Veckans Salubil! Vecka 19, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är:

CHEVROLET EL CAMINO TWO-DOOR SEDAN PICK UP 3P 1959



Första kända fordonet som serietillverkades med motor som hade täckt hytt och öppet flak var I USA och bakom det projektet stod Henry Ford och hans T Ford som byggts om. För 281 Dollar kunde man 1925 köpa en seriebyggd Ford Pick Up i USA som hade förstärkt bakfjädring och justerbar bakläm.

Roligaste historien om varför i hela friden man ska åka motoriserad släpvag kommer från Victoria i Australien där en bonnkärring skrev ett brev till biltillverkaren och önskade sig följande egenskaper på sin bil.


En bil som man kan köra till kyrkan med på söndag sen till marknaden med grisen på måndag. På grund av det brevet startades pick up tillverkningen i Australien redan året efter

  Landsbygd lite blött i marken en perfekt miljö för denna bil som
man både kan åka med till kyrkan på söndan och
till marknaden på måndag med grisen
I drygt trettio år har den bäst säljande bilen i USA hetat Ford F100. USA:s mest sålda bil genom tiderna är Ford Pick Up med över 34 miljoner enheter sålda bara i USA.
El Camino köper man idag 2013 billigast i Europa, detta  för att jänkarna verkligen älskar sina pick up:s.
Som svar på Fords Pick up av Fairlane som kom 1957 började Chevrolet sälja pick up 1959 baserad på Bel Air och första året gick bra då man tog en stor del av fords marknad genom att sälja 22000 exemplar mot Fords 14000.
Men El Camino lyckan 1959 varade bara ett år, försäljningen vek till ca 16500 enheter 1960. Sen var El Camino borta från marknaden till återkomsten 1964.
Femton tums fälgar och däck ser vacker ut och de helkromade
femekrade fälgarna lyfter verkligen bilens utseende
Soffa med plats för tre rattautomat original instrument och modern stereo gör det bekvämt att åka längre sträckor dessutom tar
den bara litern på långkörning vid ca 100 km/h
 

För 2352 USA dollar kunde man köpa sig en sådan här El Camino i basutförande i och för sig med rak sexa och tre stegs manuell med Three on the Three.

1959 årsmodell av Chevrolet med kattögebaklysena är nog det vackraste i bakljusväg för många bilälskare och El Caminon är inget undantag.
Bilen baserades på en bil ur personbilstillverkningen nämligen den billiga Biscayne, från den använde man chassi och stora delar av inredning medan man på utsidan kostade på med listverk från den dyrare Bel Air modellen.

Utrustningsmässigt var nog de flesta från fabrik väldigt enkla nästan simpel men det mesta gick att få och i motorväg hade man rejäla alternativ från bas sexan på 135 höstkrafter till 348:an med 3 2 portsförgasare på 348:an som gav 385 hästkrafter

El Camino tillverkades i ca 20000 exemplar 1959
 

  V8:a 350 som vid en snabb titt ser ut som en original 283 skäms
inte för att titta på eller för att köra med

 

Solen gnistrar både i lack och krom. Fronten är det närmaste identisk på alla fullstora Chevrolet 1959
I Sverige finns det idag Maj 2013 88 exemplar av dessa 88 är det 46 som är avställda och av dessa 46 är det nio som är för-registrerade
Av de 88 är det endast 42 som är i trafik och Magnus bil är en av dom.
Vanligaste färgen är Röd hela 25% av alla El Camino 1959 är röda…….

Kontakta säljaren och se om den är kvar. Du hittar den här om den finns kvar:
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=104213
 

Baklysen som syns och som är vackra förmodligen
de snyggaste bakljusen någonsin på en Pick Up
Enkelt rakt utan krusiduller det är också en stor framgång…… snygg!
 
SÄLJAREN BERÄTTAR
Jag Bor på Öland väldigt nära Ölands södra udde och när jag växte upp var det en Bonde som körde med en svart Chevrolet El Camino med vingar. Den han hade var en årsmodell 1960 men har alltid gillat hur den såg ut så när det kom en 59:a i min väg kunde jag inte stå emot.
Har haft ett gäng bilar där det började med en Grå Opel Kapitän 1960 för att efter några år köra amerikanskt så innan El Camino 1959 har det blivit en Ford Mustang 1968, Cadillac 1963, Impala 1964.

Jag är öppen för byte och min sjuåriga son vill gärna ha en Bobcat så har du en sådan hör gärna av dig annars finns även intresse för en annan Chevrolet 1959 då en Coupe eller en stationsvagn. Har du pengar godtas det också.
Välkommen till Öland för provkörning

Magnus
MAGNIFICO och det är bara att hålla med!
 
Chevrolet marknadsförde 17 olika modeller 1959 och nu har Du chansen att välja en av dom.

KALL FAKTA: CHEVROLET EL CAMINO TWO-DOOR SEDAN PICK UP 3P 1959


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken tillverkningsdagen 1979 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1635,2 kilo
Hjulbas 302,3 cm
Bredd 202,3 cm
Längd 535,7 cm
Höjd 142,2 cm
Spårvidd fram 153,2 cm
Spårvidd bak 150,6 cm
Tankrymd 64,1 liter
Ram med lös kaross
Fjädring fram spiralfjäder med länkarmar
Fjädring bak spiralfjädrar med stel bakaxel hängd i länkarmar
Bromtrummor runt om
Manuell styrning styrsnäcka
400kubiktum (6,56 liter) som original gav 159 hästkrafter
Lastutrymmets längd 1830mm

Motorn är en helt standard Chevrolet 350 motor med 4 ports förgasare går bra.
Växellåda TH 700 (4 stegs Automatlåda)
Bakaxel Original.
Bränsleförbrukning ca 1 liter per mil vid 100 km/h

Bilprovningens papper säger där det finns:
2011-05-02 vid miltal 800963 miles besiktigad utan anmärkning hyggligt jämna bromsar CO halt 4,5%. (lite hög)
Körförbud inträder den 1 Juni 2013