Veckans Salubil! Vecka 25, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är:

PONTIAC CATALINA FOUR-DOOR SEDAN 6P 1965


Denna veckas salubil är något alldeles extra speciellt åtminstone för mig som artikelförfattare och ägare av bilen.

Givetvis hoppas jag att en av er som läser detta känner för denna bil och tar den till sitt hjärta och garage.

Varje vecka jag skriver dessa Veckans Salubil artiklar är det för att hjälpa säljaren exponera sitt objekt extra bra och den här veckan är det som Du förstår kanske lite för mycket krydda i soppan.

  Vilken del av Pontiac 1965 som är vackrast är svårt att säga
men med den här fronten är nog det vackrast
Sommaren 1964 hade Pontiacs fabriker i USA semesterstängt två veckor nämligen sista veckan i Juli och första veckan i Augusti. Alla fabriker utom den i Pontiac Michigan. Här tillverkades sista veckan i Juli de sista Pontiacs av årsmodell 1964.
Första veckan i Augusti 1964 tillverkades de första Pontiacs av årsmodell 1965 så kallade X bilar eller förseriebilar. Dessa bilar var provbilar som skulle sålla ut de sista små felen innan produktionen kunde sätta igång för fullt i slutet av månaden. Min bil är kaross nummer 59 av totalt 78853 Catalina 4dr sedan 1965, den är dessutom tillverkad som nummer 869 av alla 802000 Pontiac 1965.

Först ut var fyradörrarsbilarna då köparna av dessa var de minst nogräknade av alla köpare och det kunde vara några små defekter och ändå skulle återförsäljarna få ut fullt pris. Så här femtio år efter produktionsstarten finns bara ett fåtal ex kvar i världen och detta är det enda kända exemplaret i Europa. Jag har sökt och inte funnit någon annan i något land i hela Världen men visst måste nån fler klarat sig men vars?
Så tills nån annan bil finns är detta VÄRLDENS ÄLDSTA PONTIAC 1965 I TRAFIK.
 
Höger bakskärm omlackerad annars original lackering från
Augusti 1964 enskikts metallic kan vara riktigt blank rätt polerad
Blankt fint fungerande bara tuta och köra iväg

Denna bil är tillverkad under produktionsvecka ett i Augusti 1964 nämligen mellan måndagen den 3 Augusti tom Lördagen den 8 Augusti, bilen är sammansatt manuellt hela tre veckor innan löpande bandet drog igång måndagen den 24 Augusti 1964. Det skulle dröja ännu fyra veckor innan första Pontiac 1965 visades i Pontiacs försäljningshallar torsdagen den 24 September. Men bilpressen förevisades bilen söndagen den 13 September 1964 så att de skulle ha möjlighet att sprida bilderna till försäljningsstarten. Visst lyckades man då Pontiac 1965 av tidningen Motor Trend blev vald till årets bil 1965.

Min bil var troligt en av bilarna de visade pressen och stod helt säkert i försäljningshallen introduktionsdagen.
Första köparen av bilen Fred de Clerco på North Avenue i Berville Michigan fick vänta till tisdagen den 29 September 1964 innan han stolt kunde köra hem en av USA:s första Pontiac Catalina 1965 Fred körde bilen sparsamt fram till 1972 när den hade rullat lite drygt 3000 mil.
Bilen ställdes då i Freds enbilsgarage och blev där stående med huven öppen i 37 år till hans bortgång år 2009.
Kerry du Baere 100 meter upp på North Avenue i Berville köpte senare på året 2009 bilen som han använde och körde ca 1000 mil under drygt två år.

