Veckans Salubil! Vecka 35, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är
 

Chevrolet Impala Four-Door Hardtop Sport Sedan 6P 1963


Fredagen den 28 September 1962 visades Chevrolets bilar för modellåret 1963 upp för första gången upp hos Chevrolets återförsäljare över hela USA.

Detta hade annonserats ut om både i tidningar och TV.

Chevrolets försäljning av 1963 årsmodell kan inte annat än sägas varit en succe, man sålde mest bilar av alla i USA med sina 2.237201 exemplar ur drygt tio olika modellserier i en rad olika utföranden.

Man sålde 46,7 % mer än tvåan och huvudkonkurrenten Ford så det var inte frågan om en jämn match utan en total knockout.

  Chevrolet Impala 1963 är lätt att känna igen från alla
håll men fronten är speciell
Av alla Amerikanska bilar som tillverkades och såldes i USA var tre av tio en bil från Chevrolet.  8,7% av alla försålda Chevrolet 1963 var som veckans salubil en 4dr HT som pressades och såldes i 194158 exemplar, alla i lyxigaste Impala utförandet.

I Sverige finns det idag 92 exemplar av Chevrolet Impala 4dr Hardtop Sport Sedan 1963
 
Helt standard bakdel med lite patina på bagageluckan och om man från fabrik hade antenn på bakskärmen så
satt det nästan alltid bara en antenn. På de som rullat i Sverige ett tag finns det oftast två antenner.

Av dessa 92 är det 12 exemplar som från fabrik hade rak sexa men av dessa tolv är det bara sju som har registrerats med rak sexa och fem med en mindre V8:a.  Av dessa 12 exemplar är det nio som registrerats i Sverige som ny

Av dessa 92 är det 80 exemplar som från fabrik rustats med V8:a
Av dessa 80 är det tio exemplar som registrerats i Sverige som ny.
Av dessa 80 är det fyra exemplar som i Sverige registrerats med 327:a High Performance.
Ingen av de 92 har i Sverige registrerats med lyckomotorn 409:an.
Av dessa 92 är det tolv exemplar som från fabrik rustats med rak sex cylindrig motor.

Här syns att det är en fin bil för bilarnas förarplats är alltid den del av bilen nöts mest och det här ser bra ut……
här ser man också att bilen har både elhissar och sexvägs elsäte vilket är ovanliga tillbehör på Impala 1963
Original även i bagaget och även här är den härligt patinerad Även motorrummet har en härlig patina

Vår bil är tillverkad i Baltimore, Maryland, USA den andra veckan i November 1962
Den är tillverkad som 4d HT kaross nummer 3833 på Baltimore fabriken.

Bilen ser ut att ha en gammal original lackering eller en gammal omlackering men från fabriken var färgen Ermine White och inredningen var en Blå tyginredning,
Köpte man en Impala 1963 kunde man välja mellan fyra olika växellådor och sju olika motoralternativ från den ekonomiska sexan på 140 hästkrafter till den jättelika killern 409:an på 425 höstkrafter, vi förstår att det måste varit lockande att beställa denna motorn.
Fanns även en Chevrolet 427 ”Mystery Motor ” men den tillverkades för Racing i endast ca 50 exemplar.

Personligen gillar jag original bäst men visst är det både tufft å vackert med Air ride!
Ett underrede som ser ut på detta vis indikerar en rostfri bil men
som bör rostskyddas om man inte ska köra bara på soliga sommardagar, detta foto visar även en ny tank som
är placerad stående bakom bakaxeln
Här en bild från USA där svensken både är rädd, förbannad,
glad, ledsen och alla känslor i en salig blandning.
Säljaren lovade ta bilen till den plats därifrån den skulle transporteras hem till Sverige men den jävla Amerikan
skulle väl inte köra 110 km/h i vänsterfilen.
HALLÅ den här ska ju glida fram i max 70km/h......HALLÅ…
SÄLJAREN BERÄTTAR
Hej

Jag och min son köpte bilen tillsammans i april i år under en semesterresa.
Det som avgjorde köpet var den friska karossen och att det är väldigt mycket utrustning på bilen.

Bilen är ingen pärla men en bra "åkbil" med lite patina som inte döljer något.
Det som är sämst är lacken.
Den har gått i North Carolina i en mindre ort hela livet, antagligen som tjänstebil som ny.

Till skillnad från många svensksålda Impala -63:or som levt ett hårt liv är den här rak i plåten, mycket frisk i karossen och har inte en ram som börjar likna en banan.

Bodyplaten på bilen berättar en del om hur din bil är ihopmontrad som ny och är en viktig pusselbit när man ska säkerställa om
hur en bil såg ut som ny och just denna Impala ser ut på
exakt samma sätt som för 51 år sedan när den lämnade
fabriken. Sitter i motorutrymmet ovanpå torpedväggen.


