Veckans Salubil! Vecka 32, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt.
Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är

Pontiac Chieftain Chieftain Two-Door Hardtop Catalina Coupe 6P 1953


1946 vid andra världskrigets slut så började bilar säljas som smör i USA och precis när hjulen snurra som bäst gick de in i Koreakriget 1950 (Mellan Nord och Syd Korea) man lyckades medverka till ett ”tillfälligt” (som fortfarande år 2013 är tillfälligt”) vapenstillestånd i Juli 1953.

På grund av detta krig var det låg bilförsäljning men
1953 när kriget var på väg att ta slut exploderade bilförsäljningen.

Pontiac sålde som smör i solsken då det räknades som en av de mest prisvärda .

  Enkel men ändå Mäktig, Best Value for a dollar gällde
1953 och gäller fortfarande efter 60 år.
Chieftain Eight som är den modell som vår bil är såldes i 379.705 exemplar varav 18% hade den exklusiva nya Turbo Hydra matic Automatlådan. Dock var de allra flesta i fyra dörrars och två dörrars sedan utförande. Ingen uppgift finns på hur många 2dr Hardtops som tillverkades då vi får gissa att han som höll koll på det var ute och krigade i Korea….
Totalt tillverkade och sålde Pontiac 418619 som årsmodell 1953 och med detta intog man en femte plats i försäljningsracet.

Inte lätt att 60 år efter den byggdes hitta en bil i sånt här skick för rimliga pengar.
Den här bilen ser ut att vara i sådant skick att man kan njuta och ha kul i många år.
Om det här är nått för dig, kontrollera bilen noga.

Är den är kvar, kolla här på annonsen http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=105129
 
Fjärde året som Pontiac erbjöd sina kunder
Catalina Hardtop Coupe men första året med panorama ruta bak.
Titta på huvkråkan, den är ett kromat indianhuvud och mot extra betalning kunde man f indianhuvudet i glas med belysning och om Betsy skulle må bra av något vore det ett Belyst Indianhuvud.

SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej
Köpte min bil på distans år 2005 då jag hittade henne på nätet i New Jearsey USA.

Tidigare ägare hade under de år han ägt bilen renoverat och lackat allt som hade minsta defekt. Olyckligtvis dog han en kort tid efter bilen var färdig och nu hade hans släkting fått i uppdrag att sälja den, Bilen betydde mycket för familjemedlemmarna och Jag fick lova att fortsätta kalla henne för Betsy. Givetvis är det samma krav från mig till den nya köparen.

Under tiden jag ägt den har jag köpt till gangsterkeps ,stötfångarehorn och lite slitdelar. Betsy går och fungerar som en dröm och jag säljer den då jag helt enkelt har en bil mer än jag har garageplats

Hälsningar

Peter

Hur gör man en väldigt snygg bil snyggare? Peter har gjort helt rätt som kostat på Betsy med en gangsterkeps, är få bilar som det är så snyggt på som denna Här ser vi lite extra krom i form av tankluckskrom och stötfångarehorn, sen så ser vi backlamporna som bara sitter på bilarna med Hydra Matic. Dessutom ser man de karaktärsdragen
som utmärker Pontiac runt början av femtiotalet nämligen
kromband på motorhuv och bagageluckan. På bagageluckan sitter även ett stolt 8:a emblem så att de som låg bakom var förbered på att bilen framför kunde bara försvinna…..
Snygg vinkel av Betsy här ser vi hennes absolut finaste vinkel
och här ser vi tydligt hennes former och det är med bilarna
som med tjejerna på femtiotalet fanns det både storlek
och rejäla former, Numera är det bara tunna linjer.
Tydligt att Betsy både är fräsch och pigg trots sin ålder, helt klart
är hon även rustad med den större raka åtta cylindriga motorn,
här råder inga missförstånd när hon spinner på alla åtta…
Notera krom runt takkanten invändigt och runt framrutan här råder det harmoni, stil, klass och enkelhet, något som få bilar har.
KALL FAKTA: Pontiac Chieftain Chieftain Two-Door Hardtop Catalina Coupe 6P 1953

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1953 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1564,0 kilo
Hjulbas 309,0 cm
Bredd 194,7 cm
Längd 515,9 cm
Höjd 158,0 cm
Spårvidd fram 148,6 cm
Spårvidd bak 150,0 cm
Tankrymd 75,7 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fjädring bak bladfjädrar
Pontiac rak åtta cylindrig motor på118 HP vid 3800 RPM
Fyrstegs Automatic Transmission med namnet Hydramatic. Oljekyld.
Bakhjulsdrift stel bakaxel


Bilprovningens papper säger där det finns:
20100714 vid miltal 63441,2 miles Besiktigad utan anmärkning och med hundra 10% jämna bromsar, Co halt låga 1,5%
2012-06-15 vid miltal 64153 miles Kontrollbesiktigad med följande påpekanden:
1: Blinkers fram vä ur funktion
2: Blinkers bak vä ur funktion
Var inget fel och bilen godkändes för övrigt vid besiktningen men givetvis fungerar blinkersen nu, det var bara glapp i en kabel.
Jämna Bromsar
Co halt pefekta 3,3%
Bilen är besiktigad och godkänd idag och körförbud inträder 1 Juli 2014.
Fritt översatt Krona för Krona inget kan slå en PONTIAC. För obegränsad Njutning….

Trevlig film om en nästan likadan väldigt fin Pontiac 1953 i USA

Funderar Du hur bra en GM Hydramatic kan vara? Här är svaret….