Bilen levererades med plastöverdrag på sätena och plastskydd på nederdelen av dörrsidor fram detta kallades för ”Dealer Prepared” Snygg instrumentbräda där värmereglaget är designat som en Radio
Coley Askin från Burbank i Kalifornien var borta i Michigan i November 2011 och jobbade när han såg annonsen om bilen på North Avenue i Berville. Han köpte den och körde den hem till Burbank genom 13 delstater på fyra dagar.
Januari 2012 hittade jag bilen på annons i Burbank California och bilen hade gått strax mer än 4500 mil. Jag köpte och körde den och njöt av nybilskänslan. Bilen skeppades hem till Sverige och registrerades i April 2012.

Juni 2013 ser jag hur jag nöter ut bilen och någon som vill ha tag i en perfekt veteranbil med små defekter helt i originalskick bör ha den. Fortsätter jag köra 1500 mil per år så kommer den inom några år att vara en vanlig raggarbil.
Nu är det en riktigt unik finbil som jag kallar Världens äldsta Pontiac 1965 tills motsatsen är bevisad.

I Sverige finns det idag tio exemplar av exakt denna modell registrerad.
Av dessa tio kom den första in till landet den 31 Maj 1996 det är en vit som idag återfinns i Sunne. Sen hittar vi åtta i södra Sverige och bara två i Norrland en i Byske och en gul i Lycksele. Pontiac 1965 är vanlig i Sverige men denna är unik.

Glöm inte kolla bilen ordentligt för att själv konstatera bilens skick.

Kontakta säljaren och hör om den är kvar. Finns den kvar hittar du den här: http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=104696
Motorn går helt perfekt funkar underbart och går på
1,1 liter milen i 110 Km/h
Reservhjul aldrig använt däremot så är det nya diagonaldäck
runt om sedan 1500 mil Bagagematta rätt hyggligt skick
Nycklarna är från 1965 medans nyckelringen är från 2012.
Notera att nycklarna ser lika ut på förseriebilarna när tillverkningen kom igång var det en rund nyckel och en sexkantig.
Helljusindikeringen glömmer man inte i första taget.
Nu står mätaren på 39000 miles

SÄLJAREN BERÄTTAR

Wow här kan jag skriva mer….. Liftade som 13 åring med en Pontiac Catalina 1965 och sedan dess tycker jag det är världens bästa bil.
Jag kör på ca 1800 varv i 100 km/h och den förbrukar mindre än en liter milen om du kör i 55 miles/hour. Bilen kan inte beskrivas måste upplevas.


 
KALL FAKTA:
PONTIAC CATALINA FOUR-DOOR SEDAN 6P 1965


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1964 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1711,2 kilo
Hjulbas 307,3 cm
Bredd 202,2 cm
Längd 545,1 cm
Höjd 140,2 cm
Spårvidd fram 157,7 cm
Spårvidd bak 154,9 cm
Tankrymd 100,3 liter
Hel ram med lös kaross
Fjädring fram individuella länkarmar på ram med fjäder imellan
Fjädring bak Spiralfjädrar
PontiacV8 på 389 kubiktum som gav 290 hästkrafter vid 4800 RPM
Trestgegs Automatic Turbo Hydramatic 400
Bakhjulsdrift
Körförbud inträder 30 April 2014

Bilprovningens papper säger där det finns:
20120413 vid miltal 29314 miles besiktigad utan anmärkning
Bromsar ganska jämna
Co: 2,3%
En bild säger mer än tusen ord, om du verkligen gillar det
du ser hör av dig så får du se det varje dag
En del bilar försöker se ut som Pontiac……En del bilar försöker agera som Pontiac    Mycket lycka till………
Pontiac hade många motorer att välja på men min bil är det standardmotorn i 290 hästar räcker långt.
Fontaine Blue var en populär färg även i marknadsföringen av dom när de var nya
Det krävs mer än yppiga former och ett glatt flin för att ta blickarna från en
Pontiac Catalina 1965 det bevisas i den här reklamen från 1965

Här ser ni hur man preppat en Catalina 1965 till stordåd.Motorn på 389 kubiktum kallades under sextiotalets början
för Trophy Motorn därför den vann allt den ställde upp i och så även här 40 år senare.