Veckans Salubil! Vecka 32, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
På grund av Sjukdom har vi haft ett uppehåll men nu är Sören Fjellstedt på fötterna igen så nu kör vi!
Denna veckas annonsbil är

Cadillac Serie 62 Two-Door Convertible Coupe 6P 1950


I USA år 1950 så lyckades amerikanska bilindustrin tillverka och sälja mer än 6,5 miljoner fordon.

Cadillac hade precis lyckats tillverka sin 1:a miljon bilar, en 1949:a Coupe De Ville tillverkad 25 November 1949. 1950 lyckades Cadillac sälja 103857 fordon och med dom siffrorna hamnade man på en 14:de plats på försäljningslistan.

1950 årsmodell var mer påkostad i krom och hade både längre fram och bakskärmar så att den både såg och var större än föregående år.
Man marknadsförde fyra olika serier i en mängd olika utföranden men bara en i Convertible utförande och det är en sådan som är veckans salubil.

Convertible var inte den dyraste av alla Cadillac 1950 men kom
att bli den som var dyrast som begagnad och vem vill inte ha en

1950 var första året med vindruta i ett stycke vilket gör att det blir lättare att se Dig när du kommer hem med din nästa Cadillac.

Cadillac cab igår, idag och i alla dagar så långt in i framtiden vi kan skåda oavsett årsmodell.

Oavsett bakgrundsmiljö så framträder denna bil som mycket exklusiv och pampig
och då både lack och inredning är i gott bruksskick så tål den att användas.
Motorn går nästan ljudlöst och öppnar man dörren kliver in
och låter de hydraliskt drivna sidorutorna nästan ljudlöst
glida ner för att sedan nästan helt ljudlöst fälla suffletten på
samma vis, är en obeskrivlig känsla, inget man kan beskriva
utan måste upplevas. Bara det kan vara värt en tripp till Kiruna
Vyn från baksätet är inte dålig och totalt finns plats
för dig och fem av dina vänner i denna dröm maskin.

”Vår” Cadillac såldes i 5986 exemplar 1950 och kostade i basutförande 3654 USD men då fick man också en bil designad med stor inspiration från flygplan som användes i andra världskriget.
Bilen sammansattes som bil 1811 av de totalt 5986 byggda Cabbarna och färgen då som nu var Mörk Grön men namnet på färgen är ”Exeter Green”.

Inredningen var också då som nu Beige/LjusBrun. Men både lackering är för okänt antal år sedan omgjord. Inget proffsjobb men inget att skämmas för in en fin bruksbil.
I Sverige finns sedan tidigare 14 exemplar av exakt denna bilmodell/årsmodell. Längst i söder en Ljusgrön i Karlskrona och så ”vår” Mörk gröna i Gällivare. Vi misstänker att den säljs söderut då det norrut finns endast en stad nämligen Kiruna.

Instrumenteringen är enkel och lätt att överskåda, dessutom
är den lättkörd med servo både på styrning och broms.
För 63 år sedan erbjöds kunderna inte bara kraftfull V8:a 4 stegs automat servoassisterad, styrning, bromsar, sätesjustering, fönsterhissar och cab man erbjöd även självsökande radio
och antenn som gick upp och ner genom ett knapptryck.
Nu kan man inte vara den som för första gången kör ut
denna bil i den vardagliga trafiken. Men nu har du chansen
att ha helg sju dagar i veckan för Cadillac ägare som dessutom
åker öppet kommer aldrig ut i något som dom kallas vardaglig trafik.

KALL FAKTA:
Cadillac Serie 62 Two-Door Convertible Coupe 6P 1950



Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1950 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1957.7 kilo
Hjulbas 320,0 cm
Bredd 203,5 cm
Längd 548,4 cm
Höjd 159,3 cm
Spårvidd fram 149,9 cm
Spårvidd bak 160,0 cm
Tankrymd 75,7 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fjädring bak bladfjädrar
Cadillac V8:s på 331 Kubiktum som ger 160 HP vid 380000 RPM
Automatic Transmission med namnet Hydramatic. Oljekyld
Bakhjulsdrift stel bakaxel

Bilprovningens papper säger där det finns:
20030429 vid miltal okänt miles Registreringsbesiktigad utan anmärkning.

