att få till bakdelen av bilen för det var den de tänkte visa konkurrenterna och visst lyckades de många gånger.

Tom Hill den amerikanska ägaren beställde en besiktning av den världskände Mopar experten Galen V Govier
som han färdigställde Tisdagen den 17 Februari 2009. Kom ihåg att dokumenten är oftast viktigare i USA än själva bilen.
Steg ett kolla vilka dokument som är med, är man nöjd kollar man bilen.
 Så prova du också läs den besiktning och kontroll som gjorts på bilen det är unikt med svenska ögon mätt.

Kontrollera detta är noga men är nog helt perfekt även under Bagaget kolla noga under mattor osv den här bilen tål att kollas,
igår, idag, imorgon och om 43 år…….

I SCCA:s resultatlista  så blev det två tredjeplatser i 1970 års tävlingssäsong i denna Dodge Challenger med Sam Posey
som förare knep en fjärde plats totalt.



Men första köparen försökte nog få ut max hästkrafter i asfalten för den nätta summan 3818 USD som han betalade för den, han visste nog att bilen inte går fortare eller bättre med ovan option, sanningen är väl att den borde gå bättre då den väger mindre…….

Glöm inte kolla bilen ordentligt för att själv konstatera bilens skick.
Priset för denna fantastiskt fins bil är 520 000 kr

Finns den kvar hittar du den här:
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=104100
Build Sheet följer med bilen, den berättar hur den en gång var byggd, läs genom var noga ju mer du lär dig om bilen desto häftigare är den.
Sex vägs elsäte, styr och bromsservo har bilen och den är även utrustad med lite lull lull fälgar och stereo mm. Glöm inte kolla om originalfälgar och kapslar följer med det är alltid trevligt att ha kvar originalet

Glöm inte kolla bilen ordentligt för att själv konstatera bilens skick.

SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej!
Vi börjar med pris 520 000 kr eller bud.
Vi köpte bilen i höstas men upptäckte ganska snart att det blev lite för mycket med 2 pärlor i garaget  eftersom vi har en entusiastbil till i nästan samma skick och en måste gå och det blev vår fina T/A Challenger.

Allt är orginal renoverat i minsta detalj och mopar experten Galen V Govier inspekterade den efter renoveringen och en 50 sidig rapport finns på det som följde med i köpet, det följer även med en buildsheet som beräftar originalet och Fender Tagen är på plats
.Den är lika fin under som över. Det har skrivits lite om vår bil men även en stor artikel i Power Magazine 2011 med den förra ägaren. Vi har även en glidare men vi var sugna på en muskelbil också så när vi hittade den här bilen så blev vi sålda på den häftiga färgen och att bilen såg ut som ny på alla vis. Den förra ägaren hade kört bilen ca 15 mil när vi köpte den, och vi har nog kört det samma så den har typ gått 30 mil efter renovering.
 
 Med vänlig hälsning   
Britt-Marie och Anders Andersson Västerås
På luftrenaren får det korrekta namnet six pack plats men på skärmar och i broschyrer står det istället SIX PAK för att det ger bättre harmoni utseende mässigt. De e fränt de
KALL FAKTA: DODGE CHALLENGER T/A TWO-DOOR HARDTOP COUPE 4P 1970

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken tillverkningsdagen Tisdagen den 24 Mars 1970 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1406,8 kilo
Hjulbas 279,4 cm
Bredd 193,3 cm
Längd 485,9 cm
Höjd 129,3 cm
Spårvidd fram 151,6 cm
Spårvidd bak 154,2 cm
Tankrymd 68.0 liter
Självbärande kaross
Fjädring fram spiralfjäder med övre och undre länkarm
Fjädring bak bladfjädrar
Bakaxel 8 ¾
Bromskivor fram Trummor bak servoassisterade
Servostyrning
340 Six-Pack V8 340 kubiktum (5,57 liter) som original gav 325 hästkrafter
Tre Stegs Automatic Torqueflite
Tillverkad 23 Mars 1970
Är den äldsta registrerade T/A Challengern i Sverige
Körförbud inträder 30 Juni 2013

Bilprovningens papper säger där det finns:
20110610 vid miltal 76508 miles besiktigad utan anmärkning ganska jämna bromsar CO halt ej uppmätt men ljusinställning var för låg.

Cigarrtuggande polis som inte gillar Challenger 1970 till en början i alla fall…..

En blygsam liten svartvit broschyr var de som sändes ut till återförsäljarna, köparna av denna vagn var inte massorna
utan ett fåtal som visste exakt vad de ville ha SPEED…
Kör man en Challenger som det är tänkt att den ska köras är det nog viktigt att ha släkt eller vänner inom polisen
Slogan 1970 var att om du köpte en Dodge så var Du Dodge Material och luta dig åter i fåtöljen. Är Du det så slå till!
Dodge tyckte också i sin marknadsföring att de andra pony bilarna hade för lite effekt……
stämde väl på dragracingbanan bättre än på rundbanan men fräna annonser är det

Vi avslutar med en film om 1970 Trans-Am Year in Review

Challengern skymtar förbi då och då

Resultatlistan

1970 SCCA Trans-Am Race Results

 Round 1 Laguna Seca Raceway Monterey, CA April 19, 1970

Winner: Parnelli Jones Mustang Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 6th place (3 laps, 50secs behind)

 Round 2 Dallas International Speedway Dallas, TX April 26, 1970 Winner: Rained Out - Not Rescheduled
Round 3 Lime Rock Park Schaefer Trans-Am Race Lakeville, CT May 9, 1970 Winner: Parnelli Jones Mustang Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 3rd place (3 laps behind)
Round 4 Bryar Motorsport Park Herald-Traveler Trans-Am Race Loudon, NH May 31, 1970 Winner: George Follmer Mustang Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 23rd place (Did Not Finish)
Round 5 Mid-Ohio Sports Car Course Mid-Ohio Trans-Am Race Lexington, OH June 7, 1970 Winner: Parnelli Jones Mustang Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 5th place (3 laps, 73 secs behind)
Round 6 Bridgehampton Race Circuit Marlboro 200 Bridgehampton, NY June 21, 1970 Winner: Mark Donohue Javelin Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 20th place (Did Not Finish)
Round 7 Donnybrooke International Speedway Brainerd, MN July 5, 1970 Winner: Milt Minter Camaro Sam Posey
(#76 Autodynamics T/A) 20th Place (Did Not Finish)
Round 8 Road America Elkhart Lake, WI July 19, 1970

Winner: Mark Donohue Javelin Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 3rd place (90 secs behind)

Round 9 Le Circuit Mont-Tremblant St. Jovite, QC Canada August 2, 1970 Winner: Mark Donohue Javelin Sam Posey
(#76 Autodynamics T/A) 4th place (1 lap behind)
Round 10 Watkins Glen Grand Prix Course Watkins Glen, NY August 16, 1970 Winner: Vic Elford Camaro Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 29th place (Did Not Finish)
Round 11 Seattle International Raceway Kent 200 Kent, WA September 20, 1970 Winner: Parnelli Jones Mustang Sam Posey
(#76 Autodynamics T/A) 3rd place (1 lap, 81 secs behind) Ronnie Bucknum
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 27th place (Did Not Finish)
Round 12 Riverside International Raceway Mission Bell 200 Riverside, CA October 4, 1970 Winner: Parnelli Jones Mustang Tony Adamowicz
(#76 Autodynamics T/A) 24th place (Did Not Finish) Sam Posey
(#77 Autodynamics - Classic Wax T/A) 31st place (Did Not Finish)