Veckans Salubil! Vecka 18, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är:

LINCOLN COLLECTORS SERIES CONTINENTAL MARK V TWO-DOOR COUPE 5P 1979

1939 lanserade Lincoln sin lyxmodell Continental och vid modellens 40 års jubileum och där man redan i namnet varnade för en blivande samlarbil (Collector) visade att detta var något utöver det vanliga och med backspegeln i handen vet vi att Continentals femte series sista årsmodell var 1979. Bilen hade för tiden extremt stora mått och räknas idag som den sista riktigt stora fullsizen.
Större och bättre samt dyrare kunde ingen vanlig biltillverkare erbjuda i USA
Om Du 1979 var direktör eller hög chef för ett företag i USA och ville komma körandes (inte skjutsad) till dina möten så var det många som valde just denna bil.

Valde man en enkel Mustang i basutförande fick man punga ut
med 4071 $. För en Lincoln fick man betala mer än fem gånger en Mustang!  Priset låg på 21326 $ i det utförande som nu är till salu.
Med det nypriset var man den näst dyraste USA tillverkade bilen på USA:s bilmarknad. Endast Excalibur var dyrare men den bilen var mer ett specialbygge än fabriksbyggd bil. Bilen är väl idag inte någon extrem samlarbil men helt klart kommer den nämnas som en av de förnämsta bilarna som tillverkades under 1900 talet.

Visst kan den beundras en mäktig bil som stod på gården hos de rikaste av de rika för drygt 30 år sedan i USA och med parkeringsljusen så långt ut till sidan gjorde
den extremt bred även i mörker.


Allt på bilen är standard och utöver detta finns att särskilt nämna
* Läderklädd instrumentbräda
* Läderklädd instruktionsbok
* Läderklädd verktygsetui som innehåller förutom verktyg bla vita bomullsvantar för att skydd köparens händer vid eventuell driftstörning
* Cartier kvalitetsklocka
* Kashmir plysch inredning
* Paraply
* Digital AM FM radio med stereo 8:a
* Luftdrivet svankskydd I förarstol
* Elsollucka i glas
* Plus massor av andra nödvändiga lyxtillbehör

Motorn är inte kraftig i hästkrafter men ger den perfekta
tysta mjuka väl balanserade gången som Lincoln
lyckades så bra med i slutet av 70 talet.
Vänster dörrsida och förarsäte är vad som nöts först
speciellt i en två dörrars lyxbil.

Vi kan inte undgå att nämna att Lincoln 1979 var den första amerikanska fordonstillverkaren som erbjöd sina kunder radialdäck. Original satt det Europeiska kvalitetsdäcket Michelin 235X75X15.
Just denna modell erbjöds i fyra olika färger, mörkblå, ljusblå, silver och vit. Det tillverkades och såldes 6262 exemplar av denna dyra bil och det går inte se hur många som finns registrerade i Sverige men vi gissar att det finns ca tio exemplar i varierande skick.
Söker du en ovanlig bil som på lång sikt kommer att nämnas i historieböckerna som en av de fränaste bilarna så ska du slå till på denna jätte.

Kontakta säljaren och se om den är kvar, du hittar bilen på denna länken om den finns kvar. http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=104233

Man kan misstänka att det väl tilltagna baksätet
aldrig är nyttjat mer än ett par gånger.
Köper du en bil av denna rang läs på instruktionsboken
och kolla att alla knappar funkar. Sitter där en knapp har
den en funktion och fungerar allt är det svårt att pruta.
SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej!
Här kommer historien om hur jag hitta min mycket fina Lincoln
Då jag allti varit frälst i denna Lincolnmodell som jag anser vara den ultimata lyxbilen alla kategorier så var jag nu på jakt efter en Mark V i toppskick som jag skulle kunna ha som fin finbil sommartid.
Jag har tidigare haft en 1978 Diamond Jubilee Edition, två stycken beiga Cartier en 78 och en 79a, samt en gul Luxury group från 1977.
Dessa har varit bilar i bruksskick, så nu var det äntligen dags att skaffa en riktigt fin.

Jag hittade en Diamond Jubilee Blå i New Jersey som hade gått bara 2000 svenska mil men den bilen skulle hamnat på runt en kvarts miljon hemma i Sverige på gatan så det tyckte jag var för dyrt.
Då jag satt och lusläste Hemmings en dag dök denna vagn upp, och efter som jag var på väg till LA en månad senare så tog jag med annonsen och ringde en eftermiddag.
En lätt förvirrad trevlig jänkare svarade och berättade att den bilen fanns några timmar därifrån på hans farm ute i öknen, själv bodde han i sydvästra Orange County.
Han tyckte att jag och min polare, Cronje (58 Chevrolet) Hellberg ifrån Sundsvall skulle flyta förbi honom för han hade lite andra bilar han ville visa.
Så en kväll letade vi oss ut till honom och kom in på en villagata i ett ganska exklusivt område där stod det gamla usabilar utefter hela gatan (undras vad grannarna tyckte?).

Han bodde såklart i områdets risigaste kåk med bilar på gräsmattan både framför och bakom huset i de mest varierande skick.
På bakgården stod bland annat en 300 L cad som säkert stått där i 15 år nercabbad, på gatan en helfräsch El Camino 1964, en Buick Riviera 71a några Cheva o Cadillac 60 tals cabbar mm, ja det var bilar o delar o hjul överallt på denna tomt o gata.
Helt plötsligt kastade jag ett öga på det öppna dubbelgaraget som var fyllt från golv till tak med bildelar o annan bråte, och tro det eller ej men var det inte en fena från en Imperial som stack fram under allt bråte!

