Chevrolet Impala 1962

 
Av Glenn Johansson text och Magnus Karlsson  foto, Bilsport Classic

Fredrik Wengberg från Klintehamn på Gotland
behövde inte fundera länge när han såg en vacker Chevrolet Impala Sport Coupé -62 till salu i Stockholm sommaren 2005.
Han slog till direkt, rullade ut bilen från garaget och blev påkörd. Cruisingsommaren tog slut efter 500
meter men nu är bilen återställd i sitt forna vackra skick.

Ända sedan Chevrolet Impala introducerades 1958 har den varit en av de absolut populäraste fullsize-modellerna.

Både som bekväm glidarbil med sexa under skalet och respektingivande racer med kraftfulla snurror som de beryktade 409:orna och 427:orna i
SS-modellerna under 60-talet. Chevrolet Impala är en urtypisk modell
som ofta toppade försäljningslistorna av fullsize-vagnar i Amerika.

Entusiasten och ordföranden i klubben Rockers Gotland, Fredrik Wengberg kör mycket med sin Impala 62:a.
Sambon Lina Hammarström och barnen Erika Wengberg
samt Tove Wengberg hänger gärna med.
– Det var Pelle Karlsson som hittade den här Impala 62:an när han var och reste i USA, berättar ägaren Fredrik Wengberg från Klintehamn på Gotland.
På Hot Rod Reunion i Bakersfield träffade Pelle en kille med en Cheva 56:a som verkade intressant.
Väl hemma i amerikanens garage såg han Impalan och föll för den istället.
– Han använde den sedan som transportmedel under resten av USA-resan innan han skeppade över den till Sverige för försäljning, säger Fredrik.
Ett enkelt kännetecken för Impala-modellen är de sex bakljusen. De ovanliga Centerline-fälgarna ger Fredriks
Impala ett unikt utseende.
Slog till direkt
Detta var på vårkanten 2005 och den 30 juni köpte Fredrik Sport Coupén efter att ha sett den på annons i Motorbörsgaraget vid Globen.
– Jag såg bilen på onsdagen och på lördagen stod jag och min Impala -68 på färjan. Jag lade till lite pengar och bytte in 68:an, berättar Fredrik.
Han blev förälskad i bilen direkt.
– De är ju inte helt ovanliga som ”pilsnerbilar” men det är ju inte ofta man ser en Impala 62:a i det här skicket, berättar Fredrik glatt.
Sen är dom ju bara så jäkla snygga!
Således var det bara att vrida om nyckeln och glida ut ur garaget med en bil som knappast skulle behöva mer än någon finputsning för skojs skull, innan han skulle kunna cruisa resten av sommaren.
Motorn på 327 kubiktum och cirka 300 kusar är
förmodligen aldrig utbytt.
Från fabriken hade Chevan röd klädsel. Den är nu utbytt mot en originallik grön med matchande pearl-grön instrumentpanel.
Otrolig otur
Helt enkelt en problemfri vagn utan synbara skavanker. Om det bara inte hade varit för en försmädlig incident endast 500 meter utanför garaget.
– Vi visste inte riktigt vilken fil vi skulle ta så jag körde i vänsterfilen.
Var ju lite ovan vid bilen också och tog det väldigt lugnt, säger Fredrik.
En stressad mattläggare bakom var tydligen inte nöjd med tempot.
Bara tio meter innan en refug gjorde han en vådlig omkörning. Krocken var ett faktum och resultatet blev en tillknycklad vänster framskärm och stötfångare på Impala-pärlan.
Fredrik hade bara hunnit äga den i ett par minuter samt en Hyundai H1 som knycklade ihop sig som en skokartong.
Det tog några månader innan försäkringarna ordnats upp och renoveringsarbetet kunde startas. En ny stötfångare hittades i USA.
– Då bilen är tillverkad i L.A. så har den en hel stötfångare fram, de andra bilarna har en i tre delar så det var förstås inte det lättaste att finna en korrekt.
Det var S&S Custom som fixade biffen men det tog ett halvår innan rätt exemplar dök upp som sedan kromades om och skeppades hem, berättar Fredrik.
Västerhejde bilskador i Visby som drivs av välkände Pro Modföraren Urban Johansson fixade sedan plåtarbetet.

Ovanliga fälgar
 Maskinen är en 327:a och troligtvis bilens ursprungliga. Automaten är dock utbytt till en 350-låda. Även lister och emblem är utbytta och i fint skick.
– Jag skulle dock vilja byta den lite slitna aluminiumplåten i aktern. Jag såg en jätterisig och bucklig Impala -62 på en cruising med en perfekt sådan, och gick fram och frågade om vi inte kunde byta. Det ville bilägaren absolut inte gå med på, säger Fredrik med ett leende.
Inredningen ska egentligen vara röd men var utbytt till en originallik i en grön nyans.
– Också instrumentpanelen är omlackerad i en grön pearlnyans för att matcha klädseln, säger Fredrik.
Bromsarna är uppdaterade med servo och skivbromsar med två tum droppade spindlar fram. Även servostyrning är eftermonterat och samtliga bussningar i framvagn samt bland annat fjädrar och stötdämpare är nytt.
– De 16-tum höga Centerlinefälgarna tycks vara ovanliga som fasen och det är ju kul, säger Fredrik som har kikat på bilträffar samt sökt på Centerlines hemsida utan att finna likadana. Fredrik gillar de snygga American Racing-fälgarna men de sitter snart på var och varannan bil, så detta är ju mer udda och betydligt roligare.
Midsommarfest
USA-bilstäta Gotland sjuder av liv på somrarna. Fredrik är ordförande i en nystartad klubb som heter Rockers Gotland och de arrangerar flera trevliga musikkvällar året om. Välkända Boppin’ Steve, Domestic Bumblebees samt Harmonica Sam, står exempelvis på schemat den 30 april i den väl tilltagna klubblokalen.
– Man måste ju bevara raggarkulturen, säger Fredrik och tillägger att då inte Kneippbyn längre planerar att arrangera Midsummer Week kommer eventuellt mindre aktörer som Rockers Gotland arrangera ett alternativt Midsummer Week.
Detta evenemang har tidigare varit mycket välbesökt och uppskattat.
– Ja, det är många som har tyckt det varit trevligt att fira midsommar på Gotland. Dessutom är det ju så barnvänligt med Kneippbyn inpå knutarna, säger Fredrik och berättar att det nog även blir lite kringarrangemang i mindre skala under veckan.
Givetvis blir det en hel del turer till fastlandet också på somrarna för familjen Wengberg. Den vackra
Sport Coupén har gått som en klocka sedan den oturliga incidenten strax efter köpet.
– Lackeringen i originalkulören Ermine White börjar väl bli lite sliten, men det gör inte så mycket. Man måste ju våga åka, säger Fredrik.

En kul film om en jämförelse mellan Galaxie och en Impala -63a
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic