Från slit till show

 
Av Glenn Johansson text och Magnus Karlsson  foto, Bilsport Classic


Det råder inga tvivel om att Chevrolets efterkrigsmodeller av pickuper är riktigt robusta arbetshästar.
Jönköpings-bon Peter Axelssons Chevrolet -50 kämpade på hos en grus- och schaktfirma i Mariestad 50 år efter att den var ny.
 
I Peters ägo har pickisen emellertid transformerats till en vacker cruiser med modernare framvagn och
454-maskin under skalet.

Efter andra världskrigets slut var Chevrolet tidigt ute med en nydesignad pickup.

 Efterkrigsmodellen lanserades den 28 juni 1947 och hade större hytt, större rutor och var bekvämare än tidigare.

Bilens kulör fastnade Peter för när en kompis rullade förbi
med en silvrig Volvo. Fälgarna är American Racing.
De så kallade Advance Design- pickuperna fanns i tre olika utföranden – halvtonnare, trekvartstonnare samt entonnare. Jönköpings-bon Peter Axelsson hittade sin Chevrolet pickup -50 i Mariestad.

– Jag såg en annons i en gammal tidning och chansade och ringde för att se om bilen fortfarande var kvar, inleder Peter.
Mycket riktigt var pickisen ännu inte såld och han drog genast iväg för att hämta den. Det här var för ungefär fem år sedan.

– Chevan kom till Sverige i slutet av 70-talet och ägdes nu av Mariestad Grus & Schakt som hade använt den dagligen i firman, berättar Peter.
Bilen var körbar och hade fått originalsexan utbytt mot en V8 dieselmaskin för att passa bättre som arbetshäst hos schaktfirman.
Flaksidorna och golvet är utbytt efter Chevans år som
grusfraktare i Mariestad. Nu är det nya plankor i
ek samt lister i rostritt stål.
Peter Axelsson från Jönköping använder sin Chevrolet pickup
från 1950 flitigt. Nu väntar fler byggen på renovering i
garaget men pickisen lär knappast säljas.
Först muskelbilar
Peter har ett gediget fordonsintresse och köpte sin första amerikanska vagn när han var 19 år i början av 70-talet. Då föll valet på en Ford Mustang Fastback från 1966.
Sedan blev det en äkta Shelby GT500KR från 1968 som han bytte bort i mitten av 70-talet.
– Jag sprängde motorn och bytte mot en Musse med originalmonterad 429-maskin och manuell låda som gick lika snabbt som Shelbyn. Man kunde ju inte ana hur stort värde det skulle bli i dessa bilar, berättar Peter och tillägger att Shelbyn idag är renoverad och rullar i Falköping.
Under 80-talet var det sedan lugnt med amerikanska bilar för Jönköpings-bon innan intresset kom tillbaka i början av 1990.
 
Kupén saknar värmesystem men defrostern håller imman
på rutorna borta regniga sommardagar.
Modernare rattstång och nysydd inredning i galon.
Instrumentpanelen är original.

Helrenovering

När Peter fått hem sin pickis som då var lackerad röd med svarta skärmar startade han en rejäl renovering. Hela bilen plockades raskt ner i molekyler.

– Karossen var inte jätte rostig men det var förstås en hel del bubblor. Flaksidorna fick jag byta ut helt då det var fyra centimeter spackel på sidorna på grund av alla lastskador, berättar Peter och tillägger att även trägolvet i flaket var minst sagt ruttet och byttes ut mot ekplankor samt skenor i rostfritt.

Kofångaren fram, grillen och bakre stötfångaren var också utom räddning och ersattes med nytillverkade som köptes av Norins i Bergsjö.

– I bakre kofångaren satt det dessutom en dragkrok som endast hölls kvar av ett par svetspunkter, berättar Peter och skakar på huvudet.

Inne i kupén har instrumentpanelen behållits enligt original, medan klädseln och dörrsidorna fick sys upp i passande galonmaterial.

Peter har monterat en Chevy 454-maskin från 1973 med
400-automat i pickisen. Paketet ger 270 vridstarka kusar.
Mycket jobb har lagts på att få motorrummet rent och snyggt.

– Jag har inget värmesystem, bara defroster, men det fungerar bra eftersom jag enbart kör på sommaren.

454 under huven
Dieselåttan som satt i bilen vid köpet åkte ur direkt och istället monterades en helrenoverad Cheva 454 från 1973 med tillhörande automat.
Bakaxeln är en 10-bultad, diffbromsad GM-axel som har 2,56:1 i
utväxling för att hålla nere varvtalet i motorvägsfart.

– Det är 270 hästkrafter med gott vrid i maskinen. Det räcker gott och blir över i pickisen, säger Peter med ett leende.

Hans exemplar är en så kallad trekvartstonnare och har kraftigare ram än halvtonnaren så ramen har inte behövts förstärkas eller boxas. Givetvis är den blästrad, lackerad och fått samtliga bussningar utbytta. Dessutom är framvagnen avsevärt moderniserad.

– Det är en komplett framvagn från en Pontiac Trans Am -74 som en kompis hjälpte mig att svetsa ihop med originalramen, förklarar Peter.

Nervös montering
I motorrummet ville han ha ett så rent utseende som möjligt.

– Jag svetsade igen 57 hål i torpedväggen och gömde alla störande detaljer.
Peter jobbade med pickisen i ett högt tempo och den blev klar på bara ett och ett halvt år.

– Men det hade inte gått utan all hjälp från duktiga kompisar, särskilt när bilen skulle monteras ihop efter lack, berömmer Peter.
Bilen lackerades i delar av Kindboms Billack i Jönköping.

– Vi åkte och hämtade nästan 20 delar och virade in dom i filtar för släptransporten hem. Sedan var man ju förstås livrädd att repa någonting vid monteringen, säger Peter med ett skratt.
Projekt på gång
Slutresultatet blev emellertid perfekt och pickupen används flitigt under sommarhalvåret.

– Jo, jag kör en hel del mil per säsong och trivs jättebra med bilen. Den är betydligt bekvämare jämfört med min Ford Coupé -40. Pickisen säljer jag aldrig, säger Peter glatt.

I garaget står redan flera nya projekt i avvaktan på sin tur. En Chrysler 300 från 1958 ska lackeras. Dessutom står det något så ovanligt som en öppen Cord -36 och väntar på en renovering.

– Ägaren innan mig hade jobbat till och från med Corden i 42 år innan han sålde, så det är ganska mycket gjort men fortfarande återstår en hel del arbete, berättar Peter.
Det lär nog inte dröja allt för länge innan det rullar ut nya välrenoverade klassiker från Peter Axelssons garage i Jönköping.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic