Veckans Salubil! Vecka 37, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är
 

Buick Riviera Two-Door Hardtop Coupe 4P 1965

Buick Riviera släpptes som en egen serie första gången som årsmodell 1963 och då till de köpare som sökte lyx och komfort tillsammans med motormuskler och första året var en succe med 40000 sålda bilar.
Riviera by Buick kom att tillverkas i åtta olika generationer som 37 olika årsmodeller under åren 1963 tom 1999. Totalt producerade Buick 1.127.261 exemplar.

Men Riviera är inte död för det för nu till årsmodell 2014 släpper man en koncept bil som bär namnet Riviera, Riviera 2014 är för första gången en bil i fyra dörrars utförande

Av de åtta genertioner Riviera som tillverkats i räknas flera av dem som klassiker med högt värde men högst av dem räknas första generationen (1963-1965)

Från fabriken såg bilen exakt ut på detta vis, svart med svart inredning men om den är omlackerad är ej troligt och vad som
skiljer sig idag från när den lämna fabriken 1965 är framförallt fälgar å däck. Men de borde väl finnas i nått utrymme på Hillstreet.
Till 1965 årsmodell använde Buick för tredje och sista året samma kaross som vid lanseringen till 1963 årsmodell. Skillnaderna var små men genom att ställa lyktorna längst fram på framskärmarna där parkeringsljusen satt på de tidigare årsmodellerna lyckades Buick få till en front som av många betraktas som den snyggaste fronten Buick haft genom tiderna. Bakljusen växte också och täckte nu upp en större del av bakpartiet.
 
Bakljusen flyttades ned från bakplåten till stötfångaren till
Riviera 1965 och är kanske den snyggaste
bakdelen på generation ett bilarna.
Titta noga på bilens hastighetsmätare 20343 miles (3273,2 mil) den visar att under bilens 48,5 åriga liv har den i genomsnitt rullat
67,5 mil PER ÅR….. HELT OTROLIGT…… Men den visar också
att Buick menade allvar när man sa det var en sportbil då hastighetsmätaren är graderad till 225 km/h

Vår bil som nu är till försäljning kom att tillverkas under andra veckan i Februari 1965 på General Motors Sammansättnings fabrik i Flint, Michigan, USA med kaross nummer 33814 av totalt totalt 34586 byggda Riviera 1965. Det innebär att det är en sen 1965:a.
Bilen är också GM bil nummer 920.351 av årsmodell 1965 som sammansattes vid löpande bandet i Flint Michigan, USA.

Så här såg det ut när den lämna fabriken 1965 och så som då
ser det också ut nu. En bil kan renoveras tusen gånger
men blott en gång vara original…
Fyra Personer är max vad man får in i en sportbil och
Buick ville verkligen profilera sig sportigt lyxigt och
vilt och titta visst har man lyckats.

Dolda strålkastare ger bilen lite mystik kring sig

Riviera, smaka på namnet....Riviera by Buick.  Vill ha vill ha....

Visar hur lamporna fram fungerar och det är svårt att hitta en snyggare front på en bil…..

Av de som finns registrerade i Sverige idag kom totalt 12st under sextiotalet
4st under Sjuttiotalet
2st under åttiotalet
2st under Nittiotalet
20st under 00 talet
Och hitintills under 10 talet har 11st exemplar kommit.

Så idag har vi totalt 51st exemplar av Buick Riviera 1965 i Sverige
Av dessa 51 är det 27 st som är i trafik
Av dessa 51 är det 24 som är avställda
Av dessa 51 är det 6 exemplar som aldrig registreringsbesiktigats och som aldrig tagits i trafik.
Vi finner även att röd är vanligaste färgen med 9 exemplar och ovanligaste är en orange i Nyköping.
Spridningen av bilarna är god och längst i söder i skånska Bjärred finns en mörkröd.
Strax norr om polcirkeln i lilla Tärendö är en röd som är den som är längst i norr.
Prydligt motorutrymme som visar originalmotorn Buicks Nailhead motor på 401 kubiktum som levererade 325 hästkrafter.
Ett fåtal av Buick Riviera 1965 kom med optionspaketet
GS det innehöll en 425 kubiktum stor motor med
dubbla fyrportsförgasare som gav 360 potenta hästkrafter.
Bara de dyra bilmärkena inom GM Familjen fick ha sina
märkesemblem pressade på backspegeln,
de andra fick ha helt släta.
Bara Cadillac var dyrare.

SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej
Här kommer lite att läsa för den som kan vara lite intresserad av min Riviera.
I vissa ögonblick funderar jag på en Mustang Fastback 1967 eller 1968 och har du en sån hör av dig man vet aldrig.
Jag har alltid varit svag för Buick Riviera 1965 med Mussel lyssena och inredningen den har. Särskilt baksätet där det bara finns plats för två stycken.

Varför jag säljer det vete tusan. Ju mer jag kollar igenom bilen desto mer gillar jag den, Så börjar jag tveka och fundera på om jag gör rätt det blir inte lätt att hitta en med det skicket igen och dom få milen
Nu jag är ju ingen märkes fanatiker, Jag gillar/älskar det mesta.
Nu har jag ju fått köra min dröm bil en sommar, samtidigt får jag lite dåligt samvete när jag lägger nya mil på den då den gått så lite…..
Vi har kört ca 100 mil den här sommaren.

Jag har alltid gillat jänkare och jobbade på flygfältet i Långsele när jag var i moppe åldern då det var Dragracing på banan, allt för att komma nära mullret och jänkarna.
Första jänkaren köptes 2003, så jag tänker som så:
Då det tog så lång tid innan jag köpte en Jänkare, så ska jag hinna med så många som möjligt innan vår Herre slår av huvudströmbrytaren……

Gumman är inte glad på mig som funderar på att sälja den.
Hon säger: Du som alltid pratat om en 65as Riviera och letat så länge ska du sälja den nu du kommer inte att hitta en med lika låga mil.
Vad hon kallar mig tror jag inte lämpar sig för tryck och mycket har hon nog rätt i måste jag erkänna.
En anledning till att jag funderar på att sälja är att vi bor i ett hus som måste skötas om, bla nytt tak och brädfodring skulle den må bra av.
Så antingen blir den såld och huset för sin ansiktslyftnig eller så blir det en ny bil och huset får vänta.
Eller att det helt enkelt rätar till sig i huvet på en och den blir kvar på Hillstreet som är gatan vi bor på.

Jag tror inte jag är den förste som får byx ångest då man börjar fundera på vad man kanske är på väg att göra SÅ HÖR AV DIG INNAN JAG ÄNDRAT MIG ELLER NÅN ANNAT KOMMIT OCH HÄMTAT DENNA SKÖNHET.

Janne

Finns bilen kvar så hittar du den här:    http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=105511

Här ser vi bilen glida förbi på Hillstreet medans flickvännen jagar efter med kameran…… snyggt jobbat
Mittkonsol och golvspak, så här ser en sportbil från USA ut när det är som bäst!

I försäljningsmaterialet 1965 kunde man läsa om lyx och flärd med performance och hur den ligger som klistrad på vägbanan.
Se själv om det stämmer åk till Hillstreet och fråga efter nycklarna så får du själv avgöra.

KALL FAKTA: Buick Riviera Two-Door Hardtop Coupe 4P 1965


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1963 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1830,7 kilo
Hjulbas 297,2 cm
Bredd 194,6 cm
Längd 530,1 cm
Höjd 134,6 cm
Spårvidd fram 152,9 cm
Spårvidd bak 149,9 cm
Tankrymd 94,6 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fjädring bak fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Motor: Buicks ”Wildcat 445” V8:a på 401 kubiktum som ger 325 hästkrafter vid 4800 RPM
Trestegs Automat ” Super Turbine 400 ”
Bakhjulsdrift stel bakaxel
Riviera tillverkades bara i två dörrars utförande
Bilprovningens papper säger där det finns:
2012-11-13 vid miltal 19342 miles Registreringsbesiktigad utan anmärkning.
2012-11-13 vid miltal 19342 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning:
Co Halt 3,2% (4,5%)
Bilen har Jämna Bromsar

Bilen får körförbud den 1 December 2014

Vilken effekt som Riviera 1965 hade på det vanliga folket och köparna trodde sig broshyrmakarna veta då man skrev:
”Bry dig inte om att folk tänker å tror att du är Yngre, Rikare och mer Romantisk kör hem en i en ny Riviera ikväll”

Det är en sak att kopiera hur en bil ser ut i stil och design men det är en omöjlighet
att kopiera känslan Du får när du glider iväg i en Buick Riviera 1965.

Den här reklamfilmen är något utmanande…..
Men hör vad som sägs ” En Kvinna kan beundra en Riviera men endast en man kan förstå en Riviera,,,,,,,,,”
Denna visar en Riviera från 1964