Bilen har stått obrukad under en längre tid och personen vi köpte bilen av hade länge haft koll på den innan han fick köpa den.
Han monterade en ny bensintank och givare tillsammans med nya däck.
Även bromssystemet fick lite nya delar.
Då han nyss skaffat familj lät han bilen gå vidare och behöll istället en Impala 64:a som var mycket sämre……… !!??

Efter att köpet var uppgjort och klart skulle bilen transporteras av säljaren.
Han lastade på bilen på sin kärra som han drog med en Dodge pickis med Cummins diesel.
I hällande ösregn bar det av i 110-115 km/h konstant liggandes i ytterfilen. Just då kändes det inte så bra........

Här hemma har vi tillsammans grejat med bilen innan besiktning.
Nu har sonen hunnit köra med den en del och fått erfara den riktiga känslan av köra gammal amerikanare.
Det det finns planer på en ny resa till våren så bilen får gå ut på försäljning.

Hälsningar
Gunnar
Fyrverkeri behövdes vid lanseringen men också barn för att visa att detta var en lämplig familjebil
Impala i några olika versioner såsom den presenterades för
de hugade Impala 1963 köparna, är du sugen slå till fort för
nu finns inte många å välja på ska du ha en 4dr HT är
denna troligt den enda…
Är ditt liv lite tråkigt köp en Impala 4dr HT så blir det spännande lovade reklamen, jag kan nog lova dig det också….
I en Impala 1963 4dr HT kan allt spännande
du kan tänka dig hända….

Allt man ser med egna ögon är på riktigt…. Här spöar Cheva en Ford i flera tänkbara
situationer i en biltest som företaget Chevrolet gjort…. På riktigt? Döm själv




KALL FAKTA:

Chevrolet Impala Four-Door Hardtop Sport Sedan 6P 1963



Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1963 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1584,6kilo

Hjulbas 302,3 cm
Bredd 201,0 cm
Längd 534,4 cm
Höjd 147,1 cm
Spårvidd fram 153,2 cm
Spårvidd bak 150,6 cm
Tankrymd 75,7 liter

Kryssram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fjädring bak fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar

Chevrolet V8:a 283 Kubiktum Chevrolet V-8 som ger
195HP vid 4800 RPM

Här syns tydligt hur man från Chevrolet såg köparen av
Impala 4dr HT 1963 så känner du igen dig gör Chevrolet
tillfreds än en gång nu 51 år efter broschyren skapades…….

Tvåstegs Automat ” Power Glide ”
Bakhjulsdrift stel bakaxel

Notera att Fyra Dörrars Hardtop 1963 tillverkades bara i lyxigaste utförandet Impala


Bilprovningens papper säger där det finns:

2013-07-22 vid miltal 23475 miles Registreringsbesiktigad utan anmärkning.

20120423 vid miltal 59126 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning:
1: Co Halt för hög 1,7 (4,5)
Bilen har Jämna Bromsar

Bilen får körförbud den 1 Augusti 2015

Finns bilen kvar så hittar du annonsen här:

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=105373

 

Man erbjöd minst åtta olika motorer i Chevrolet 1963 allt från en rak sexa på 140 hästkrafter till Mystery motor en 427:a på 600 + hästar
Nascar 1963 var en serie över hela USA med 33 deltävlingar och Chevrolets förare för året var den idag legendariske
Junior Johnson som blev legend 1963 genom att i en Chevrolet Impala Supersport rustad med en 427:a Bigblock som
med originalprylar gav 650 hästkrafter och varvade lite mer än 7000 RPM.
Av de 33 tävlingarna lyckades Junior Johnson med följande otroliga prestationer
* NIO POLE POSITION
* I 14 TÄVLINGAR BLAND DE TIO FRÄMSTA
* I 13 TÄVLINGAR BLAND DE FEM FRÄMSTA
* SJU AV TÄVLINGARNA SOM VINNARE
Så nog gjorde sig motorn förtjänt av namnet ” Mystery Motor ” och då det tillverkades bara ett
fåtal motorer var det bara några få som visste hur Chevrolet egentligen gjorde.
När de på körningarna körde 10 till 12km/h snabbare än alla andra så kom protesterna och Nascarexperterna rev givetvis
motorerna efter några tävlingar men allt var i sin ordning och protesterna snarare stärkte Chevrolet än tyngde dom.
Mysteriet blev än större när man till 1964 tog fram en ny 427 motor som var byggd på det nya konceptet som
så småningom blev 396 och 454 BigBlock. 1964 tog Junior Johnson med den nya Impalan bara hälften så många segrar.

Köper du den här Impalan så kan du som du förstår fixa dig en egen
* Lowrider eller så en
* Custom eller så en
* Glidare eller så en
* Dragracingbil eller så en
* Racingbil.
ELLER SÅ CRUISAR DU BARA RUNT I DEN BIL SOM CHEVROLET SKAPADE OCH BYGGDE FÖR 51 ÅR SEDAN……

Var har du tänkt resa om Du köper bilen? Kanske Venedig, det verkar ju funka finfint