Jag o Cronje var där på en millisekund och började lyfta på lite lister o andra prylar, därunder stod en 1957 års Imperial cabriolet nylackad utan lister med sprängd inredning.
Jodå den skulle snart göras färdig och åkas med, det var hans behållabil berättade han, undrar hur många år han sagt så…?

I underkant av dörrar och runt hjulhusöppningar är det väldigt viktigt att kolla noga även om det ser så här bra ut under dörren



Efter lite fika och bilsnack bar det iväg till ett Warehouse i närheten där han visade upp en bilsamling på ett 40 tal 50 och 60 talare i varierande skick… puh!

Dan efter skulle vi nu äntligen åka iväg o kolla på Lincan, mitt ute i öknen hade han en farm i ett område som med tiden blivit ganska ruffigt milt sagt, knarkare och underliga rednecks for runt i risiga gamla bilar och pickups i området.


På frågan om han inte var orolig att ha sina bilar i ett sådant område sa han att han höll på att tömma farmen för att sedan sälja den.
Boningshuset på gården hade han hyrt ut till en snubbe som hade visat sig inte vara ett dugg bättre än klientelet runtomkring, vi hade kommit till adressen ett tag innan säljaren och på 5 minuter var sheriffen där och frågade vad vi höll på med, hans ärende dit var dock inte vi utan hyresgästen som skulle plockas in för något med droger hmmm.

Sedan kom säljaren och hälsade på sheriffen de verkade vara polare, sen åkte vi in på gården genom flera bommar o andra säkerhetsanordningar med sheriffen i släptåg, han gillade också gamla bilar.
Farmen var bystad med mängder av gamla jänkare i olika stadier av förrutnelse, dock en hel del riktigt fina vagnar också.

På stället fanns även ett antal byggnader alla innehållande bilar, båtar och allsköns skräp, nästan längst in stod Lincolnen med ett tjockt lager av damm men vid en närmare titt visade det sig att under dammet fanns en riktigt fin bil.

Självklart var den inte startad på mycket länge så vi kom över ens om att han skull tina upp knarren och vaska av den tills vi skulle komma tillbaka några dar senare.

Jag började nu tycka att det var dags att åka iväg och började därför leta efter Cronje som visade det sig hade hittat en Electra 61a cab i nyskick som han stod och dreglade över, en svart bil med röd inredning en ägare gammal dam i Beverly Hills visade det sig ca 50000 miles, dock inte till salu… men det har man ju hört förr.

Lyckades få Cronje ur trancen och drog vidare mot bilen på vägen dit passerade vi sista garaget (rucklet) som visade sig innehålla en till Imperial cab, denna gång en 62a vit i toppskick.
På gården fanns även några 65-66 New Yorker Hgv som ju idag är ganska ovanliga.
 

Bagageluckan är klädd och ger bilen ett rejält lyxigt
intryck även från denna vinkel

Lyxig bil i lyxig miljö
Stack till Pomona någon dag senare där Cronje gjorde lite -58 Cheva delar fynd sin vana trogen, den karln har röntgen blick för -58 delar på marknader det kan jag garantera!

Han köpte bland annat ett original Level Air emblem, hard to find item idag.

Åkte till Lincolnmannens gård dan efter för provkörning och inköp av den finaste Collector Series jag sett, som till råga på allt visade sig vara nysåld i Canada så den hade Km mätare som vi svenskar ju gillar. Bilen gick som en dröm bara avgassystem och freon behövde fixas,
Det ordnade den snälle säljaren innan han levererade den till transportören, som innan resans slut även fick sig tillsänd en Lincoln Capri 1954 som Cronje köpte, men det är en annan historia.

Otto
Här ser ni en perfekt vit som tidigare sålts för hög summa i USA
Hur bilen utrustades beskrivs fint i originlalbroschyren här är allt standard……

På framsidan i Lincoln Continentals Mark V:s Broschyr 1979 så visade man upp det
läckraste man erbjöd nämligen en Vit bil med blå inredning

Här en provkörning av en likadan i USA, dock inte i samma fina skick som den som nu säljs i Sverige

KALL FAKTA: LINCOLN COLLECTORS SERIES CONTINENTAL MARK V TWO-DOOR COUPE 5P 1979

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken tillverkningsdagen 1979 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2081,8 kilo
Hjulbas 305,6 cm
Bredd 202,4 cm
Längd 585,0 cm
Höjd 134,9 cm
Spårvidd fram 160,5 cm
Spårvidd bak 159,0 cm
Tankrymd 94,6 liter
Ram med lös kaross
Fjädring fram spiralfjäder med övre och undre länkarm
Fjädring bak spiralfjädrar med stel bakaxel hängd i fyra länkarmar
Bromskivor fram Trummor bak servoassisterade
Servostyrning
400kubiktum (6,56 liter) som original gav 159 hästkrafter
Tre Stegs Automat

Körförbud inträder när bilen tas i Trafik, Bilen är besiktigad utan anmärkning vid importen 2009 och åk titta och provkör bilen är du nöjd be säljaren göra en kontrollbesiktning så får du säkert köra hem i lugn och ro.

Bilprovningens papper säger där det finns:
2010903 vid miltal 53915 kilometer besiktigad utan anmärkning jämna bromsar CO halt 1,9%.