Veckans Salubil! Vecka 40, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är
 

Buick Roadmaster Serie 75 Two-Door Convertible 6P 1958

   

Veckans Salubil Tillverkades i 1181 exemplar i detta kaross utförande och vår bil har kaross nummer 1125 av Body By Fishers totalt 1181 tillverkade karosser i detta utförande som årsmodell 1958.

Med ett sådant sent karossnummer är det troligt att det är den senast tillverkade av de som finns i Sverige.

Vår bil lämnade fabriken sent under Buicks produktionsår 1958 från Flint Michigan, USA med färgen Warwick Blue och karossen var förbered för värmepaket. Inredningen var Blå läder. Bilens öde i USA är okänt men den seglade in i Svensk hamn i Oktober 2002 och renoverades totalt av känd bilrenoverare innan den blev klar för Svensk trafik i Maj 2007.

Bilen är idag i väldigt fint skick och den är renoverad för att ge ägaren maximal glädje, detta innebär att den är inte exakt original i form av färgnyans invändigt och utvändigt och det sitter också en ”lite” större ljudutrustning.

I skrifter om Buick nämns två modeller som Top of the Line Limited och Roadmaster, Roadmastermodellen var 10% billigare än Limited men visst förstår vi varför den kallas Top of the Line när vi ser denna bild.

 Allt detta för att ge de som får förmånen att färdas i detta åk extra skön upplevelse. Bilen har fått priser på flera utställningar och beundras både på utställning och på väg.

Många tror att alla som vill ha en Buick Cab från 1958 absolut vill ha den dyraste Limited modellen men många har fallit för Roadmasterns annorlunda linjer. En kille sökte från början av 1990 talet en Roadmaster cab 1958 och det tog honom 9 år från att han bestämde sig till att han fan en bil som tillfredställde hans behov. År 2000 följde jag honom till Sacramento i California där vi köpte bilen. Så gör inte som han utan ta fram det du har och köp en bil som de flesta bara kan drömma om…… REDAN IDAG!

Solen lyser Cabben nere, snart är det sommar igen och var du
utan sommaren som gick är ett bra tillfälle att köpa nu inför sommaren 2014 Våga satsa på en rejäl bil som troligt kommer
bestå i värde. Här ser man också största skillnaden mellan Roadmaster och Limited dekor på bakskärmar är helt olika.
Vackrast för en del är denna!
Invändigt finns gott om plats för dig bakom ratten och fem
av dina bästa vänner. Drömmer du om en fin bil är detta
det rätta exemplaret för att förverkliga den.
 
Inbjudande Javisst här är svårt att välja antingen bakom ratten
eller vid sidan av med en kall i handen. Bil för livsnjutare.
Prydligt bagage där man också ser att tid lagts på att få ett
bra ljud i bilen och det är härligt när man får höra sin
favoritmusik utan skräll i högtalarna. Vars stereon och
högtalarna är gömda får du veta när du betalt för bilen.
Roadmaster namnet kom Buick att använda åren 1936 tom 1958 och 1991 tom 1996 och i Sverige finns de allra flesta årsmodeller och modeller representerade. Men ingen är så åtråvärd som just Roadmaster Cab årsmodell 1958.
I Sverige finns det idag totalt 85 exemplar av Roadmaster 1958 som tillverkades i tre olika utföranden 2dr HT och 4dr HT samt Cab, dessa tre utföranden finns det totalt 85 exemplar i Sverige.
Av dessa 85 är det 16 som är förregistrerade och avställda och dom 16 har inte än klarat registreringsbesiktningen.
Av dessa 85 är det 13 Convertible och av dessa 13 är 11 i trafik och 2 avställda men bara 1 är till Salu och det är denna.
Den första av de 13 kom torsdagen den 2 Juni 1977 och detta var den enda som kom under 70 talet
Under 80 talet kom så ytterligare 2 cabbar
Under 90 talet blev det hela 5 nya
Under 00 talet kom så ytterligare 4st
Under 10 talet har det bara blivit 1 ny
Nu vet ni när de 13 kommit till Sverige
Buick hade åtta olika sammansättningsfabriker 1958 och i Sverige finns det cabbar som är sammansatta på fem av de åtta men den som nu säljs är den senast tillverkade.
Den vanligaste färgen är Blå som fyra av de 13 hade vid senaste besiktningen.
Då de är så få är det ovanligt att möta på exakt en sådan här modell men längst i Söder finns en Silver i Kattarp och längst i Norr finns en Röd i Roknäs och är du först på telefon på denna så har du snart en på din ort också.

