NYIMPORTERAD

BUICK 1963 TILLVERKAD 1962

Av Sören Fjellstedt
Sören Fjellstedt är väl inte helt okänd i vår hobbyvärld. Han gör en hel del värderingar av äldre bilar och har järnkoll på statistik över bilar. Han besitter världens största veteranbils register på registrerade fordon. Mer än 1,5 miljoner fordon från över 10 länder. Undrar du över något kontakta Sören. www.ccv.se
Sören jobbar sedan en tid tillbaka här på Usabil.nu. Han gör Veckans Salubil samt skriver reportage mm. Vi hälsar Sören välkommen!
   



1962 var John F Kennedy president i USA. Landet var fortfarande på uppgång och hela 90% av den amerikanska befolkningen hade en egen televisionsapparat. En gallon bensin (3,76 liter) kostade 32 cent.
Man tillverkade de första siliconbrösten och Rolling Stones gjorde sin första spelning hemma i England.
Tom Cruise föds och Beatles släpper sin första skiva.

Men vi tittar på Buick som släpper sina nya bilar i October 1962.

Buick 1963 presenterades med åtta olika modeller från den billigaste Special till den nya Buick Riviera som skulle ge konkurrenten

Det är sällan mar ser en Electra 1963 ute i trafik men
den här kommer användas lovar nya svenska ägaren.

Ford Thunderbird en riktig match och visst lyckades man då det såldes hela 40000 Buick Riviera redan första året men Ford Thunderbird sålde nästan dubbelt så mycket med sina 78011 exemplar.
1963 kom att bli sista året Buick erbjöd sina kunder en helaluminium V8:a, en motor på 215 kubiktum som de erbjudit kunderna som köpte Special eller Skylark. Efter 3 produktionsår (1961 tom 1963) plockades alla verktyg ihop och såldes till Rover i England som kom att använda den lätta helaluminium motorn i många år. Försäljningen gav Buick ett bra tillskott i kassan. Ekonomi var viktigt och man erbjöd alla Buick 1963 nybilsköpare att välja bort värmepaketet så att bilen skulle bli lite billigare för nybilsköparen, intressant är att detta även gällde de dyraste bilarna som Electra 225 och nya Rivieran.
Från 1959 utmärkte sig stora Buick med att ha annorlunda utformning av bilens främre lyktor och 1963 var det inte mer
konstigt än ett lite större utrymme mellan de båda huvudstrålkastarna. Notera de tre längsgående listerna på framskärmarna, de kommer från en Wildcat 1964 som ägaren i
USA monterat och från dem bakåt har svarta ränder lackerats,
det gör bilen lite annorlunda.
Snygg enkel inredning med skinnsäten. Buick när det är som bäst.

Buick kom att tillverka och sälja 458.056 exemplar som årsmodell 1963 och med dessa siffror fick man 6,3% av marknaden och hamnade på en hedrande sjunde plats i tävlingen om mest sålda bilar i USA 1963. Försäljningen ökade med 15% från 1962 så det var nog många glada miner i Buicks alla olika led.
Nästan 13% (59025 exemplar) av alla Buick 1963 var den exklusiva Electra 225 och av dessa var det bara 6367 exemplar som var i Convertible utförande
Vår bil köptes av en kille från Östersundstrakten på Ebay redan i Mars men då säljaren var extremt noga tog det tid att få ut bilen ur USA så nu i andra halvan av sommaren kom den äntligen fram till Sverige och nu skall den legaliseras och registrerings-besiktigas i Göteborg så att han kan köra den hem till Östersund om en vecka.

Vilken tid som ska ha lagts på att designa denna vackra utsmyckning. Så vackert och det döljer bara låset till bagageluckan. Motorn som är på 401 kubiktum heter Wildcat 445 och siffrorna syftar till vridmomentet på 445 footpound och
självklart så spinner den som en katt…
Bilen är i hyggligt originalskick och har bara fått lite extra lister och emblem samt färg som gjorde bilen lite extra speciell för den tidigare ägaren.
Bilen har Buicks fina 401 motor som gav 445 footpound i vrid redan vid 2800 RPM och gav 325 hästkrafter vid 4000 RPM när man sänkte plattan mot mattan. Växellådan var för sista året en steglös Dynaflow växellåda som trots sitt namn hade två växlar framåt……

Av de 6367 tillverkade av Electra 225 Convertible är i Sverige vanligaste färgen Vit med åtta bilar och näst vanligast är Röd med fyra bilar.
Första bilen kom in till Sverige i Januari 1976 och så här ser flödet ut
Under 70 talet kom det 2 nya exemplar
Under 80 talet kom 1 ny
Under 90 talet kom 2 nya
Under 00 talet kom 11 nya
Under 10 talet har hitintills 6 nya kommit.

Så idag innan denna är det 22 exemplar av denna trevliga bilmodell från Brösarp i Söder till Örnsköldsvik i Norr
En ovanlig bil som vi välkomnar in till vår stora amerikanska bilpark.

En mycket annorlunda och vacker lösning på backljusen,
de har fällts in i kromlisten som ligger på bilens
bakskärmsvinge i bakkant. För att få ljuset på ett perfekt sätt
bakåt har man slipat höger och vänster glas olika men så är det också ett perfekt sken när lamporna tänds.
Baksätet brukar vara trångt på en cabb men det gäller inte på en Fullsize Buick från 1963 för här ryms lätt tre vuxna personer.

Så här ser uppbyggnaden av ram och drivlina ut, notera att motorn sitter långt fram och att växellådan är väldigt liten.

För året var en av nyheterna Tiltratt som kunde justeras i sju olika positioner.
Stor rund hastighetsmätare var vanligt på Buick några år runt mitten av sextiotalet så även 1963
Snygga enkla bilder var ett smart sätt att marknadsför Buick 1963
Hittar inga trevliga reklamfilmer men här får ni en rätt detaljerad film på en likadan i USA som såldes där för ett tag sedan!