Vid denna tidpunkt när registreringsbesiktningen utfördes krävdes
ingen kontrollbesiktning för att få bilen godkänd så någon kontrollbesiktning är aldrig gjord och behöver aldrig göras då
bilen är besiktningsbefriad.
Att bilen är i trafiksäkert skick torde inte råda några tvivel om
då ägaren är lärare på fordonsutbildningen i Gällivare.

Legendariska Clark Street Power Plant i Detroit.
eller Cadillac fabriken, här tillverkades Cadillac I mer än 66 år mellan åren 1921 och Onsdagen den 23 December 1987. Kortet är taget i slutet av 1949 och kanske är vår Cadillac med på kortet om du tittar noga för det är vid den tidpunkten den är tillverkad. Under dessa år gjorde GM och Cadillac allt för att vara USA;s prestigebil nummer ett och under många många r lyckades de men idag är tillverkningen spridd över hela världen, ja givetvis China också……

Cadillac utvecklade den första serietillverkade Toppventils V8 a motorn i historien och den släppte de 1949.
Utan vidare var det en bra motor och för andra året
användes den i Cadillac 1950. Den användes även i ett
specialbyggt chassi och kaross till en bil kallad J2 som
tog en hedrande tredje plats på klassiska 24 timmarsloppet
på Le Mans 1950 som med sina 251 varv endast var fem
varv efter vinnaren. Så nog finns det krut i spisen både då och nu…..
Tänk en sen mörk sommarkväll när man åker in på
bensinstationen lämnar parkeringsljuset på och går ut
till vänster bakljus och med höger pekfinger trycker man
in reflexen under själva lyktan och med vänster hand
viker man upp den lysande lyktan. Med hjälp av belysningen
från lyktan får man lätt bort det dolda tanklocket och så i
med pistolhandtaget. Nog är det risk att man fyller några liter
extra för det här var vardag 1950 men högsta nöje år 2013.
Här slår sig Cadillac på bröstet och beskriver i broschyren från 1950 att om du vill ha en lista på världens mest framstående personer
är det bara att kolla namnet på alla Cadillac ägare…….. för att hamna på den listan skulle man då söka upp den närmaste
Cadillac dealern, om Du vill komma på den listan får Du kontakta Micke i Gällivare.
SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej

Jag importerade denna bil från New Jersey för 10 år sedan. Köpte den av en krigsveteran i 80 årsåldern.
Jag har endast använt och underhållit bilen kört och brukat bilen varje sommar. Den går fantastiskt fint!
Rätt mycket utrustning för att vara från 1950 till exempel hydraulisk:cab, säte, fönsterhissar. Självsökande radio, vacumdriven antenn,
foglights, dubbla värmesystem (ett extra under sätet)
Skulle vara kul å veta vem förste ägaren var, kanske nån celebritet..

Mvh Micke
Gällivare
 
Bilen går ju att åka med i många år än men om säg 5 år kan man lacka den i sin favoritkulör och sätta in
den färg på inredningen man vill ha, där är ju original broschyrer ovärderliga, titta å dröm dig bort det är gratis.
Man ville visa i sina broschyrer att den nya V8:a motorn var att lita på och det klart med den utvecklingstiden (10 år) så måste de va bra. Här visade man också att den fyrstegade automatlådan var väl utprövad. Hydramatic lådan som började monteras i GM bilar redan
1937 hade producerats redan 1949 i över en miljon exemplar. Så 1950 var det en redigt utprovad produkt som Cadillac presenterade.


Cadillac ställde upp med en Original Cadillac Coupe De Ville 1950 på 24 timmars loppet på klassiska Le Mans banan.
Förarna var bröderna Sam och Milles Collier och de lyckades
köra 233 varv med en medelhastighet på 131km/h det gav dem
en tionde plats av 60 startande. Cadillacen var den tyngsta bilen
av alla startande och endast 29 av de 60 kom i mål.
Cadillac när de var som bäst.

Kolla in vad man kan hyra i USA till fester bröllop mm, man kan nog tjäna en krona på den här bilen om man vill köra folk på helgerna.

 

Om du tycker din nästa Cadillac är lite för stor kan man säkert få någon att montera ett femte hjul
och fickparkeringen blir lätt som en plätt….
Provkörning av en Cadillac 1950