Gillar man åka på utställningar så lär inbjudningarna inte vänta på sig när du har denna i dit garage. Tycker du inte bakdelen ser nog
tung ut följer det med delar till ett komplett Continental kit. Du kan välja att renovera och montera kitet eller njuta av bilen som den är.
SÄLJAREN BERÄTTAR

Buicken togs in av Joakim Lundberg från Vänersborg runt 2000. Micael Strömberg från Sundsvall renoverade bilen tillsammans med Joakim och den reg.besiktigades i Sverige 2007-05-11. Bilen är totalrenoverad, ramlyft med rätta märkningar och kritstreck, som fortfarande syntes på Buicken när den hittades i USA.
Även motor, växellåda och krom, dvs allt är iordninggjort. Inredningen är sydd efter originalmönster.
2012 blev bilen tvåa i Krantz Challange-tävlingen i Rättvik på Classic Car Week.
Under tiden jag har ägt bilen har det blivit pokaler på de flesta bilträffar jag varit på.
Den hade gått under 200 mil när jag köpte den efter renoveringen.
Buicken är en enorm vägvagn och går helt perfekt.
Jag har haft bilen i två somrar i väntan på att min Cadillac skulle bli färdig, vilket den nu är.
Suget efter drömbilen Cadillac Biarritz 1959 börjar bli stort igen därför säljer jag. Men blir den kvar gör det inget för det gör inte ont att ha denna bil hemma i sitt garage
Hälsningar

Anders Skellefteå

Finns bilen kvar hittar du den här:     http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=104839
 

Så här såg det ut när Buick exponerade sina nya modeller för
år 1958 och idag 55 år senare ser det om möjligt ännu bättre ut.

Buick fick som alla andra biltillverkare i USA dubbla huvudstrålkastare på varje sida till 1958 årsmodell.
Och Buicks är en av de vackraste

Vackert och tilltalande men notera att Backljusen sitter dolda
nere i stötfångarehornen, en av många finurliga Buick
lösningar för årsmodell 1958.
På framsidan av försäljningsbroschyren visade man att man
kunde förvänta sig en flygupplevelse om man provkörde en
ny Buick 1958, Hur det känns får du veta när du är i
Skellefteå för provkörning.
KALL FAKTA:
Buick Roadmaster Serie 75 Two-Door Convertible 6P 1958

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1958 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2121,0 kilo
Hjulbas 323,9 cm
Bredd 202,7 cm
Längd 556,5 cm
Höjd 155,4 cm
Spårvidd fram 152,4 cm
Spårvidd bak 154,9 cm
Tankrymd 75,7 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med Spralfjädrar
Bak stel axel med Spiralfjädrar
Motor: Buick Nailhead V8:a på 364 kubiktum som ger 300 hästkrafter vid 4600 RPM
Steglös Automat Dynaflow 4 stegs ” Flight Pitch Dynaflow”
Bakhjulsdrift stel bakaxel
Bilprovningens papper säger där det finns:
2006-12-06 vid miltal 89237 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning:  Co Halt (ej uppmätt)    Bilen har Jämna Bromsar
2008-10-24 vid miltal 89381 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning:  Co Halt (ej uppmätt)   Bilen har Ganska Jämna Bromsar
2011-05-05 vid miltal 91018 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning:  Co Halt (ej uppmätt)  Bilen har Jämna Bromsar
2013-05-05 vid miltal 94592 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning:   Co Halt (ej uppmätt)  Bilen har Jämna Bromsar

Nästa Besiktning senast 1 Juni 2015

GM Five för 1958 GM gjorde radikala förändringar till 1958 och det roliga är att vi i Sverige verkligen beundrar GM:s 1958 modellprogram men många röster sa 1958 årsmodell var det fulaste GM byggt men ser du denna film gillar du säkert Buick 1958 också……

Här hjälper original broschren oss att visa hur bilen är uppbyggd under det vackra skalet. Intressant läsning om de olika funktionerna

Så här bra är Buick när Buick själv får berätta om det….

Här ser vi många olika options som erbjöds Buick köparna när det begav sig men på Roadmaster 75 ingick flera av dem
redan från fabrik. Bland annat ett nytt färgsystem som kallades New ”Lucite” Paints och den var så bra att man
i broschyren lovade att man praktiskt taget aldrig behöver vaxas eller poleras. Bättre än bra!!
I helsidesannonser berättade man för det amerikanska folket att Buick 1958 hade precision som tidigare varit okänt för köparna
och att man genom att köpa en ny Buick 1958 inte bara fick en bil utan även en Hjärtvärmare, ovanpå detta så skulle man
dessutom känna sig väldigt ung bakom ratten på denna nya Buick. Prova du också om det stämmer?
Biltest utöver det vanliga för Amerikanska bilar av årsmodell 1958 och som
du ser går även dessa bilar pressa långt över de gränser vi är vana med….